Reklama
reklama

Baťův kanál je unikátní turistickou atrakcí. Oslavil 75. narozeniny

Baťův kanál je známým turistickým místem spjatým s řekou Moravou. Ročně jej navštíví desetitisíce lidí, kteří se po něm plaví na loďkách i moderních hausbótech. Jedinečná technická památka protínající malebnou krajinu Hodonínska, Uherskohradišťska a Zlínska původně ale nesloužila k rekreačním účelům. Byla vybudována pro závlahu okolních oblastí a přepravu hnědého uhlí. Od zahájení provozu na tomto vnitrozemském průplavu uplynulo v prosinci 75 let.

Výstavbu kanálu inicioval a z velké části financoval Jan Antonín Baťa, majitel známé obuvnické firmy, který potřeboval levně přepravovat hnědé uhlí do svých závodů v Otrokovicích (tehdejším Baťově). Stát zase poskytl nemalé příspěvky na produktivní péči o nezaměstnané, kterých na kanále pracovalo v době hospodářské krize až 1500. Veškerá stavební činnost byla ukončena na podzim roku 1938.

Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu. Přepravu zajišťovaly 36 metrů dlouhé nákladní čluny, tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Překonání celé trasy, oficiálně nazývané "průplav Otrokovice - Rohatec", trvalo za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.

Součástí kanálu bylo také 14 různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl 18,2 metru. Dále dva pomocné jezy (na Veličce a Radějovce), 23 silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další. Z těchto stavebních prvků se ale dochovaly jen některé.

Plavebnímu a závlahovému účelu sloužil kanál jen krátce. Koncem války jej poškodila ustupující německá armáda a s nástupem komunismu začala tamní lodní doprava stagnovat. Vodní cesta chátrala až do poloviny 90. let, kdy se za vydatné finanční podpory místní a státní správy a Evropské unie stala ojedinělou turistickou atrakcí. Mezi využitelné vodní cesty se průplav opětovně zařadil zákonem o vnitrozemské plavbě z května 1995.

Turistům poprvé posloužil v roce 1996, tehdy se po něm projelo 5000 lidí. Letos tuto turistickou atrakci projelo 70.000 lidí, což je sice o 10.000 méně než v loňské rekordní sezoně, ale pořád je to historicky druhé nejvyšší číslo.

V současnosti kanál měří zhruba 53 kilometrů a spojuje Otrokovice se Sudoměřicemi. Polovina trasy vede řečištěm řeky Moravy a polovina úzkými, uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Pro rekreační plavbu je využíván i úsek řeky Moravy Hodonín - Skalica - Rohatec. Do následujících let je plánováno splavnění Baťova kanálu do zdrže jezu Hodonín a splavnění severním směrem do Kroměříže. Unikátní vodní cesta by pak měřila 76 kilometrů.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) se už počtvrté spojilo s nadačním fondem Muži proti rakovině, který je organizátorem akce Movember v České republice. Tramvaje, trolejbusy a autobusy v...
27.10.2021 - 08:01
Ve čtvrtek 28. října 2021 je nejen Den vzniku samostatného československého státu, ale také svátek pro sportovní fandy. Od 15:20 se totiž v hale Vodova odehraje brněnské futsalové derby.
26.10.2021 - 13:49
Železniční nehoda včera večer zastavila provoz na trati v Rájci-Jestřebí na Blanensku.
26.10.2021 - 08:18
Zlato bylo vždy ozdobou a znamením elit. Zlato symbolizuje vznešenost, bohatství a moc, dává pocit hojnosti, lesku a bohatství.
25.10.2021 - 14:09
Na muže postávajícího v houští nedaleko školy upozornila strážníky v pátek odpoledne žena procházející jednou z komárovských ulic.
25.10.2021 - 08:18
Bagry, ale i stavební stroje a technika. Brňané se mohou v následujících měsících těšit v ulicích svého města na čilý ruch. Proměňovat se bude neustále Mendlovo náměstí, novinky čekají Staré Brno i...
24.10.2021 - 14:01
Komentáře