Na Brněnské přehradě skončila 78. plavební sezóna
„Letošní sezóna byla vzhledem k pěknému létu jedna z těch nejsilnějších. Převezli jsme celkem 286 tisíc lidí. Velký zájem byl i o plavby na objednávku, kterých jsme uskutečnili 180. Nyní lodě podstoupí pravidelný zimní servis, aby se v dubnu mohly vrátit zpět na pravidelné linky s cestujícími. Budeme také pokračovat v obnově můstků a na šesti zastávkách vyměníme staré za nové. Týká se to například zastávek Bystrc, Mečkov, Skály nebo Veverská Bítýška,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Dopravní podnik města Brna se v závěru sezóny musel vypořádat s důsledky, které přinesla povodňová vlna. „Čelili jsme krizové situaci, kdy jsme ve velmi krátkém časovém úseku museli reagovat na prudké změny výšky hladiny přehrady. Za normálních okolností bychom lodě vytáhli na břeh, na což ale nebyl čas. Když začala voda klesat, svezli jsme můstky do přístaviště a pak ve dne i v noci monitorovali hladinu. Podle ní jsme následně upravovali výši přístavního mola, aby nedošlo k poškození lodí. Hladina klesla o 2,5 metru a lodě si sedly na dno. To se stalo poprvé v historii brněnské lodní dopravy, naštěstí jsme ze situace vyvázli bez úhony. Nevyplouvali jsme od 13. do 21. září,“ řekl dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.
Sedmero lodí dopravního podniku nyní čeká vytažení na břeh a pravidelná zimní údržba, která obnáší například kontrolu podponorové části plavidla a konstrukce, údržbu motorů a elektrických systémů, filtrů, demontáž baterií a zapojení na tzv. zimní udržovací dobíjení, kontrolu kabeláže a elektronických systémů, revizi a opravy palubního zařízení nebo čištění a ošetření vnějšího povrchu. Kontrolou a údržbou prochází také přístavní můstky.
Dopravní podnik provozuje sedm lodí na elektrický pohon, které mají kapacitu 120–200 lidí. Plavební dráha Bystrc – Veverská Bítýška je necelých 10 km dlouhá a lodě ji ujedou za 70 minut (okruh za cca 2,5 hodiny). Provoz lodní dopravy v letních měsících zajišťuje 50-60 lidí – kapitánů a lodníků.
Zdroj:DPMB