Reklama
reklama

Zelení: Konec výmluv. Zaveďte v centru Brna nízkoemisní zónu

Co nejrychlejší zavedení nízkoemisní zóny v centru Brna požadují zelení. Jedině omezení vjezdu pro nejvíce znečišťující automobily dokáže řešit katastrofální situaci na Úvoze , Kotlářské, Kolišti a dalších frekventovaných ulicích v centru města. Vzduch znečištěný jemným prachem tu ohrožuje zdraví desítek tisíc Brňanů, včetně dětí. Vedení města se už podle zástupců zeených musí přestat vymlouvat a začít problém řešit.

Legislativa, která umožňuje obcím zavádět na svém území nízkoemisní zóny již platí téměř rok. Přesto vedení města nebylo dosud schopno předložit do projednávání návrh na vyhlášení nízkoemisní zóny. Přitom stav ovzduší kolem frekventovaných ulic v centru města je katastrofální. V loňském roce byl překročený zákonem daný hygienický limit celkem 70 dní, přitom zákon připouští jen 35. V letošním roce bylo ovzduší v Brně silně znečištěné už zhruba 20 dní. Poslední důkaz o nebezpečnosti vzduchu kolem frekventovaných ulic v centru města přineslo minulý týden měření dánského experta Kaare Press-Kristensena, který do Brna přijel na pozvání Centra pro životní prostředí a zdraví. Například na Úvoze naměřil několikanásobné překročení norem běžných v evropských městech. Vzduch znečištěný ultrajemnými prachovými částicemi ohrožuje desítky tisíc Brňanů. Velmi jemné částečky prachu se dostávají až do krve, poškozují stěny cév a způsobují vážná onemocnění.

Řešením, které zelení navrhují, je zavedení nízkoemisní zóny v centru města. Šlo by o vymezení dopravně nejzatíženějšího území ve středu Brna, kam by byl omezen vjezd automobilů s nejvyššími emisemi. Technické podrobnosti stanovuje nařízení české vlády, které platí od března loňského roku. Podobné nízkoemisní zóny jsou už řadu let zavedeny v mnoha německých městech, včetně našeho partnerského Stuttgartu, kde chrání ovzduší v centru města již šest let.

Vedení města však situaci zatím prakticky neřeší. Místo aby příslušní náměstci priátora přišli s návrhem vymezení ulic v centru, kde bude vyhlášena nízkoemisní zóna, zastavili v roce 2011 i nadějně rozjetý projekt prachových filtrů pro autobusy MHD a vozidla komunálních služeb.

Místo hledání rychlého řešení nabízejí výstavbu dalších a dalších silnic. Žádný dopravní model však zatím neprokázal, že by po výstavbě těchto silnic došlo ke snížení dopravy například na Úvoze pod dnešní kritické hodnoty.

„Požadujeme, aby nízkoemisní zóna v centru města byla zavedena ještě letos. Znečištěný vzduch ohrožuje zdraví desítek tisíc lidí, řešení nelze odkládat. Téma chceme otevřít hned na nejbližším jednání zastupitelstva,“ uvedl Martin Ander, předseda klubu zastupitelů Strany zelených.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Pořídit si nemovitost jako další zdroj příjmu. Češi i přes stále se zvyšující ceny považují koupi bytu či domu a jeho následné pronajímání za jeden z nejvýhodnějších způsobů jak zhodnotit své vlastní...
19.09.2017 - 20:14
Vymyslet za 24 hodin inovativní řešení reálného byznysového zadání, tak aby se dalo uplatnit v praxi. A to navíc s lidmi, které jste poznali teprve před chvílí. To bude cílem ČEZ Inovačního maratonu...
19.09.2017 - 19:55
Alkohol, možná v kombinaci s drogami, hrál pravděpodobně podstatnou roli včera nad ránem v Mokré.
19.09.2017 - 07:31
Kožní problémy, tělesné bolesti a řadu dalších zdravotních neduhů, které sužují mnoho lidí, lze u nás řešit zákonnými produkty z konopí. Od prosince roku 2016 mohou obyvatelé moravské metropole Brno...
18.09.2017 - 20:03
Pokoje zalité sluncem a doširoka otevřené okenice, se kterými si pohrává lehký vánek se slanou příchutí. A šplouchání moře. Idylická představa bydlení, která ožívá především nyní, v čase...
18.09.2017 - 18:18
Řidiči si v centru Brna musí připravit pevné nervy. K mnoha uzavírkám se dnes přidala další. Jejich trpělivost prověří zákaz vjezdu do Křenové ulice.
18.09.2017 - 12:41
Komentáře