Reklama
reklama

KOMENTÁŘ: Proč má Brno jedny z nejnebezpečnějších silnic?

„Dopravní zácpa narůstá v přímé úměrnosti s dobou, po kterou dopravu řídí dopravák,“ říká jeden z Murphyho zákonů. A zdá se, že v jihomoravské metropoli není, s nadsázkou řečeno, daleko od pravdy.

Množství uzavírek a s nimi spojené minuty strávené na brněnských silnicích drásají nervy místních motoristů, nesou však s sebou i stres a s ním spojenou hrozbu dopravních nehod. Podívejme se ale na situaci ve městě pod Špilberkem pod drobnohledem.

Brno patří k městům s nejrizikovější dopravou, podle indexu bezpečnosti silnic, který zpracovává Generali Česká pojišťovna, tu v první polovině letošního roku zemřelo 5 lidí a 27 se jich zranilo, loni to bylo 12 mrtvých a 60 zraněných a poslední příčka mezi krajskými městy, stejně jako v roce 2018. Důvody?

Z počátku nastíněný začarovaný kruh není tak daleko od pravdy. Na tom, že mezi hlavní příčiny dopravních nehod patří nejen nárůst počtu vozidel ale zároveň i uzavírky, se totiž shodují také dopravní experti.

Svůj díl má i počet minut strávených v zácpách. Jen tak pro zajímavost si připomeňme, že podle dopravního indexu společnosti TomTom kolony v Brně loni prodloužily motoristům čas strávený jízdou po městě o 22 %.

A nehoda je na světě.

Se zdržením na silnicích souvisí i další prohřešek řidičů, kterým je nepřiměřená rychlost. Stačí si vzpomenout například na motoristu, který se v květnu řítil královopolským tunelem rychlostí 167 kilometrů nebo hned dva na řidiče BMW. Ti ve stejný srpnový den na osmdesátce překročili povolenou rychlost téměř dvojnásobně.

Uvedené hříšníky sice znamenaly policejní kamery, mnohdy ale tyto krasojízdy zůstávají zcela bez povšimnutí policejních majáčků. Proč? Kvůli chybějící přítomnosti dopravní policie. Nejčastěji se s kontrolami potkáte v podobě bločků za špatné parkování, na problematických úsecích je ale situace jiná. Nutno při tom podotknout, že cestou z bezpečnostních pekel není růst pokut do závratných výšin, ale naopak zvýšení kontrol. Prevence je totiž základ, a protože jde v první řadě o lidský faktor, cílem by měla být výchova řidičů, nikoliv jejich devastace precedentními pokutami v řádech desetitisíců.

Brno se rádo inspiruje v zahraničí a zasloužil by si to i náš případ. Třeba v Londýně vsází na nové technologie a řidiči tu budou díky organizaci Transport for London dostávat upozornění, pokud budou ve městě stát více než 10 vteřin s cílem vyloučit usmrcení a vážná zranění. Svou případovou studií je zase známé izraelské město Ashdod. To na jejím základě zavádí chytrý monitorovací systém a následnou videoanalýzu, která městu umožňuje rychle se zabývat nehodami z porušování pravidel.

Ostatně, již dříve například dopravní expertka Veronika Valentová i v Brně upozorňovala na prokázané klady úsekového i profilového měření.

Že by pořekadlo dvakrát měř a jednou řež platilo i v tomto případě?

Autor: 
Lenka Gregorová
Aktuálně
Ženu s pořezaným a krvácejícím lýtkem ošetřovali dnes o půl páté ráno strážníci z pořádkové jednotky městské policie.
05.02.2023 - 14:29
Mnoho lidí má zdravotní potíže, za které může jejich profese a pracovní náplň. Mezi nejčastější nemoci z povolání patří syndrom karpálního tunelu, který postihuje zaměstnance od kancelářských pozic...
03.02.2023 - 17:43
Se svým záměrem pochlubit se vlastním tělem příliš neuspěla žena, která včera v centru města zastavovala návštěvníky luxusní restaurace.
03.02.2023 - 09:52
Dopravní podnik města Brna za loňský rok eviduje celkem 413 stížností cestujících na své služby. Jedná se o nejnižší číslo za dobu, kdy připomínky eviduje. Pouhá čtvrtina stížností je po jejich...
02.02.2023 - 17:24
Cestovatel Tomáš Vaňourek se po své výpravě do Asie, inspirované pány Hanzelkou a Zikmundem, tentokrát rozhodl zopakovat a také rozšířit první putování H + Z napříč Afrikou a Amerikou. S ročním...
02.02.2023 - 07:37
Záchrannou akci v bohunickém panelovém domě spustil v sobotu odpoledne naléhavý telefonát na tísňovou linku 156.
31.01.2023 - 13:10
Komentáře