Reklama
reklama

Nač se zaměřit při řešení záloh za energie

Bydlet bez elektřiny a plynu? Lze si to představit jen stěží. Výši toho, jak stanovit jednotlivým domácnostem zálohy, určuje sice zákon, může se však stát, že dodavatel energií nestanoví částky správně. Jaká výše a počet záloh jsou v pořádku? A jak postupovat, pokud s rozhodnutím dodavatele nesouhlasíte?

Začněme od začátku. Výše záloh se totiž určuje již při podpisu smlouvy s dodavatelem energií a podle zákona by měla odpovídat očekávané spotřebě. Co to znamená v praxi? Že se při určení vychází z historické spotřeby v daném odběrném místě, popřípadě i z předpokládaného růstu cen energií.

Jak neskočit na špek

Zúčtovací období je zpravidla tvořeno dvanácti měsíci, do kterých je rozloženo i dvanáct měsíčních záloh. A právě v tomto okamžiku může spotřebitel poprvé narazit. Někteří dodavatelé totiž účelově stanoví zálohy co nejnižší, aby tak zákazníka nalákali a vyvolali v něm dojem, že zaplatí méně. Na konci zúčtovacího období pak přichází nemilé překvapení, když na zákazníka čeká vysoký nedoplatek. Stejný cíl, tedy domněnku, že ušetří, se v zákaznících snaží vzbudit i jiná praktika. A tou je rozdělení záloh pouze do deseti měsíců. I v tomto případě však může nakonec zákazník zplakat nad výdělkem a kvůli vysoké nedoplacené částce sáhnout hluboko do kapsy. Opačným postupem je stanovení vyšších záloh, než je ve skutečnosti nutné. „Někteří dodavatelé řeší vysokými zálohami své finanční problémy. Když se dodavatel později ocitne v insolvenci, odběratel energií se jen obtížně domůže přeplatku,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Úprava záloh a další postup

Kdy smí dodavatel přistoupit k úpravě výše záloh? Obecně platí, že důvodem může být změna cen za dodávky energií či zvýšení spotřeby energií v odběrném místě. Podrobnosti by měly stanovit obchodní podmínky. „Lze se setkat například s ustanovením obchodních podmínek, podle kterého má dodavatel právo upravit výši záloh, jestliže spotřebitel neplatí zálohy včas či ve stanovené výši. Otázkou ovšem je, nakolik takový postup dodavatele odpovídá zákonu,“ uvádí Lukáš Zelený. Přeje-li si zákazník řešit výši a počet záloh, nebo není-li s nimi spokojen, radí odborníci obrátit se nejprve na svého dodavatele s žádostí o úpravu. Hlavním argumentem by při tom měl být požadavek co nejvěrnějšího odrazu předpokládané spotřeby. Až ve chvíli, kdy u dodavatele nepochodí, může se obrátit na Energetický regulační úřad.

 

 

Autor: 
Lenka Gregorová
Aktuálně
Vymýšlíte s dětmi, co o prázdninách nebo ve volnu po škole? Rozhodování vám určitě ulehčí Rodičovské vouchery, které po super zkušenostech z prvního ročníku pokračují i letos. Stačí jen zažádat přes...
18.02.2025 - 17:17
V prosinci loňského roku sedm starostů a starostek z Bosonoh, Starého Lískovce, Bohunic, Troubska, Popůvek, Ostopovic a Moravan společně oslovilo dopisem ministra dopravy Martina Kupku s žádostí o...
18.02.2025 - 09:14
Zimní období dopadá silně především na lidi ve složité sociální situaci a bez domova. Brno chce pečovat o všechny své obyvatele, proto pod patronací magistrátního odboru sociální péče existuje řada...
17.02.2025 - 12:46
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) připravuje další ročník akce pro milovníky městské hromadné dopravy Šotodays. Konat se bude v sobotu 13. září 2025 opět v Brně, kde se akce odehrála již v roce...
16.02.2025 - 09:29
Čekají nás velké mrazy. Brněnští strážníci se proto ve čtvrtek vydali zmapovat tloušťku ledu na brněnských přírodních vodních plochách.
15.02.2025 - 18:05
Oprava ulice Šámalovy mezi Lazaretní a Zábrdovickou začala už v loňském roce. Od ledna se však práce dotýkají i přímo Zábrdovické.
15.02.2025 - 06:10
Komentáře