KOMENTÁŘ: Modrá není vždycky dobrá. Brněnské rezidentní parkování má své mouchy
Někteří jsou spokojení, jiným je trnem v oku. I nad ním se však dá v mnoha ohledech vyzrát. Stačí jako pilná včelička sledovat nejen svou oblast, ale hlavně přiléhající květinku.
Díky tomuto principu si totiž mohou řidiči výrazně pomoci. Konkrétní příklad? Třeba v oblasti 4-06 Soběšická systém platí od letošního června, v přiléhající oblasti 4-07 Lesná bude podle plánů zaveden až v listopadu roku 2025. Zájemci z Lesné si však mohou oprávnění vyřídit již nyní, a protože prvně zmíněná lokalita patří do jejich květinky, mohou svůj vůz bez starostí, a především bezplatně, zanechat v jakékoliv z jejích ulic.
Hlavě ale, prosím Vás pěkně, ne právě v ulici Soběšická. Tady už modré čáry nadělaly paseky až dost.
Než ji zasypala v polovině května modrá lavina, byl v Soběšické povolen obousměrný provoz s parkováním výhradně po pravé straně při sjezdu dolů. Už i to představovalo na strmé, nepřehledné, a především frekventované silnici, která je častou zkratkou brněnských tras znalých řidičů, značnou komplikaci.
Místní proto dokonce připravili petici za změnu provozu na jednosměrný, u ní se však kladné odezvy nedočkali. Naopak, podle hesla, kdo chce víc, nemá nic, zplakali nad výdělkem, když modré značení v místě umožnilo parkování po obou stranách, zatímco zůstal zachován i obousměrný provoz. A obousměrná jednopruhová silnice byla na světě.
Původní záměr? Zklidnění dopravy. Výsledek? Zúžený průjezdní prostor, zhoršená viditelnost pro chodce i řidiče a slalom při vjezdu na výhyby u pozemků před domy. O tom, že se v těsné blízkosti nachází škola a školka v ulici Cacovická ani nemluvě.
Nakonec se ukázalo, že neuvážené bylo nejen řešení, ale kvůli blízkým rozsáhlým dopravním stavbám i jeho načasování. Jak z toho ven? Čáry zůstaly, jen značení zóny C jsou překrytá a v ulici se stále parkuje tak, jak bylo zvykem. Tento způsob hospodaření, zdá se mi poněkud nešťastným.
Zda se po skončení okolních stavebních prací vrátí vedení městské části i města k uspořádání tak, jak bylo schválené, nebo modré čáry zmizí, ukáže až čas.
Ostatně, s jejich odstraňováním má odbor dopravy již také nedávné zkušenosti. Z ulice Šámalovy. Zde byla totiž situace téměř identická, podle židenického starosty Petra Kunce šlo však o nedorozumění a nové značení se muselo po pár dnech překreslit.
Radní uvažují o zdražení rezidentního parkování. A to možná již od příštího roku. Aktuálně rezidenti zaplatí za první registrované auto 200 korun, za druhé se tarif razantně zvyšuje na 8 tisíc. Jihomoravská metropole patří v tomto ohledu k nejlevnějším městům, a tak by se chtělo říci, že v době zvyšování cen téměř všeho, by se brněnští řidiči na nepopulární rozhodnutí zlobit neměli.
To by se však nesmělo utrácet za nesmyslná rozhodnutí a nedorozumění. V tomto případě se proto vedení města nemůže divit, že nad zdražením budou Brňané zvedat obočí. Proč platit víc, když se pak vybranými prostředky plýtvá?
Modrá je dobrá. Ale ne pro Soběšickou a Šámalovu.