KOMENTÁŘ: Připravují v Brně lanovku nebo spíš tunel?
A je po ptákách. Abychom dodrželi českou gramatiku, v případě Brna možná i po ptácích. Nad posledním velkým zimním nocovištěm tisícovek ohrožených havranů polních a kavek obecných totiž v jihomoravské metropoli visí Damoklův meč kvůli stavbě kontroverzní lanovky z Pisárek k bohunickému kampusu.
Záměr již dostal posvěcení Ministerstva dopravy. To potvrdilo stavební povolení, které vydal v roce 2022 Drážní úřad v Olomouci, a zamítlo tak odvolání Masarykovy univerzity a sdružení vlastníků z domu na hraně svahu. Ti nesouhlasí s tím, že jim bude z kabinek vidět takřka do oken.
Nadneseně řečeno, sklapnout nadobro zobák v této věci ale nechtějí ani ornitologové, kteří se snaží hájit zájmy zdejšího lesního ekosystému, ani politická opozice. A vypadá to, že dobře dělají. Objevují se totiž stále další a závažnější otazníky.
Tím prvním je smysl sporného projektu. Lanovka dlouhá 1700 metrů a překonávající převýšení jednasedmdesát metrů má odlehčit přetížené dopravě. Jenže, do kampusu jezdí ze středu města autobusové i trolejbusové linky, protažena sem byla i tramvaj. Argument, že plánovaná lanovka za hodinu přemístí až 2000 osob, navozuje tedy spíše záměr udělat z ní atrakci pro turisty než prostředek hromadné dopravy. Vyžádá si navíc investici ve výši zhruba 950 milionů korun a nabíledni je proto otázka, zda by se nenašlo i ekonomicky výhodnější řešení.
Ostatně, právě ekonomický model porovnávající stavbu s jinými variantami jaksi neexistuje. Neexistuje ani posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). V roce 2021 totiž záměr prošel krajským zjišťovacím řízením, které vedlo k rozhodnutí, podle něhož projekt neovlivní životní prostředí „významně negativně“.
S tím nesouhlasí právě ornitologové z Jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické v čele s Janem Sychrou, kteří iniciovali petici a proti povolení stavby podali žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě.
To, že vedení města a brněnský Dopravní podnik, který má na starosti řešení majetkových poměrů, nepostupují příliš ekonomicky rozvážně, je z nastíněného jasné i laikovi. Kdo se naopak v případě lanovky orientuje s ekonomicky větším úspěchem, je brněnský byznysmen Jaromír Černý, jehož um dává celé věci další rozměr.
Projektovou dokumentaci za 12 milionů korun z městské kasy totiž zhotovila jeho firma AiD team a mezistanici nakreslila na soukromý pozemek jiné jeho společnosti. Developerské firmy CD XXI. Že by náhoda?
Možná stejná náhoda, jako to, že v roce 2014 sponzoroval Černý hnutí ANO. A Brnu v koalici s ODS dnes vládne kdo? ANO, tušíte správně. Že by byl projekt více tunelem než lanovkou?
V neposlední řadě chybí, jak je v Brně u většiny megalomanských projektů zvykem, drobný detail. Peníze potřebné pro realizaci. Až se najdou finance na lanovku, bude se nutné vypořádat i se zmíněným, přes 1400 metrů čtverečních velkým, pozemkem pod mezistanicí.
Co naplat. Komu se nelení, tomu se zelení. Ostatně, třeba právě Jaromír Černý by o tom mohl vyprávět.