Reklama
reklama

V areálu vozovny Pisárky roste největší kolejová harfa v Česku

Stavba vratné tramvajové smyčky v Pisárkách postoupila do fáze pokládání kolejové harfy. Dělníci postupně napojí 15 kolejí vedoucích z vozovny na jednu centrální. Svým rozsahem se jedná v Česku o unikátní stavbu. Pokračují i práce na mostní konstrukci, kde se začnou pokládat koleje příští rok v březnu.

Před měsícem lákal Dopravní podnik města Brna zájemce do Pisárek ke sledování betonáže mostní konstrukce vratné tramvajové smyčky. Pro tuto příležitost nechal vybudovat provizorní vyhlídku u zastávky Lipová, na které se během dne vystřídalo asi pět set přihlížejících. „Těší nás, že dopravní stavby v posledních letech budí takovou pozornost. Tisíc metrů krychlových betonu, který jsme na mostovce na začátku října zpracovali, nyní zraje. Mezi tím zde probíhá předpínání příčné a podélné výztuže. Práce na mostní konstrukci by měly být hotové do března. Pak zde budeme pokládat koleje a napojovat je na stávající trať,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Současně začaly práce na stavbě takzvané kolejové harfy přímo v reálu pisárecké vozovny. Jedná se o postupné napojování 15 kolejí vedoucích z vozovny na jednu centrální. Ta se pak připojí na hlavní trasu na Mendlovo náměstí. „Celková délka rozvětvení je 95 metrů a je největší, jaké lze v tramvajových vozovnách v republice vidět,“ doplnil Havránek. Práce na kolejové harfě by měly být hotové do konce listopadu.

„Stavba je o to složitější, že se odehrává za provozu pisárecké vozovny. Kvůli výkopovým pracím zde máme méně odstavné plochy, což nás denně nutí k rychlým operativním řešením ve výpravě vozů. Pomáháme si například tím, že jsme deset tramvají dočasně deponovali do vozovny Medlánky. Také se urychlila likvidace vozů, které jsme vyřadili z provozu, aby zde zbytečně nezabíraly místo,“ uvedl Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna. V místě budování kolejové harfy jsou už osazené téměř všechny stožáry trakčního vedení. Jamile dojde ke zprovoznění nových kolejí, přepojí se na ně vedení.  

Stavba tramvajové smyčky v uzlu Lipová navazuje na předchozí fáze modernizace vozovny v Pisárkách. Smyčka umožní najíždění tramvají od Bystrce přímo do vozovny, bez nutnosti jezdit se otáčet až na Mendlovo náměstí. Provozní úspory DPMB vyčíslil na 6 miliónů korun ročně. Práce na budování vratné smyčky probíhají od začátku roku a hotové budou do konce srpna 2024. Celkové náklady činí 680 milionů korun.

Zdroj: DPMB

Autor: 
redakce
Aktuálně
Fandíte vědě a chcete se o různých tématech dozvědět více do hloubky? Stavte se do VIDA! na Rande s vědou. Je to nový program, kdy si do VIDA! zvou zajímavé hosty na vědecké večery. Ve středu 22....
18.05.2024 - 08:39
Ředitelství silnic a dálnic a Město Brno zvou veřejnost na prohlídku stavby důležité části Velkého městského okruhu V Brně.
17.05.2024 - 08:29
Koho volit, vám neporadíme, ale přinášíme ostatní praktické informace týkající se voleb do Evropského parlamentu. Kdy a kam jít volit, dokdy a kde si vyřídit voličský průkaz a co dělat, když budete v...
16.05.2024 - 07:56
Spojit příjemné s užitečným a zároveň si dopřát nevšední zážitek. Nejen fanoušci historie, retro stylu, a především pak dopravních prostředků, se po zimní pauze opět dočkali a po Brně i jižní Moravě...
15.05.2024 - 07:28
Zažít Jurkovičovu vilu jinak. To nabízí rodinám s dětmi program nazvaný Tajemství pavučiny, který se v jedné z nejvýznamnějších brněnských secesních památek z přelomu 19. a 20. století uskuteční v...
14.05.2024 - 07:09
Více sluníčka a delší dny jsou pro řadu lidí důvodem k radosti. Současně bychom se ale měli mít na pozoru. Právě ultrafialové záření je hlavní příčinou vzniku rakoviny kůže. V polovině května se...
13.05.2024 - 16:44
Komentáře