Elektromobily v Evropě trhají rekordy. V Česku přibylo přes 10 tisíc nových vozů, trh roste o 41 %
Český trh sílí, ale na evropský průměr zatím ztrácí
Zatímco v celé EU tvoří bateriové elektromobily (BEV) 16,1 % všech nových registrací, v České republice je to zatím 5,6 %. I tak jde o znatelný posun – ještě v roce 2024 činil podíl jen 4,2 %.
Celkem bylo v Česku od ledna do září registrováno 10 180 nových elektromobilů, oproti 7 210 loni.
„Současný vývoj potvrzuje, že elektromobilita se v České republice postupně stává dostupnější a že ji zákazníci stále častěji vnímají jako reálnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem,“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).
Podle Friče však zářijová čísla ukazují meziroční pokles registrací o 7 %, který souvisí s mimořádně silným závěrem loňského roku. „Tehdy sehrál významnou roli dotační program pro firmy, jehož prostředky byly vyčerpány v říjnu 2024,“ doplnil.
Evropané preferují hybridy, diesel dále ztrácí
V celé Evropské unii bylo od ledna do září registrováno přes 8 milionů nových vozidel, což je mírný růst o 0,9 %.
Největší podíl tvoří hybridní vozy bez dobíjení (HEV) – 34,7 %, následované benzínovými auty (27,7 %) a elektromobily (16,1 %).
Naopak dieselové motory pokračují v ústupu – meziročně jejich registrace klesly o 24,7 % a jejich podíl činí pouhých 9,3 %.
V4: Česko roste nejrychleji, ale podíl zůstává nízký
Mezi zeměmi Visegrádské čtyřky (V4) má nejvyšší podíl elektromobilů Maďarsko (8,4 %), následované Polskem (6,0 %).
Česko s 5,6 % drží třetí pozici, Slovensko je s 4,4 % poslední.
V rámci celé EU si nejlépe vedou Dánsko (66,0 %), Finsko (35,6 %) a Švédsko (35,4 %).
Český trh: vede Škoda, Tesla ztrácí
Na českém trhu si pozici lídra upevnila Škoda Auto, která s 36,3% podílem a modely Elroq a Enyaq dominuje registracím.
Na druhém místě skončila Tesla s podílem 15,4 %, následovaná Volkswagenem (6,2 %).
Celkově se v Česku provozuje téměř 54 tisíc osobních elektromobilů a přes 3 100 užitkových vozidel této kategorie. Řidiči mají k dispozici více než 7 100 veřejných dobíjecích bodů, z toho 767 s výkonem nad 150 kW.
Infrastruktura roste, nabídka se rozšiřuje
Podle odborníků přispívá k růstu českého trhu lepší dostupnost elektromobilů, širší nabídka cenově dostupných modelů i rozvoj dobíjecí infrastruktury.
„Rostoucí tlak na snižování emisí ve firemních flotilách a rozvoj rychlonabíjecí sítě zvyšují praktickou využitelnost elektromobilů v každodenním provozu,“ doplnil Frič.
Zdroj:Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), Ministerstvo dopravy ČR































