Reklama
reklama

EET? Pro mnohé znamená boj o přežití

Od prvního prosince letošního roku běží v České republice systém elektronické evidence tržeb. Momentálně se týká stravovacích a ubytovacích služeb. Podle informací Finanční správy fungoval systém již od svého ostrého startu bez problémů a plynule. Za první týden odeslali hoteliéři a restauratéři přes 18 milionů účtenek. Během prvních dvou dnů však přišlo hned i 159 oznámení o nevydání účtenky. O způsobu fungování a smyslu evidence již bylo řečeno mnoho. Jaké jsou však konkrétní zkušenosti z praxe brněnských zařízení? A jak EET ovlivní koncového spotřebitele?

Momentálně je podle údajů DIČ v celé republice do systému zapojeno více než 39 tisíc podnikatelů. Z výsledků prosincového výzkumu agentury Median, který zveřejnila Česká televize, vyplývá, že u téměř poloviny podnikatelů došlo v důsledku elektronické evidence tržeb ke zdražení služeb. Stejný stav potvrzuje i brněnský restauratér, jehož jméno naše redakce zná. „Denní meníčko jsme zdražili o deset korun,“ uvádí. V pohostinství nedaleko brněnského středu působí již patnáct let. „Léta letoucí byl v pohostinství nějaký systém, který platil i pro restaurace střední třídy, což jsme například i my. Podmínky pro klienty byly nastaveny tak, aby si každý mohl dovolit na oběd zajít, a to ne pouze jednou za měsíc, a s tím vše souvisí," doplňuje.

A zkušenosti se zdražováním mají již i zákazníci. Podle zmíněného výzkumujej zaznamenalo 31% respondentů. „Problémy se dotknou provozů střední a nižší třídy. Natož restaurací a hospůdek, které jsou na vesnici, tam je to téměř likvidační. Hospoda, která je založena na pivě, nemůže prodávat pivo za 25 korun. Nyní zdražili o korunu a už i to se setkalo s nevolí štamgastů. Ale stále je to málo. Když jste někde ve světě, tak to pivo stojí 4 Eura. Takže podle tohoto systému by u nás mělo pivo stát 50 korun minimálně, aby provozovatelé měli šanci přežít. Protože mají nastavený trh tak, aby k nim lidé přišli. Čili  v praxi, do roku bude pivo o polovinu dražší, nebo zde nebudeš. A v důsledku to samozřejmě zaplatí klienti,“ dodává restauratér.

Vláda od elektronické evidence čeká omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. V praxi to znamená, že podle vyjádření prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka ukončí svou činnost 15−20% restaurací. Důvodem je podle něj zavedení EET, ale i další regulace, které na obor dopadají. Z brněnských podniků to bude i případ baru, který funguje v jednom z největších místních hotelů. Nový systém se dotkne i zaměstnanců v pohostinství. „Podle zkušeností ze zahraničí se stane to, že nebude možné, aby u nás existoval nějaký systém krátkého a dlouhého týdne. Tedy v podstatě patnáct dní v práci, patnáct dní volno, to nebude absolutně možné. Dva dny v týdnu se provoz zavře a bude se dělat s jedním manšaftem. Z čehož vznikne to, že pro ty lidi to bude obrovský objem a nebude pro ně práce. Náklady na personál jsou již nyní tak vysoké, že pokud by se mělo vše legitimizovat, tak to bude neúnosné. A pracovní úřady budou plné,“ uvádí zkušenosti z praxe majitel brněnské restaurace. „Pro provozovatele vznikne to, že již nebude v pohostinství nulová nezaměstnanost. Když nyní podáme inzerát na kuchaře, tak na něj čekáme půl roku. I to zmizí. Dnes to budeme my, kdo si bude diktovat podmínky, protože na solidní místo budou stát dva tři zájemci,“ dodává.

Přestože podle tiskové mluvčí Finanční správy Petry Petlachové funguje systém od svého zavedení plynule, v běžném provozu působí podnikatelům komplikace. „Pořídili jsme si pokladnu, která nám nefungovala, zaplatili jsme si IT specialistu, který nám ji rozjel, a to jsou další náklady, tisíce a tisíce,“ uvádí brněnský restauratér. Složité je podle jejich provozovatelů i samotné ovládání a práce s pokladnami. Například během poledních menu a obědů je podle zkušeností z terénu práce s nimi zdlouhavá a personál zdržuje. Posledním aspektem je systém, kterým mohou zákazníci hlásit, že svou účtenku neobdrželi. Podle informací Finanční správy evidovali za první týden existence evidence 706 těchto oznámení. A zájem o účtenky potvrzují i brněnští podnikatelé. „Účtenky zkoumá téměř každý, lidé jsou nadšení z toho, že je na nich nějaký fi k a kód. Vše studují a často i hned zadávají do systému.“ V něm si mohou zákazníci podle údajů, které lístek obsahuje, ověřit, zda restauratér přijatou tržbu opravdu v systému Finanční správy zaevidoval.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Díky nové aplikaci „Jaderné elektrárny 3D“ teď může kdokoliv vyrazit do jaderky na prohlídku nejzajímavějších částí. Detailní podhled do nitra reaktorového sálu, chladicí věže, strojovny či...
17.10.2017 - 07:48
Kožní problémy, tělesné bolesti a řadu dalších zdravotních neduhů, které sužují mnoho lidí, lze u nás řešit zákonnými produkty z konopí. Od prosince roku 2016 mohou obyvatelé moravské metropole Brno...
16.10.2017 - 16:00
Na Masarykově okruhu se šlapalo na kolech pro dobrou věc.
Zakončení motoristické sezóny doprovází na Masarykově okruhu v Brně řada akcí pro veřejnost. Na nedělním Dni otevřené dráhy mohli návštěvníci vyšlapat na charitativních kolech Nadace ČEZ finanční...
16.10.2017 - 14:00
Koupelna. Místo pro očistu a stále častěji i relaxaci po náročném dni. Dneska si lze vybrat z mnoha stylů koupelen, od nadčasového a jednoduchého skandinávského stylu, přes retro koupelny až po...
16.10.2017 - 08:46
Poničený volební stánek hnutí ANO.
Dva muži a jedna žena poškodili v noci ze soboty na neděli volební stánek hnutí ANO. Hlídka městské policie už trojici dopadla a nyní jim hrozí vězení.
16.10.2017 - 07:31
Vila Tugendhat je ojedinělým funkcionalistickým dílem německého architekta Ludwiga Miese van der Rohe, který v roce 1928 vypracoval návrh stavby na zakázku manželů Tugendhatových. Od roku 1994 je...
15.10.2017 - 09:16
Komentáře