Reklama
reklama

Dasha přináší radost a povzbuzení!

Jedna z našich nejlepších zpěvaček, Dasha, vydala album, které potěší svojí ryzí muzikalitou. Jmenuje se Dasha Symphony, je ozvěnou mnohaletého koncertního turné, nahrála je, jak je z názvu patrné, se symfonickým orchestrem, a vedle několika českých kousků přináší především světově prověřené evergreeny. Jejich aranže pro symfonický orchestr a rytmickou skupinu Pájky Pájk vytvořil skladatel, producent a dirigent Martin Kumžák. Vzniklo album, které rozhodně nezarmoutí, naopak – v současné době může působit i terapeuticky.

Dasho, o co jiné je zpívání se symfonickým orchestrem oproti třeba big bandu nebo malé skupině?

S big bandem a symfoňákem se pracuje podobně, barva a dynamika jsou tu intenzivnější než u menšího tělesa. Pro mě jako zpěvačku je zpívání s malou partou více nuanční, víc se můžu zahloubat do práce s hlasem. S orchestrem je to ale složitější věc – z rytmického hlediska, z hlediska ladění… Spojit se s barvou orchestru pro mě byl při natáčení desky velký oříšek. Je to jiná disciplína než u malé kapely.

Stane se vám někdy, že se při zpěvu zaposloucháte do orchestru, slyšíte, že něco neladí, a rozhodí vás to?

Takové věci mě už nerozhazují, většinou si jedu to svoje. Ano, občas něco slyším, a pousměju se. Funguje tu lidský faktor, a to, že se takové věci dějí, mě baví.

Jak vznikal výběr a aranže jednotlivých skladeb?

Všechno jsem cíleně nechávala na Martinovi Kumžákovi. Koneckonců – pro tento projekt jsem se rozhodla i proto, že ho jako aranžéra velice obdivuji. Martin si dokáže poradit téměř s každým tělesem. Nedávno mi prozradil, že by se necítil na cimbál, ale myslím, že jenom zatím. Určitě by na zakázku dokázal nastudovat i psaní pro tenhle nástroj. A líbila se mi jeho práce s orchestrem ve spojení s populární hudbou, tedy crossover, propojení symfonického tělesa s popovým. To jsem u Martina poprvé slyšela v rámci projektu Hamlet muzikál, kde vznikla i symfonická verze. Symfonický orchestr tu není jenom jakýsi univerzální obal pro popové těleso, ale má svoji pozici a úlohu. Martin si s partiturou vyhraje: nejsou tam jenom dlouze tažené smyčcové noty, moc se mi to líbilo. Stejně jako jeho symfonický projekt pro kapelu Lucie. Proto jsem ho oslovila. On je znamenitý nejen u své tvorby, ale i při aranžérské práci s populární muzikou, vždycky dá věci skvělý kabát, jaký umí ušít jen on.

Na desce se zpívá česky, anglicky, francouzsky a italsky. Původní české kousky složil David Solař.

David napsal většinu písní na moje předchozí album Konečně, známe se dlouho, ještě ze studií na konzervatoři. Na této desce je mimo jiné píseň Modlitba, která existuje už dvacet let, dokonce vyhrála autorskou písňovou soutěž Evropa Hit. Nikdy a nikde ale nevyšla. Je úžasné, že její čas přišel právě teď. Je totiž nejen krásná ve své melodičnosti, ale s orchestrem se mohla skvěle uplatnit.

K oběma písním Davida Solaře napsaly texty ženy. Je to znamení, že se budou v oblasti písňového textu u vás stále více uplatňovat textařky?

Jéje, to jsem si ani neuvědomila. Ale je to úplná náhoda. Souvisí to s tím, že se známe. Obě holky, Ester Brožová i Markéta Andělová, jsou moje bývalé spolužačky, potkaly jsme se na konzervatoři. Navíc to jsou taky zpěvačky a mají ohromný cit k textům i z této pozice. Takhle vzniklo, že mi ty písničky otextovaly.

A pak je na albu jedna písnička původně ne česká, ale s českým textem. Jmenuje se Symbol žen, ten text je ryze ženský, ale napsal ho chlap, Adam Novák…

Tenhle text vznikl v rámci muzikálu Carmen. Adam napsal celé libreto, lépe řečeno: přeložil je do češtiny. Takže ano, v tomto případě je pro změnu autorem muž.

S francouzštinou do francouzských písní vám prý pomáhala Chantal Poullain.

Když Chantal přijela do studia, byla naprosto v šoku. Písničku jsem poprvé zazpívala, a ona: dobře, slyším tam nějaké nefrancouzské věci, to musíme opravit. A začala na mě mluvit francouzsky. Zastavila jsem ji s tím, že jí nerozumím. A ona na to: Cože? Ty nerozumíš francouzsky? Ale ty zpíváš francouzsky! Francouzština je jeden z jazyků, které si ještě dlužím, je krásná. Teď sice nemám na studium čas, Chantal mě ale inspirovala, tak asi začnu.

Jaká byla Chantal učitelka?

