Díky cyklobusům si upevnili zdraví a ušetřili přibližně tunu CO2
S nástupem chladného podzimního a mlhavého počasí přepravce nosiče jízdných kol z autobusů sundal. Na autobusy je vrátí zase s příchodem jara. Zaměstnanci si netradiční benefit, i přístup přepravce, chválí. „Provoz cyklobusů považuji za velmi užitečný. Je dobré se vyhnout nebezpečné cestě do zaměstnání po frekventovaných silnicích, většinou za snížené viditelnosti a cestu z práce si užít po vedlejších silnicích, popřípadě kolem přehrady po lesních cestách,“ říká Jiří Dobeš z útvaru řízení techniky JE.
Podle Vítězslava Kisslera, který je zaměstnancem elektrárny, na trase z elektrárny do Třebíče už dnes existuje více variant, po kterých můžete jet na kole domů krásnou přírodou mimo silnice. Netradiční služba přináší benefity i pro životní prostředí. Podle údajů z Evropského parlamentu se totiž osobní automobily řadí mezi největší emitenty CO2. Na celkových emisích vytvořených v dopravě se podílejí 60,7 procenty.
Před šesti lety vedení elektrárny zavedlo přepravu kol pro své zaměstnance především kvůli jejich bezpečnosti. Odpoledne je mnohem lepší viditelnost, a navíc cyklisté už nemusí nikam pospíchat. Mohou tedy jet po delší trase a vyhnout se hlavnímu silničnímu tahu. „Cyklobusy jsou vynikající nápad. Ranní cesty do práce na přeplněných silnicích se již staly hazardem a odpolední z práce umožní využít bezpečnější cyklostezky či méně frekventované silničky,“ říká Ivan Dvořák z oddělení fyzické ochrany.
Jako cyklobus fungují čtyři linky navážejících pracovníky ČEZ z Třebíče do Dukovan. Lidé za přepravu kol přitom nic neplatí, ta je v ceně jízdného. Celkově od roku 2016 přepravily dukovanské cyklobusy více než 2800 jízdních kol.
„Za mě je využívání cyklobusu dobrá motivace k častějším vyjížďkám na kole během týdne. Stačí ráno pověsit kolo na autobus a po třetí odpoledne vyrazit „na výlet“ různými trasami směrem domů. Je zde přínos i v tom, že před půl sedmou jsem už na pracovišti, což se při dřívějším ježdění na kole do práce moc nedařilo,“ říká Libor Štěpanovský z útvaru péče o zařízení-elektro.
Letošní sezóna ale byla trošku netradiční, a to z důvodu dlouhodobých dopravních uzavírek v regionu, díky kterým se i motoristé přesunuli na vedlejší komunikace, kde je jindy „ráj“ cyklistů. Díky vzájemné toleranci ale nedošlo k žádným zraněním. V současné době jsou uzavírky, a to jak přes obec Slavětice, tak výstavba kruhového objezdu mezi Hrotovicemi, Dalešicemi, Rouchovany a Slavěticemi, ukončeny.
Zdroj: JED