Reklama
reklama

Zvonařka: divný svět pod střechou. Turisté přijíždí do šera secondhandů a heren

Autobusové nádraží Zvonařka slouží v Brně už déle než čtvrtstoletí. A chátrá. Pětatřicet let stará stavba se za poslední roky skoro nezměnila, zastávkové stojany a lavičky jsou stejné už od jeho založení. Kulisu socialistické architektury nádraží dnes dotváří nonstopy, zastavárny a prodejny levného textilu. Zvonařka tak rozhodně není propojením Brna s velkoměsty, jak by se dalo čekat od hlavního autobusového nádraží.

Chladná železa a beton Zvonařky kontrastují s pasáží ve Vaňkovce. Poté co si cestující odjíždějící ze Zvonařky prohlédne výlohy s luxusně  naaranžovaným zbožím, vyjde na lávku, za kterou leží jiný svět. Svět secondhandů se zbožím od devíti do devadesáti devíti korun, stánků se smaženým sýrem a čínskými nudlemi a naléváren s automaty. Ti, kteří přijíždí do Brna žlutými autobusy k podloubí nádraží u Grandu, mají vlastně štěstí. Obří střecha vytváří na autobusáku a pod ní vlastní čas, i ve dne je tady šero a tak trochu noc. A vůbec se tady necítíme bezpečně. Možná proto na vše pod střechou Zvonařky dohlíží zdatní sekuriťáci.

 

Když ve druhé polovině 80. let brněnské autobusové nádraží Zvonařka otevřeli, označovali je za unikátní stavbu. Od té doby se ale změnilo a opravilo opravdu jen minimum. A dělá městu ostudu. Spíš než nádraží připomíná obrovskou tržnici s levným textilem. Obchodníci sice mohou využívat jen plochu jednoho metru před svým stánkem, ale toto nařízení nedodržují. Zvonařka opravdu nenabízí příliš důstojné prostředí. Turisté sem naštěstí přijíždějí jen minimálně.

Osud autobusového nádraží je navíc nejistý. Pokud se totiž odsune hlavní vlakové nádraží, v jeho sousedství by měl vzniknout i nový autobusový terminál. „Poloha současné Zvonařky je v územním plánu stabilizována, to znamená, že zde má pevné místo a zatím se o žádné změně polohy autobusového nádraží aktuálně neuvažuje. Nicméně pokud dojde k vybudování Europointu – vlakového nádraží v odsunuté variantě, pak by do tohoto území bylo včleněno také autobusové nádraží, aby tyto uzly byly komfortní, lehce dosažitelné a propojené,“ nastínil budoucnost mluvčí magistrátu Pavel Žára.

Nechátrá však jen nádraží, ale i jeho okolí. Prázdné a zarostlé pozemky Jižního centra jsou ostudou města. Vedle nádraží Zvonařka mělo již v roce 2010 začít růst obří nákupní a zábavní centrum Aupark. Jenže sporný projekt odmítli jak občanští aktivisté, tak architekti a památkáři. Stejně tak jako všechny další projekty. Hlavním problémem je absentující územní rozhodnutí na přestavbu železničního uzlu. Stavební úřad letos v únoru pozastavené územní řízení obnovil. Úředníci se opět snaží vypořádat se stovkami námitek. Rozhodnutí má padnout do 30. června. „Je otázka, zda nebude napadeno. Předvídal bych, že bude. To je právě to neštěstí Brna, že se nedokáže sto let dohodnout, že potřebuje nové nádraží,“  komentoval situaci starosta Brna-střed Libor Šťástka.

Zatím to tedy vypadá tak, že Zvonařka i ve své chátrající podobě je brněnskou jistotou. Od našeho dětství se tady nic nezměnilo. Svět, oddělený od zbytku světa shora střechou a ze stran silnicemi, nevzhlednýma barákama a vysokou trávou dýchá ve vlastním rytmu. Jen jedna novinka se na Zvonařce udála: Kasy, ve kterých prodávají jízdenky, jsou vybaveny počítači.

Historie nádraží Zvonařka:
Autobusové nádraží Brno Zvonařka bylo vybudováno v letech 1977 – 1978 jako náhrada tehdy již kapacitně nedostačujících autobusových nádraží naproti hotelu Grand a v ulici Uhelné. Provoz byl zahájen 1.9.1978 na zatím nezastřešených nástupištích. Střecha s parkovací plochou byla vybudována až v letech 1981 – 1985. Do roku 1989 patřilo autobusové nádraží do správy národního podniku ČSAD. V roce 1993 bylo  transformováno samostatně na akciovou společnost, která se později stala součástí dnešní akciové společnosti Tourbus.

 

  

 

   

Autor: 
redakce
Aktuálně
Chystáte se jet lyžovat do zahraničí? Oblíbené jsou evropské destinace jako Itálie, Rakousko nebo Francie. Je ale na takovou cestu připravené i vaše auto? Víte, jaká pravidla v těchto zemích platí?
25.02.2018 - 10:14
Odpočinková zóna s kavárnou a dětským hřištěm, více místa pro sezónní trhy i lepší možnosti parkování či rekonstrukce inženýrských sítí. Hned tři brněnská náměstí čekají v brzké budoucnosti...
25.02.2018 - 08:39
Na jedné straně rozvoj města ve sportovní či dopravní rovině, na straně druhé obyvatelé či historické klenoty města. Situace týkající se směňování městských nemovitostí budí aktuálně v jihomoravské...
24.02.2018 - 09:07
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Radnice Brno-střed vypsala výzvu pro provozovatele kaváren, barů, restaurací a dalších podniků poskytujících občerstvení v městské části Brno-střed, aby umožnili využívat své toalety i kolemjdoucím...
23.02.2018 - 12:51
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Rekonstrukce silnic, uzavírky, opravy, výluky nebo i Velká cena. To vše zkomplikuje v následujících měsících brněnskou dopravu. Jak se s těmito problémy vypořádat co nejlépe řešil kraj spolu se...
23.02.2018 - 07:04
Plameny chatu zničily Foto: HZS JMK
V noci ze středy na čtvrtek hořela dřevěná chata v Brně-Bosonohách. Uvnitř našli hasiči ohořelé lidské torzo.
22.02.2018 - 12:28
Komentáře