Reklama
reklama

Přejezdy v Brně: méně než deset, ale hazardéři se najdou

Na území Brna se vlaky osobní přepravy a auta potkají jen na sedmi místech. Jde o přehledné úseky, ale i brněnské přejezdy mají svá menší úskalí. Většinou ale kvůli nezodpovědným řidičům.

Brno - Obyvatelé starší zástavby Starého Lískovce už jsou zvyklí, že jim vlak houká téměř pod okny. Dva železniční přejezdy osazené zabezpečovacím zařízením se nacházejí právě na trati ze Zastávky u Brna. Jeden u ulice Martina Ševčíka, druhý na konci ulice Podsedky. "Je zvláštní, že nehoukají všechny vlaky, ale jen některé. Ale nezkoumal jsem proč," říká jeden z místních obyvatel. Přejezd využívají hlavně auta z tamních ovocných sadů, takže bloudění cizích nákladních aut nehrozí. Ještě jednodušší to je na konci ulice Podsedky, kde je dokonce zákaz vjezdu, takže přejezd vybavený zabezpečovacím zařízením využívají jen auta s výjimkami. A cyklisté, kteří na přehledném rovném úseku přejíždějí, pokud je vlak ještě dostatečně daleko.

Podstatně složitější to bylo na přejezdu na Moravanské ulici, která spojuje Vídeňskou ulici s Horními Heršpicemi. Ten v současné době prochází rekonstrukcí. Před ní byl osazen i závorami a mezi dvěma ze tří traťových kolejí byla poměrně široká mezera, do které by se mohlo v případě uváznutí uchýlit osobní nebo i menší nákladní auto. Na tomto přejezdu byl ale i redaktor Centrum news dvakrát svědkem projetí osobního auta i poté, co zabezpečovací zařízení bylo v činnosti. Podle mapy traťových rychlostí zveřejněné Správou železniční dopravní cesty jezdí vlaky mezi Modřicemi a Brnem teoreticky rychlostí 145 až 160 km/h, reálná rychlost ale v těchto místech bude podle všeho nižší.

Na trati ze Sokolnic se Brno zbavilo nejproblematičtějšího místa před několika lety, kdy zanikl přejezd u nádraží ve Slatině. Čekání u železničního přejezdu tak patří ke každodennímu životu obyvatel malé "exklávy" Slatinka, sevřené tratí z jedné strany a dálnicí z druhé. Nejrušněji tak je na přejezdu na Kaštanové ulici, který v těchto dnech také prochází rekonstrukcí. U něj navíc občas dochází ke kolizním situacím mezi auty, která čekají na přejezdu, a těmi, jejichž řidiči objíždějí kolonu, aby mohli odbočit na Popelovu ulici, a v místech to dobře neznají.

Podle profesionálního řidiče Milana Bečváře za normálního stavu silnice, tedy pokud není pokryta sněhem a ledem, jsou brněnské přejezdy zcela bezpečné. "Samozřejmě za naprostou většinou tragédií na přejezdech je hrubé porušení pravidel ze strany řidičů. Zhasnutí motoru ale hrozí všude a profesionální řidiči by měli být natolik zkušení, aby se to nestávalo," myslí si Bečvář. Jak dodává, základním pravidlem je počkat, dokud nezhasnou červená světla zabezpečovacího zařízení. "To, že jdou nahoru závory, ještě neznamená, že nic nepojede. Právě tak mezi závorami končí nejvíc aut, i když nejela na červenou," varuje řidič.

To potvrzují i profesionální strojvedoucí a další experti z oboru, kteří od nehody ve Studénce na profesních diskuzních fórech řeší, jak se dalo tragédii zabránit. "Rozhodně prorazit závory. Škody jsou ve srovnání se srážkou minimální a navíc proražení závor funguje jako varovný signál. Pokud něco stojí na přejezdu, když už bliká červená, na nějaké telefonáty je pozdě, řidič má pár desítek sekund," vysvětluje jeden ze strojvedoucích, který si nepřál uvést jméno, s odkazem na známé číslování přejezdu, podle kterého policie pozná, o který přejezd se jedná.

K přejezdům v městské zástavbě podle Bečváře ještě patří problematické křižovatky hned za přejezdy. "Stává se, že se za přejezdem utvoří kolona, někdo na něj najede, a než se kolona rozjede, začne blikat zabezpečovací zařízení. Nejeden návěs skončil smetený vlakem, protože řidič kamionu neměl kam popojet," varuje Bečvář. To by mohl být v extrémní, ale reálné situaci, případ Kaštanové ulice.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Boj proti stánkařům v podchodu brněnského hlavního nádraží neustává. Město začíná rozesílat výpovědi nájemních smluv.
21.08.2017 - 16:03
V poslední době přibývá případů, kdy si cestující v autobuse či vlaku dopřeje chvilku spánku, a po probuzení zjistí, že byl okraden. Policisté proto apelují na občany, aby byly obezřetnější a své...
21.08.2017 - 12:07
Obyvatelé Černé Hory na Blanensku si mohou alespoň částečně oddechnout. Uzavírka frekventovaného mostu, kvůli které městys zažívá dopravní peklo, sice nekončí, ale most bude provizorně podepřen, což...
21.08.2017 - 07:46
Oblíbený Den Starobrna se blíží – brány pivovaru se všem návštěvníkům otevřou dokořán v sobotu 2. září v pravé poledne. Zatímco vrchní nádvoří rozezní písničky špičkových českých skupin, dolní část...
20.08.2017 - 17:01
Metropole by měla být významným místem, ve kterém se mísí tradice s moderním, kultura s obchodem a v neposlední radě i městem, které má styl. Ta jihomoravská však o svoji osobitost v poslední době...
20.08.2017 - 08:28
Během druhého srpnového víkendu se město proměnilo v obří hudební scénu. Představily se desítky umělců, na které se přišlo podívat více než 16 000 diváků.
19.08.2017 - 16:04
Komentáře