Brněnskou přehradu objedou i cyklisté. Díky chodníku za téměř 25 milionů
Město Brno připravuje investiční záměr rekonstrukce stávající trasy pro pěší a cyklisty mezi lávkou pod hradem Veveří a lodní zastávkou Cyklistická, přesněji její napojení na stávající zpevněnou stezku v prostoru před lodní zastávkou.
Stávající trasa vede po levém údolním svahu Brněnská přehrady, na severním konci navazuje na most – lávku pro pěší a cyklisty pod hradem Veveří, na jižním konci na stávající, nejprve pouze zpevněnou a následně asfaltovou lesní komunikaci, vedoucí k ulici Hrázní a restauraci „U Šuláka“. Stávající trasa byla v minulých letech na některých místech vyspravena, takže je průchozí, ale v několika místech velmi úzká a pro starší turisty, případně rodiny s dětmi schůdná obtížně.
Trasa bude vedena od lávky pod hradem Veveří po stávající pěší stezce, po turistické značce k přírodní památce Junácká louka, dále k rozcestí „Nad Zouvalkou“ a zpět dolů k přehradní nádrži, kde naváže na úsek společný pro obě varianty. Délka stezky je cca 821 metrů.
Stavební náklady jsou propočteny tak, aby stezka vyhověla požadavkům smíšeného provozu, tedy chodcům i cyklistům. Varianty respektují stávající sklon, ale ve strmých úsecích bude trasa schůdná pouze s pomocí terénních ramp, případně schodů.
Město zvažovalo hned tři varianty. "Jedna byla za 65 milionů a umožnila by lidem jezdit na roštové ploše přímo nad hladinou. Ačkoli by to bylo romantické, kvůli vysokým nákladům jsme ji vyloučili," uvedl náměstek primátora Robert Kotzian. Další dvě varianty byly za 16 a 25 milionů. "Vybrali jsme tu dražší, protože počítá s šířkou stezky dva metry, kdežto lacinější pouze s 1,5 metru, a to by nedovolila provoz cyklistů,“ dodal Kotzian s tím, že si město uvědomuje, že 821 metrů cyklostezky za 25 milionů korun je vysoký rozpočet. „Ale kdo ten terén zná, musí mu být jasné, že vyčíslené náklady to s sebou nese. Už nyní se skalní masiv drolí a svah ujíždí,“ dodal náměstek