Reklama
reklama

První trolejbus Mario složený v dopravním podniku vyjíždí na zkušební jízdy. Cestující poprvé sveze v květnu

První trolejbus, který zkompletovali pracovníci Dopravního podniku města Brna v komínských dílnách, vyjíždí do ulic. Během zkušebního provozu musí bez cestujících najet 10 tisíc kilometrů. Pokud se osvědčí, na běžných linkách se ukáže v květnu. Vedení podniku letos plánuje pořídit komponenty na dalších deset kusů trolejbusů tohoto typu. V Česku unikátním projektem, nazvaným Mario, dopravce ušetří až 100 miliónů korun.

„Myšlenka kompletovat po tramvajích i vlastní trolejbusy se ukazuje jako správná cesta. Máme kapacity, znalosti, dovednosti a kvalitní pracovníky. V tuto chvíli jsou dva vozy připraveny do zkušebního provozu, v průběhu roku postupně přijdou karoserie a komponenty na dalších deset. Vlastním sestavováním vozů ušetříme na jednom kusu 2,5 milionu korun. Pokud bychom pořídili všech 40, které máme zajištěné rámcovou smlouvou, ušetříme 100 miliónů korun,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Karoserie a komponenty prvního trolejbusu typu SOR TNS 12 dorazily do komínské vozovny loni na začátku září, druhý vůz ho následoval s měsíčním odstupem. „Naši zaměstnanci provedli montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů, instalovali sběrací soustavy a střešní kontejnery. Na prvním vozu tyto práce zabraly 48 pracovních dní, na druhém o 12 dní méně. Učíme se rychle,“ dodává technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Vítězslav Žůrek s tím, že se na kompletaci podílí 12 lidí.

Ve zkušebním provozu, který vymezuje Drážní úřad, musí oba vozy s evidenčními čísly 3065 a 3066 najet 10 tisíc kilometrů bez cestujících – 5 tisíc bez zátěže a 5 tisíc s odpovídající zátěží. Teprve po jeho splnění, ověření všech funkcí a spolehlivosti, můžou vyrazit do terénu s cestujícími. „Předpokládáme, že se tak stane v květnu. Cestující se s novými trolejbusy svezou nejčastěji na linkách 30, 32 a 34,“ vysvětluje Havránek. Do ulic aktuálně vyjíždí vůz 3065.

S výrobcem SOR Libchavy má Dopravní podnik města Brna uzavřenou rámcovou smlouvu na dodání až 40 kusů nízkopodlažních a plně klimatizovaných trolejbusů SOR TNS 12. Do konce roku 2025 by chtěl smlouvu využít v plném rozsahu. DPMB je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v ČR – nyní disponuje 143 vozy. Dopravce trolejbusový vozový park v posledních letech masivně modernizoval – v letech 2021 a 2022 nakoupil 40 nových trolejbusů 27 Tr.

TZ

Autor: 
redakce
Aktuálně
Chystáte se letos víc věnovat svému osobnímu rozvoji? Investovat nejen do duševní, ale i fyzické odolnosti? Naučit se „správně spát“? Správně běhat, vyzkoušet triatlon? Nebo si třeba rozšířit obzory...
29.03.2023 - 18:11
Od ČKD v Blansku souběžně s motoristy frekventovanou silnicí II tř. 379 až po odbočku pod Novým hradem u Adamova vznikne nová cyklostezka. Zadávací řízení na příslušnou projektovou dokumentaci pro...
29.03.2023 - 11:40
Existuje jen málo lidí, kteří by neznali nebo alespoň neslyšeli o online počítačové hře s názvem League of Legends (LoL). Není se také čemu divit, jelikož má na svém kontu více než 150 miliónů...
28.03.2023 - 10:58
Večerní cesta z Kohoutovic do Žebětína a naopak, bude možná v budoucnu snadnější a rychlejší. Nyní pro cestující znamená dlouhou cestu s přestupem, přestože jsou zastávky Kohoutovice, hájenka a...
27.03.2023 - 13:06
Lužánky se bortí. Řeč však není jen o špatném technickém stavu chátrajícího stadionu, nýbrž i o snech na jeho záchranu. Přestože projekt na vznik tréninkového centra mládeže Dejme Lužánkám Švanci...
26.03.2023 - 18:50
Brněnský realitní trh s nemovitostmi zamrzl. Potvrdil to i čtvrtý kvartál loňského roku. „Ačkoliv byl z tohoto pohledu o trochu úspěšnější než ten předchozí, návrat k číslům před vypuknutím konfliktu...
26.03.2023 - 06:00
Komentáře