Reklama
reklama

S novým nádražím přijde i modernizace vlakové sítě v Brně

Nejviditelnější a nejdůležitější stavbou v rámci železničního uzlu Brno, pro který se také používá označení Europoint Brno, bude nové hlavní nádraží. Vzniknou však nebo budou modernizovány i menší stanice a nové trati. Vyroste také celá nová čtvrť a promění se další části města.

Osobní železniční stanice Brno, hlavní nádraží je v provozu od roku 1839, diskuse o možné změně její polohy se vedly od 20. let minulého století. V letech 2004 a 2016 proběhla v Brně na toto téma dvě referenda, kvůli nízké účasti však nebyl jejich výsledek závazný.

Klíčový byl rok 2018, kdy nové hlavní nádraží v takzvané poloze „řeka“, tedy u Svratky v místě dnešního dolního nádraží, podpořilo Zastupitelstvo města Brna i Zastupitelstvo Jihomoravského kraje, upřednostnila ho i Centrální komise Ministerstva dopravy. V témže roce se také podařilo získat pravomocné územní rozhodnutí.

Dalším mezníkem byl 31. srpen 2020, kdy byla vyhlášena mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně. Architekti měli navrhnout nejen výpravní budovu, nástupiště, drážní objekty a mostní konstrukce, ale také přiléhající veřejná prostranství, objekty pro administrativu, služby a bydlení, nové autobusové nádraží, terminál městské hromadné dopravy, parkoviště i úschovny kol. Bylo též nutné zohlednit napojení na městskou dopravní síť i na plánovanou novou čtvrť Trnitá.

Porota této největší architektonické soutěže v historii České republiky zasedala ve dnech 1. a 2. července 2021 a jako vítěze vybrala návrhy nizozemských ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8. Ty již nyní pro město Brno zpracovávají architektonickou studii na lokalitu přednádraží a zanádraží, která přímo nesouvisí se samotným provozem nového hlavního nádraží.

Nevyužívané koleje nahradí parky a cyklostezky

Aktuálně je také v přípravě modernizace nádraží Brno-Židenice, které se posune blíž městské hromadné dopravě, i vznik nového terminálu v Černovicích na Olomoucké. Na Vídeňské by měla být vybudována nová vlaková zastávka pro příměstské vlaky s vazbou na brněnskou MHD. V širší lokalitě se navíc prověřuje možnost vybudování dalšího terminálu, kde by stejně jako na novém hlavním nádraží mohly zastavovat rychlovlaky.

Cílem přestavby celého železničního uzlu je, aby tratě, nádraží a zastávky měly odpovídající kapacitu, potřebnou technickou úroveň a aby byly pro cestující komfortní. Zjednoduší se také železniční síť ve městě, a tudíž nebude jeho území tolik fragmentováno – příkladem může být třeba plánované zrušení trati mezi Židenicemi, stávajícím hlavním nádražím a Horními Heršpicemi. V uvolněných plochách vzniknou veřejná prostranství, parky a trasy pro pěší či cyklostezky.

Stavební práce by měly začít v roce 2028, hotovo má být o 7 let později. Správa železnic jako investor odhadovala v roce 2021 náklady na vybudování celé železniční infrastruktury mezi 40–50 miliardami korun. Předpokládané náklady Brna na navazující městskou infrastrukturu jsou vyčísleny na 3 miliardy korun.

Zlepšit dostupnost nového nádraží a obecně zkvalitnit dopravní obslužnost města má i podzemní dráha, tzv. severojižní kolejový diametr. Nyní se prověřuje vedení jeho tras a rozsah pokrytého území v Brně a případně i mimo ně. S tím pak bude souviset, jaký bude vybrán prostředek veřejné hromadné dopravy, tedy jestli půjde o trať tramvajovou či vlakovou, nebo dokonce o metro.

TZ: MMB

Autor: 
redakce
Aktuálně
Chystáte se letos víc věnovat svému osobnímu rozvoji? Investovat nejen do duševní, ale i fyzické odolnosti? Naučit se „správně spát“? Správně běhat, vyzkoušet triatlon? Nebo si třeba rozšířit obzory...
29.03.2023 - 18:11
Od ČKD v Blansku souběžně s motoristy frekventovanou silnicí II tř. 379 až po odbočku pod Novým hradem u Adamova vznikne nová cyklostezka. Zadávací řízení na příslušnou projektovou dokumentaci pro...
29.03.2023 - 11:40
Existuje jen málo lidí, kteří by neznali nebo alespoň neslyšeli o online počítačové hře s názvem League of Legends (LoL). Není se také čemu divit, jelikož má na svém kontu více než 150 miliónů...
28.03.2023 - 10:58
Večerní cesta z Kohoutovic do Žebětína a naopak, bude možná v budoucnu snadnější a rychlejší. Nyní pro cestující znamená dlouhou cestu s přestupem, přestože jsou zastávky Kohoutovice, hájenka a...
27.03.2023 - 13:06
Lužánky se bortí. Řeč však není jen o špatném technickém stavu chátrajícího stadionu, nýbrž i o snech na jeho záchranu. Přestože projekt na vznik tréninkového centra mládeže Dejme Lužánkám Švanci...
26.03.2023 - 18:50
Brněnský realitní trh s nemovitostmi zamrzl. Potvrdil to i čtvrtý kvartál loňského roku. „Ačkoliv byl z tohoto pohledu o trochu úspěšnější než ten předchozí, návrat k číslům před vypuknutím konfliktu...
26.03.2023 - 06:00
Komentáře