Reklama
reklama

Nevyžádaná reklama? Vyražte do boje

Situace, se kterou jsme se setkali snad již všichni. Přeplněná poštovní schránka a z ní vykukující reklamní letáky a nabídky. Informace o levnějších potravinách, výhodnější elektronice a nabídky veškerého zboží, které si jen člověk dovede představit, navíc v barevném provedení.

To vše nás téměř každý den láká ke koupi a zároveň v mnoha případech neskutečně ztrpčuje život. Myslíte si, že stačí přelepit schránku cedulkou „Nevhazovat reklamu“? Ale co když ani tento krok nepomůže? Jakým způsobem se bránit proti nevyžádané reklamě? Zákon v případě nechtěně přeplněné schránky mluví jasně a stanovuje dva případy, ve kterých lze hovořit o nevyžádané reklamě. První se týká těch situací, ve kterých vede reklama k výdajům adresáta. Nepopiratelně častější je však druhý případ, kdy reklama adresáta obtěžuje. A nyní se již dostáváme k jádru pudla.

Dalším aspektem, který je třeba rozlišovat, je to, zda jde o reklamu adresnou či neadresnou. U první varianty je jako způsob obrany nutné konkrétně informovat daného odesílatele, že si zasílání propagačních materiálů již nepřejeme a zároveň můžeme připojit i požadavek, abychom byli vymazáni z jeho databáze. Pokud nás však obtěžují jakékoliv prospekty, letáky a jiné druhy reklamy neadresné, postup by měl být jednodušší. Realita a zkušenosti z praxe však bohužel hovoří jinak.

První krok je jasný. Adresát musí dát srozumitelně a zřetelně najevo, že si nepřeje, aby byla nevyžádaná reklama vůči němu šířena. Schránku je tedy nutné opatřit označením, že reklamu nechceme. V tomto případě, je šiřitel reklamy totiž povinen naše prohlášení respektovat. V mnoha případech však výzva „Nevhazujte reklamu“ nemá valného účinku a pracovití doručovatelé neúnavně plní naše poštovní skříňky dalšími a dalšími letáky. Kam tedy směřovat druhý krok obrany proti nevyžádané propagaci? Vsunutím reklamy do označené schránky porušuje šiřitel zákon o regulaci reklamy. Její kontrola spadá do kompetence příslušného krajského živnostenského úřadu a podnět na něj může podat každý, kdo se cítí zasíláním nechtěných tištěných materiálů obtěžován. Podání by mělo v tomto případě směřovat na živnostenský úřad v místě, ve kterém uvádí své sídlo distributor této reklamy. Ten ze zákona odpovídá za její šíření. Sídlo či místo podnikání lze najít například v obchodním či živnostenském rejstříku. V některých případech však není snadné vysledovat, kdo je šiřitelem propagace. V tomto případě můžeme podání směřovat na jejího zadavatele, tedy na toho, kdo  si reklamu objednal. Nutné je současně dodat i dané tiskoviny a následně vyčkat na vyrozumění, jak úřad se stížností naložil. Na vyjádření má třicet dní. V případě kladného posouzení může živnostenský úřad uložit pokutu až do výše dvou milionů.

Stále však ještě nemáme vyhráno. Obecně je totiž velmi náročné prokázat to, že k pochybení vůbec došlo. Aby mohla být šiřiteli za protiprávní jednání uložena pokuta, musí být jasně identifikován a ideálně přistižen bezprostředně při činu. Materiály může kvůli přístupnosti umístit do schránky téměř kdokoliv a jedině tak lze jednoznačně vyloučit, že za přívalem nechtěných letáků nestojí například škodolibý soused.

 

Autor: 
redakce
Aktuálně
U příležitosti výročí 20 let od dokončení trolejbusové vozovny v Komíně zve Dopravní podnik města Brna všechny zájemce a hlavně příznivce trolejbusové dopravy na den otevřených dveří v této vozovně.
23.06.2017 - 11:50
V pátek 23. června se díky spolupráci městské části Brno-střed a spolku Noční motýl již potřetí rozzáří plátno letního kina na nádvoří radnice Brno-střed. Program v následujících týdnech nabídne přes...
23.06.2017 - 09:31
Město Brno ve spolupráci se svojí příspěvkovou organizací Centrum sociálních služeb a Městskou policií Brno rozšiřují systém tísňového volání. Projekt je určen seniorům a osobám se zdravotním...
23.06.2017 - 07:56
Urážkami a výhrůžkami se prý domáhal pozornosti muž, který večer vešel do pizzerie v centru Brna, kde údajně došlo i k menší potyčce.
22.06.2017 - 21:05
Jaderná elektrárna Dukovany otevře své brány návštěvníkům v pátek 7. 7. a sobotu 8. 7. vždy od 9 do 21 hodin. V rámci této speciální akce si návštěvníci prohlédnou Infocentrum, prostor sloužící k...
22.06.2017 - 11:31
Přes sto padesát hnědých popelnic přibude v tomto týdnu v Brně a lidé tak budou moci třídit bioodpad přímo v domech či předzahrádkách.
22.06.2017 - 07:59
Komentáře