Češi mění pohled na elektromobily. Ojeté vozy táhnou jako nikdy předtím
Zatímco v roce 2023 bylo do Česka dovezeno 2,2 tisíce ojetých elektromobilů a v roce 2024 3,7 tisíce, letošních 6,1 tisíce vozidel představuje 2,4násobný meziroční nárůst. Ojeté elektromobily se tak podílely 37,7 procenty na všech letošních registracích osobních elektrovozů. Zhruba polovina z nich (54,3 %) byla registrována na soukromé osoby.
„Zájem o elektromobily v Česku nadále roste. Za prvních devět měsíců letošního roku bylo registrováno 16,2 tisíce osobních elektromobilů, což je více než za celý loňský rok. Nižší pořizovací cena ojetých vozidel ve srovnání s novými elektromobily, rostoucí povědomí o výhodách elektromobility a zlepšující se dostupnost veřejné dobíjecí infrastruktury mají na tento trend bezpochyby pozitivní vliv,“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Tesla vede, Brno mezi nejaktivnějšími regiony
Z hlediska značek dominovala Tesla s téměř 1 880 registrovanými ojetinami, tedy téměř třetinovým podílem. Za ní následuje Volkswagen (1 064 vozidel), BMW (551 vozidel), dále Škoda (373), Mercedes-Benz (249) a Audi (214).
Nejvíce ojetých elektromobilů se letos registrovalo v Praze (1 264 vozidel), Středočeském kraji (858), Jihomoravském kraji (678) a Moravskoslezském kraji (545). Brno se tak řadí k městům, kde se elektromobilita rozvíjí nejrychleji.
Podle dat CDV nejčastěji dovážené vozy pocházejí z roku 2021, tedy čtyřleté ojetiny, které tvoří téměř třetinu všech registrací. Právě tyto vozy nabízejí ideální poměr mezi cenou, dojezdem a stavem baterie.
Sekundární trh žene rozvoj elektromobility
K 30. září 2025 bylo v České republice registrováno téměř 52 tisíc osobních bateriových elektromobilů, z toho 15,2 tisíce dovezených ojetin. Podle odborníků právě sekundární trh hraje zásadní roli při rozvoji elektromobility.
„Sekundární trh s dovezenými ojetinami během devíti měsíců překonal součet předchozích dvou let dohromady. Tento vývoj ukazuje, že elektromobilita už není doménou firem nebo nadšenců, ale běžně dostupnou volbou i pro soukromé řidiče,“ doplňuje Frič.
Důvěra roste i díky lepšímu zázemí
Dříve mnozí Češi váhali kvůli obavám z degradace baterie nebo nedostatku dobíjecích stanic. Situace se ale rychle mění – dobíjecí infrastruktura se rozvíjí napříč celou zemí a průměrné ceny ojetých elektromobilů klesají.
Ojeté elektromobily tak přestávají být rizikovou investicí a stále častěji se stávají vstupní branou do světa elektromobility.
Zdroj:Centrum dopravního výzkumu,cistadoprava.cz































