Nelichotivá bilance pro Brno. Na jeho silnicích hrozí řidičům největší riziko závažných nehod
GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností. Ty se pak vztahují k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o takzvanou závažnost dopravních nehod, čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.
Brno na chvostu
Ze 13 krajských měst obsadilo Brno s indexem 3,98 poslední příčku. Při 1 807 dopravních nehodách tu bylo 75 osob těžce zraněno a jeden člověk přišel o život. Oproti loňskému roku si tak město pod Špilberkem o jedno příčku pohoršilo. Na chvostu tabulky vystřídalo České Budějovice, které skončily v současném hodnocení s indexem 2,87 na 12 místě. Trojici nejnebezpečnějších měst doplňuje již druhý rok po sobě Plzeň. Ta měla za rok 2023 index 1,95.
Nejbezpečněji se loni i předloni jezdilo v Hradci Králové. Zde při 807 dopravních nehodách byly těžce zraněny čtyři osoby.
Celkově bylo na silnicích krajských měst v průběhu roku 2023 evidováno 27 397 dopravních nehod při nichž přišlo o život 37 osob a těžce se zranilo 369 osob.
Zranitelní účastníci
GČP INDEX umožňuje také srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí takzvaných zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu.
Z tohoto pohledu se nejbezpečnějším krajským městem v loňském roce staly Pardubice, na druhém místě skončilo Ústí nad Labem, na třetím pak Hradec Králové.
Na opačném konci se na 11. místě objevily České Budějovice, na 12. pozici Plzeň a nejhorší, 13. místo, obsadilo opět Brno, ve kterém při 346 nehodách bylo zraněno 61 osob těžce.