KOMENTÁŘ: Nová výzva v Brně. Zdolej bez škrábanců na karoserii i na duši zdejší dopravní peklo
Říká se, že všechny cesty vedou do Říma, v případě Brna však spíše k některé z uzavírek či dopravnímu omezení. V letošním roce je jich tu pro motoristy totiž připraveno více něž 20 a město pod Špilberkem se tak se svou dominantou ztotožní se vším všudy. Jeho silnice se stanou stejně nedobytnými, jako tato ikonická pevnost v 17. století.
Některé z oprav přinesou pouze komplikace a zpomalení, jiné se promítnout do cestování pro Brně na dlouhé měsíce mnohem razantněji. Pracuje se už ve frekventované Kníničské ulici, v první etapě projedou řidiči od mostu u supermarketu Lidl po křižovatku s Bystrckou ulicí v jednom pruhu v každém směru. První kolize tu na sebe nenechaly čekat.
V plném proudu jsou také práce v Kounicově a Nerudově ulici, Údolní, v ulicích Zábrdovická a Šámalova, stavba dopravního napojení ulice Markéty Kuncové na budoucí obytnou čtvrť Nová Zbrojovka nebo obnova silničního povrchu v Černovické ulici.
A bude hůř. Ředitelství silnic a dálnic totiž obnoví technologie v Pisáreckém tunelu, který bude zcela neprůjezdný od 21. července do 20. září. Stejná situace nastane i v blízkém tunelu Hlinky. Opravy jsou nutné pro zajištění bezpečného provozu v těchto vytížených dopravních objektech.
Červenec přinese nesnáze i do židenické Rokytovy ulice. Kvůli opravě vozovky v úseku mezi Svatoplukovou a Komprdovou ulicí se bude místem nejméně tři týdny projíždět kyvadlově po polovinách. Rušno bude třeba i v ulicích Ořechovská, Elišky Přemyslovny, Wurmova, Mokrohorská, Rebešovická a mostech v Zámecké ulici v Chrlicích nebo Sokolově ulici na jihu města.
A dál? Ten, komu se podaří zdolat bez škrábanců na karoserii i na duši brněnské dopravní peklo, nemá stále vyhráno. Další nástrahy na něj totiž čekají i v celém jihomoravském kraji a vzhledem k souběhu řady rozsáhlých projektů bude v létě více než kdy jindy na místě plánovat dojezdový čas s velkorysou rezervou. Příkladem lze uvést třeba uzavírku silnice I/50 u Křižanovic mezi Slavkovem a Bučovicemi, úsek Lipůvka - Šebrov II/379 s kyvadlovým provozem nebo zavřený průtah Zaječím II/421 i silnici II/380 mezi Hodonínem a Mutěnicemi.
Musíme to opravit. To bezesporu. Jen je potřeba počítat s tím, že na rozpálených silnicích pak nervy řidičů doutnají o to rychleji. Ostatně, není se čemu divit. Podle Dopravního indexu společnosti TomTom si musí v jihomoravské metropoli šoféři na desetikilometrovou cestou v průměru vyhradit 21 minut a 3 sekundy, což je téměř minutový nárůst v porovnání s předchozím rokem. Že o nic nejde a pospíchat se musí pomalu? Pokud ale za volantem absolvují motoristé tyto jízdy denně dvě, průměrně stráví v dopravní špičce 92 hodin za rok. A to už není zanedbatelný čas. A jak je známo, čas jsou peníze…