KOMENTÁŘ: Rušení pošt, pojedeme zkratkou!
Je potřeba osekat výdaje, aby podnik přežil. Alespoň tak zdůvodňuje vedení České pošty své rozhodnutí, u kterého bylo od počátku jasné, že bude nepopulární a plné emocí. Ostatně, potvrdil to i průzkumu agentury NMS Market Research, kterého se v dubnu účastnilo na 1 300 respondentů. Podle něj se snížením počtu poboček nesouhlasí 58 % lidí, přičemž jde především o ty starší 65 let.
Je logické, že s nástupem nových technologií zájem o tradiční poštovní služby upadá. Hlavním způsobem komunikace už dávno není posílání dopisů a složenky se platí z pohodlí domova přes elektronické bankovnictví. V našem případě je však pes zakopán mnohem hlouběji než pouze pod pár centimetry žehrání na moderní dobu.
Nefunkčnost instituce totiž nezpůsobila doba, ale to, že ji pošta jednoduše zaspala. Včas například nedokázala nabídnout zajímavé produkty pro e-shopy a rybník jí tak vypálili soukromí poskytovatelé balíkové přepravy, kteří reagovali na potřeby zákazníků mnohem pružněji.
Pokud není v konkurenci podnik schopen obstát, o jeho služby není zájem a vězí až po krk v miliardových dluzích, je rozhodnutí nejen logické, ale i správné. Zjednodušeně řečeno, nechceme-li, aby stát neúměrně zvyšoval daně a měl finance například na důchody či školství, je zkrátka nutné zaměřit se na to, co nefunguje a najít odvahu ke změně. Ostatně, poštovním holubům, Českomoravský svaz chovatelů promine, již také odzvonilo.
Nutné je však zdůraznit, že v případě rušení poboček se státní podnik znovu zachoval jako princ Hajaja z pohádky Princové jsou na draka a v komunikaci se zástupci obcí, radními, natožpak organizacemi zastupujícími tělesně postižené (to kvůli rušení bezbariérových poboček) či seniory prospal co mohl a opět poukázal na nekompetentnost svého vedení a přezíravost, na kterou však doplatí ti nejzranitelnější.
Žádná diskuze, žádný kompromis, žádná osvěta. Jednoduše. Pojedeme zkratkou! Je to sice dál, ale zato horší cesta. Ostatně, zářným příkladem, jak se daří komunikovat novinky, budiž přesun hlavní brněnské pobočky v polovině května.
Rozhodnutí má přinést roční úsporu 700 milionů korun, tedy ne zrovna zanedbatelnou částku. Otázkou však je, zda se skutečně ušetří a zda cena nebude příliš vysoká. Další, možná ještě palčivější otázka se váže k chystanému přerodu pošty na státní podnik s pobočkami poskytujícími poštovní a finanční služby a komerční akciovou společnost zajišťující přepravu balíků. Že by se už plánovalo, jak akciovou společnost zprivatizovat?