Skvělá. Tím, že je taky šansonová zpěvačka, umí pracovat i se specifickými francouzskými frázemi. Ty se zpívají úplně jinak, než v angličtině nebo češtině. Pomohla mi tedy s výslovností i frázováním, říkala, kde vypíchnout jaké slovo. To pro mě byl ohromný přínos. Moc jí děkuju.

Album Dasha Symphony obsahuje i jednu dávnou klasiku – původní melodii barokního skladatele Tomase Giovanniho Albinoniho nazvanou Adagio. Tenhle kousek nazpívalo už několik českých zpěváků. Znáte ty další verze?

Poprvé jsem tuhle melodii slyšela ve verzi Karla Gotta, a ano, nazpívalo ji víc našich interpretů. A pak jsem ji slyšela v podání belgicko-kanadské zpěvačky Lary Fabian, která ji nazpívala i v italštině, a ve spojení s tou italštinou mě naprosto fascinovala. Je skvělé, že je platná i v jazyce populárních zpěváků, přestože ji složil barokní skladatel. Mohou ji tak přijmout i ti, kteří normálně klasiku neposlouchají nebo neznají.

Je takové nahrávání, studiové, ale v zásadě naživo, složitější?

Martin: Určitě ano. Ve studiích se nahrávání rozdělí v čase, a je prostor na opravy. Nejdřív se natočí rytmika, pak do natočeného materiálu orchestr, všichni přijdou na určitý čas, je kdy zjistit, co sedí, co ne. Když je na nahrávání slušný rozpočet, dají se ty věci udělat opravdu exklusivně. Tady to nebyla otázka rozpočtu, na natočení jsme měli jeden a půl dne. Točili jsme bez zpěvu, ale Dasha byla u toho a otvírala pusu. Nahrávalo se téměř tak, jak bychom hráli na pódiu. Plexiskla kolem bubnů byla pouze symbolická, nemohli jsme pracovat s oddělenými nástroji. Točilo se s rizikem, že vzniknou přeslechy, a když se stane chyba, budeme to muset vzít znova. Nebo že se bude muset stříhat ze dvou segmentů. Nějakým zázrakem se stalo, že zásahů tohoto typu bylo minimum, nebyl na ně ani čas. Pak z toho zvukař Topol udělal rough mix, do kterého Dasha nazpívala svůj part. Všechny stopy se pak dostaly k dalšímu mistru zvuku, Dušanu Neuwerthovi, a ten všechno smíchal. I na to byla omezená doba.

Takže nahrávání to rozhodně nebylo standardní.

Nebylo, a vznikl zajímavý hybrid. Ta hybridnost ale měla své výhody. Všichni věděli, že co se natočí, to bude, a na opravy není čas. Roli tu tedy hrála velká energie. Říkám tomu: radost, a zároveň odpovědnost. Ve vzduchu bylo, že to zahrané musí k něčemu být hned napoprvé. Kdybychom měli na nahrávání čtrnáct dní, tak bychom se v tom rejpali, a nadšení, které patří ke koncertu, by bylo pryč. Byly to nervy, zvlášť pro zvukaře, kteří museli pracovat se zmíněnými přeslechy.

Se symfonickým orchestrem hraje na nahrávce skupina Pájky Pájk. Neustále zmiňujete skvělé partnerství dvou různých hudebních těles, která se propojila v jedno...

Z té rytmiky šla do orchestru obrovská jistota, jsou to sehraní muzikanti, a orchestr se jim musel co se týče rytmu podřizovat. Bicí a basa. Na to nejsou členové symfoňáku zvyklí, oni hrají podle koncertního mistra a podle toho, jak mává dirigent. Kolegialita tu ale byla obrovská. Věřím, že radost, kterou jsme chtěli nahrávkou zachytit se teď přenese i na posluchače alba. V této době je potřeba se navzájem povzbuzovat a hudba je k tomu jako stvořená.

Vladan Drvota

Autor: 
redakce
Aktuálně
Nestandardní jízda řidiče nákladního automobilu mobilizovala v neděli večer kolemjdoucí, kteří tak upozornili na tísňovou linku brněnské policisty.
21.04.2021 - 09:46
Potřebu výtvarně se vyjádřit měli v noci na pondělí dva muži, kteří stříbrnou barvou posprejovali skleněnou výplň a obklad schodiště v podchodu u hlavního nádraží.
20.04.2021 - 08:23
Novou alej jabloní, hrušní a švestek včera vysadili energetici k podpoře zdravého životního prostředí v těsné blízkosti Jaderné elektrárny Dukovany. Samotné výsadby se ujal spolek JARO pro Dukovany...
18.04.2021 - 14:52
V zajetí městského ruchu se ve čtvrtek odpoledne ocitla kachna s několika mláďaty.
17.04.2021 - 14:52
Od včerejšího dne startuje proces vracení peněz za nevyužité vstupenky, které byly prodány na loňský ročník závodu série MotoGP v Brně na Masarykově okruhu. TIC BRNO zahájil přípravu vracení ihned po...
17.04.2021 - 12:50
Dvě poškozená auta našli ve středu odpoledne brněnští strážníci v Černých Polích po telefonátu svědků na linku 156.
16.04.2021 - 09:56
Komentáře