Rok 2025 a modré zóny? Nové ceny i oblasti
V roce 2025 se parkovací systém rozšíří do dalších oblastí, které budou spadat do zóny C. Startovat se bude 19. května v oblasti 16-01 Medlánky, 7. července budou následovat oblasti 5-05 Krásného, 5-06 Slatinská a 5-07 Viniční. V polovině prázdnin přibude ještě oblast 12-01 Jundrov. V průběhu září se přidají oblasti 15-01 Kníničská, 15-02 Absolonova a 3-10 Kolejní, 20. října oblast 15-03 Chaloupky a 10. listopadu lokality 3-11 Kociánka a 3-12 Křižíkova.
Jako poslední do harmonogramu radní zařadili oblast 4-07 Lesná. „Městská část Brno-sever projevila zájem o co nejdřívější zavedení oblasti 4-07 Lesná do rezidentního parkování. V okolních oblastech už modré zóny fungují a mnoho řidičů svá auta přesouvalo právě do míst, kde rezidentní parkování zatím nebylo,“ uvedl již dříve radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Novinka tu začne platit od 18. listopadu.
Známé jsou také plány pro rok 2026, placené stání se rozšíří do Maloměřic a Obřan, Starého Lískovce a Bohunic.
Nový ceník
Po sedmi letech fungování parkovacího systému musí také řidiči sáhnout hlouběji do svých peněženek. Za první auto zaplatí od ledna rezidenti nově o šest stovek více, tedy 800 korun, v obou zónách zdražilo o 10 korun také návštěvnické krátkodobé oprávnění. V zóně B nově vyjde na 40 korun za hodinu, v zóně C na 30 korun. V obou případech zůstává první hodina zdarma.
Dražší je i dlouhodobé parkovací oprávnění pro návštěvníky v zóně B, měsíční o 400 korun, roční o 4 tisíce.
Ceny se týkají všech parkovacích oprávnění vydávaných od 1. ledna 2025. Na těch platných před tímto datem se nic nemění.
Názory se různí
„Se zavedením jsem nesouhlasil, musím ale přiznat, že u večerního parkování jde o změnu k lepšímu. Pravda ale je, že mám jen jedno auto, a tak jsem neřešil komplikace v tomto ohledu,“ popsal zkušenosti z oblasti 5-02 Rokycanova, která rozšířila systém v polovině září, František Kamenický.
Méně spokojení jsou však například v oblasti 5-06 Soběšická. A to nejen rezidenti, ale také řidiči často projíždějící stejnojmennou ulicí. Na mnoha jejích částech jsou totiž zavedeny modré parkovací zóny po obou stranách komunikace a v případě, že jsou místa zaplněna, je průjezd omezen na šířku pouze pro jedno auto. Silnice však zůstala obousměrná.
„To je v rozporu s pravidly silničního provozu. Problém byl vidět, když nasněžilo, auta se musela v prudkém kopci mezi Skryjovou a Míčkovou vyhýbat a nemohla se pak rozjet. Na silnicích by měla být priorita bezpečná jízda a ne parkování,“ myslí si Karel Šimek, který tudy denně projíždí.