Třicítka na značce i přímo na silnici. Zón s nízkou povolenou rychlostí v Brně přibývá
Zatímco v roce 2015 byla třicítka (potažmo dvacítka) na 168 kilometrech brněnských silnic, v roce 2023 šlo už o 366 km. S dalším rozšiřováním rezidentního parkování přibývají v lokalitách, kde jsou převážně bytové domy, parky a klidné ulice.
Dopady na bezpečnost sledovali například studenti Vysokého učení technického. Z jedné diplomové práce, kde autor srovnával nehody před a po zavedení zóny 30, vyplývá, že se snížením rychlosti automobilů zmenšil počet střetů s chodci cca o 63 %, srážek se zaparkovanými vozidly bylo o 29 % méně. Počet lehce zraněných uvádí práce o 27 % méně, těžce zraněných o 22 %. OECD nadto tvrdí, že se se zónami 30 snižuje počet těžkých zranění až o 70 %.
Plošné zavádění zóny 30 na všech komunikacích v Brně se ale nechystá. Podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla to například na hlavních tranzitních komunikacích nebo silnicích, kudy jezdí městská hromadná doprava, není účelné, protože by se průjezdy neúměrně zpomalovaly.
Zdroj: MMB