Vinařská turistika na jižní Moravě? Jedinečné zážitky i zájem o životní prostředí
Vinařská oblast Morava má 308 vinařských obcí a zhruba 17 170 hektarů vinic. Čítá čtyři podoblasti Znojemskou, Mikulovskou, Velkopavlovickou a Slováckou. Milovníky kvalitního pití a jídla sem láká produkce zdejších vinařů, nadšené sportovce zase unikátní 1300 kilometrů dlouhá síť značených cyklostezek, která protkává území všech jihomoravských vinařských podoblastí.
Ať se sem již návštěvníci vydávají za gastronomickými zážitky nebo aktivním odpočinkem, jedno mají aktuálně společné. Mnohem více si hlídají, za co utratí své peníze. Především v posledních čtyřech letech je u nich patrná změna očekávání, informovanosti a zájmů.
Lidé jezdí za komplexními zážitky a začínají se také více zajímat o životní prostředí a dopady na krajinu. „V posledních letech pozorujeme jasný trend nárůstu zájmu o nové zážitky a znalosti. Lidé nejedou do vinařských oblastí jen popíjet. Rádi se dozvědí něco víc o tom, jak a z čeho víno vzniká a čím dál populárnější je u nich i téma udržitelnosti jako takové,“ vysvětlil Martin Chlad, prezident Svazu vinařů České republiky.
Z průzkumu o dosavadním průběhu letošní turistické sezóny i trendech, které mezi návštěvníky za poslední roky pozorují, jenž mezi vinaři provedl Svaz vinařů, vyplývá, že nejvíce rostou požadavky a očekávání návštěvníků, kteří se více zajímají především o výrobu vína a jeho odrůdy. Shodlo se na tom 74 % vinařů.
Celých 31 % z nich také uvedlo, že mezi lidmi rezonuje ve vztahu k vinařství také téma odpovědnosti a přístupu k životnímu prostředí. Réva vinná je jednou z nejstarších kulturních rostlin pěstovaných člověkem a zásadním způsobem se podílí právě na biodiverzitě, estetice i funkčnosti krajiny.
Ruku v ruce s poptávkou se zvyšuje také šíře a kvalita doplňkových služeb a doprovodných programů k samotným vinným degustacím. O prohlídky vinic hlásí zájem 63 % vinařů a 37 % z nich také o párování vína s jídlem a lokálními produkty.