Reklama
reklama

Podchod pod nádražím zkrátí lidem cestu na sever Kuřimi o sedm minut

Pro místní se již brzy cesta na kuřimské nádraží a zpět stane pohodlnější, odpadne i zakázané a nebezpečné přecházení přes koleje. Řešení letitého problému s podchodem pod hlavním nádražím v Kuřimi začíná mít jasnější obrysy. Po dlouhých jednáních je jasné, že podchod bude. Město má stavební povolení a momentálně vybírá dodavatelskou firmu. Začít stavět by se mohlo už v září.  Pro místní se již brzy cesta na kuřimské nádraží a zpět stane pohodlnější, odpadne i zakázané a nebezpečné přecházení přes koleje. Řešení letitého problému s podchodem pod hlavním nádražím v Kuřimi začíná mít jasnější obrysy. Po dlouhých jednáních je jasné, že podchod bude. Město má stavební povolení a momentálně vybírá dodavatelskou firmu. Začít stavět by se mohlo už v září. 

O podchodu pod nádražím, respektive jeho prodloužení a otevření do severní části města, se v Kuřimi mluví dlouhá desetiletí. „Pokud si kdokoliv na chvíli stoupne ke kolejím u nádraží ze strany ulice dr. Vališe, velmi rychle uvidí a pochopí. Tolik lidí nejrůznějšího věku a fyzické kondice, přecházející přes koleje, se jen tak nevidí. Je zázrak, že se dosud nestala žádná vážná havárie, při které by vlak někoho z přecházejících zabil nebo těžce zranil,“ hovoří o důvodech nutnosti prodloužení podchodu starosta města Drago Sukalovský.

Příprava projektu a jeho financování byly komplikované kvůli vlastnictví jednotlivých pozemků a budov. Výpravní budova a první nástupiště patří Českým drahám, podchod a druhé a třetí nástupiště Správě železniční a dopravní cesty. Kuřim se proto na prodloužení podchodu musela domluvit s oběma organizacemi. „Především bylo nutno získat pro myšlenku úprav nádraží jeho vlastníky, tedy České dráhy a Správu železniční dopravní cesty. Jednání trvala několik let a nakonec byla úspěšná,“ popisuje přípravy Sukalovský.

Ruku v ruce se stavbou podchodu jde i rekonstrukce budovy nádraží a stavba bezbariérových přístupů do budovy a na nástupiště včetně výtahů. Toto financují zmíněné firmy. Kuřim pak platí protažení podchodu a jeho zpřístupnění pro severní část města. Opravy zbývající části podchodu a zřízení výtahů na druhé a třetí nástupiště, kde je investorem správa, by měly být hotovy ještě letos. Nejkomplikovanější je rekonstrukce výpravní budovy a zřízení výtahu na první nástupiště. I tato část má již platné stavební povolení. „Nyní se poněkud komplikuje rekonstrukce výpravní budovy. České dráhy ji totiž chtějí prodat správě, a proto zastavily veškeré investice. I k této rekonstrukci ale určitě dojde, otázkou je ovšem kdy,“ připomíná současný stav starosta.

Projekt prodloužení podchodu se ovšem přes všechny klady pro obyvatele Kuřimi dnes ani v minulosti nelíbil několika místním obyvatelům, kteří bydlí v ulici dr. Vališe, kde má podchod vyústit. Již v roce 2002 bylo k jeho stavbě poměrně blízko, někteří občané se však odvolali proti stavebnímu povolení a nešlo stihnout termín, dokdy bylo možno požádat o dotace. Tehdy by podchod postavil Jihomoravský kraj. Dnes to bude za peníze města, byť s vysokou dotací.  S námitkami se nyní město vypořádalo přesně podle zákona. Námitky byly částečně formálně špatné, částečně byly shledány odvolacími instancemi jako nepodstatné. Stavební povolení je tedy platné. „Podstatou námitek bylo to, že po dokončení podchodu bude kolem několika domů chodit více lidí, kteří dnes procházejí o nějakých třicet metrů vedle. To je tedy, alespoň pro mě, dost nepochopitelné. Bráno z tohoto pohledu, pak by se občané z Tyršovy či Tišnovské měli domáhat zrušení silnice, po které jim jezdí pod okny dvacet tisíc aut denně, mnozí místní by takto museli usilovat o zrušení železnice, protože jim vede deset metrů od oken a já bych třeba mohl chtít zrušit školku, protože děti v šest ráno hlasitě křičí a pláčou,“ říká o sporu starosta Sukalovský.

Pro lidi z Kuřimi, kteří si cestu okolo nádraží zkracují nebezpečným přebíháním přes koleje, bude cesta podchodem znamenat sedmiminutovou úsporu času oproti cestě přes ulici Legionářská. Prodloužení podchodu bude Kuřim stát 16 milionu korun, město na ni dostalo dotaci z evropských fondů ve výši 80 procent. Nové moderní bezbariérové nádraží tak Kuřim získá pravděpodobně do konce roku 2014. Ve výpravní budově bude kavárna. Pak město plánuje upravit přednádražní část, především zřídit dostatečně kapacitní odstavné parkoviště pro systém Park&Ride, tedy zaparkuj auto a jeď vlakem.

Kuřim pak musí řešit ještě jeden problém. Nádraží totiž mají svůj půvab nejen pro cestující, ale často pro různá podivná individua, kteří se pohybují před ním. „Troufnu si tvrdit, že v poslední době se situace zlepšila. Podařilo se s Českými drahami dohodnout častější návštěvy jejich strážní služby a také sem častěji zajíždějí hlídky policie. Na druhou stranu, prostor před nádražím je prostorem veřejným a nelze z něho někoho vykazovat jenom proto, že se nám nelíbí. A také není možné, aby zde ostraha nebo policie byly nepřetržitě. V tomto bodě nám prostě v Kuřimi chybí městská policie,“ dodává starosta Sukalovský.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Hrad Špilberk Foto: Centrum news
Rok 1968 v Brně očima cenzora. Tak se jmenuje nová výstava Muzea města Brna, která připomene letošní 50. výročí okupace Československa vojsky pěti států Varšavské smlouvy.
22.08.2018 - 07:00
Šedesátikilovou nevybuchlou leteckou pumu likvidoval policejní pyrotechnik v sobotu dopoledne. Munice byla nalezena ve vojenském prostoru Březina. Letos se jedná již o několikátý případ výjezdu...
21.08.2018 - 15:27
Srpen 1968 Foto: Archiv DUMB
Půl století uplyne od chvil, kdy se z rozhlasu neslo: „Vojska Sovětského svazu, Polské lidové republiky, Německé demokratické republiky, Maďarské lidové republiky a Bulharské lidové republiky...
21.08.2018 - 07:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Už za čtrnáct dní se vrací děti do školních lavic. Na mnoha místech je budou vítat zrekonstruované prostory. Město Brno v letošním roce poskytlo do oprav škol a školek přes 200 milionů korun.
20.08.2018 - 19:55
K dramatickému případu v Husově ulici přivolala včera v noci strážníky kolemjdoucí.
20.08.2018 - 19:07
Zlatá tramvaj Foto: MMB
První tramvaj se Brnem projela 17. srpna 1869. Ke 150. výročí, které připadá na příští rok, připravuje Dopravní podnik města Brna řadu akcí. Brňané si teď mohou adoptovat sedačku v tramvaji a tím...
20.08.2018 - 06:30
Komentáře