Kulturní tip: Festival ÍRÁN:CI 2024 v Kině Art v Brně promítne to nejlepší z íránské kinematografie a z dalších zemí regionu
Příčina smrti neznámá – celovečerní debut všestranného íránského umělce Alího Zarnegára nabízí jedinečný pohled na tragédii a kolektivní rozhodnutí zakořeněná v osobních souvislostech. Sedm cestujících společně projíždí dlouhým úsekem pouště. Když jeden z nich zemře, ohrozí to osud ostatních. Podezírají se navzájem a rozhodnou se požádat o pomoc policii, ale když pod oblečením zemřelého objeví skryté bohatství, projdou si všichni tvrdou morální zkouškou.
Snímek Nekonečná hranice, vítěz soutěže Big Screen na MFF v Rotterdamu, je označován za jeden z nejlepších filmů íránské kinematografie posledních let. Zabývá se spletitou íránskou politikou, rodinnou dynamikou, etnickým napětím a represivním režimem, který zatlačuje životy obyčejných lidí do nezvratné slepé uličky. Nejnovější film režiséra Abbáse Amíního vypráví příběh Ahmada, který přežívá v zubožené oblasti nedaleko afghánských hranic. Snaží se srovnat s tím, že osud mu nadělil život exulanta daleko od Teheránu, kam stále patří jeho srdce i pohnutá politická minulost. Jeho nový život naráží i zde na další potíže, když se snaží ochránit dívku, která uvázla v pasti sjednaného sňatku, a zaplete se do sociální politiky svých hostitelů.
Maják, považovaný mnoha kritiky za jeden z nejvýznamnějších titulů arménské kinematografie, je od 20. let 20. století, kdy se v Arménii zrodil filmový průmysl, prvním celovečerním filmem, který natočila žena. Marija Sahakjanová vytvořila vřelé, působivé a tajuplné mistrovské dílo, které proniká hluboko do historie regionu zmítaného desítky let válkou. Hlavní hrdinkou je mladá žena vracející se do rodné severoarménské vesničky, aby zachránila prarodiče před válkou. Po návratu ke svým kořenům si uvědomí, že v její vsi plyne život téměř magicky, ve vší své kráse a smutku. Jakmile zjistí, že před válkou není úniku, začínají se jí vynořovat až bolestně krásné vzpomínky z dětství. Právě tehdy pochopí, že řešením možná není odchod.
Šajdá, silný debut australské režisérky íránského původu Núrá Nijsárí, měl premiéru na filmovém festivalu Sundance a získal ocenění na festivalech po celém světě. Film vznikl v koprodukci Cate Blanchett a je oficiálním kandidátem Austrálie na Oscara. Mimořádně citlivě natočený příběh imigrantky, která hledá útočiště v ženském domově v Melbourne uprostřed bitvy o opatrovnictví své dcery, si zaslouží pozornost nejen kvůli výkonu talentované íránské herečky Zar Amír Ebráhímí. Ta zářila i v dramatu Svatý pavouk.
Čas, který zbývá, je částečně autobiografický snímek nejuznávanějšího palestinského režiséra Elii Suleimana. Začíná vznikem státu Izrael, zahrnuje čtyři historické epizody od roku 1948 až po současnost a zachycuje cestu jedné rodiny nejsložitějším obdobím palestinských dějin. Snímek pojatý s humorem typickým pro Suleimanovy filmy vychází z deníků Suleimanova otce coby bojovníka odboje a z dopisů jeho matky rodinným příslušníkům v exilu, kteří byli nuceni opustit zemi v roce 1948.
Blok krátkých filmů nabídne sedm pozoruhodných titulů: Polaroid (režie: Sárá Sa'ádatmandová / 2023 / 18 min. / Írán), A já taky tančím (režie: Mohammad Valízadegán / 2023 / 21 min. / Írán), Mezisoučty (režie: Mohammadrezá Farzád / 2022 / 15 min. / Írán, Polsko, Německo), Na levačku (režie: Nasrín Mohammadpúrová / 2021 / 15 min. / Írán), Hadís (režie: Nazrin Aghamalijeva / 2023 / 9 min. / Ázerbájdžán, USA, Česko), Stará mladá vrána (režie: Liam LoPinto / 2023 / 12 min. / Japonsko), V soukromí (režie: Sárá Mochavatová / 2021 / 12 min. / Írán).
Program a více informací: www.kinoart.cz/cs/festivaly/filmovy-festival-iranci/2024
TZ