Výzkumný institut CEITEC otevřel pavilony pro přírodní vědy a medicínu

Dva nové pavilony pro práci vědeckých týmů zaměřených na výzkum biologicky významných molekul, evoluce a genetické výbavy rostlin, ale i lidské mysli a zdraví člověka dnes otevřel Středoevropský technologický institut CEITEC v Univerzitním kampusu Bohunice Masarykovy univerzity (MU) v Brně. Vědci tak mohou začít naplno využívat špičkově vybavené laboratoře a unikátní přístroje, kterými disponuje jen několik pracovišť na světě. Další čtyři pavilony, které budou v rámci společného projektu CEITEC sloužit zejména materiálovým vědám a pokročilým technologiím se staví v areálu Vysokého učení technického (VUT) a budou dokončeny v roce 2015.

Pro Masarykovu univerzitu má otevření CEITEC MU mimořádný význam. „Otevřením těchto dvou pavilonů se symbolicky i fakticky propojil a uzavřel celý areál kampusu pro přírodní vědy a medicínu. Nové prostory a sdílené laboratoře zajistí další rozvoj úspěšných vědeckých týmů a umožní mladým vědcům zapojit se již v době studia do špičkového výzkumu. Dokončení tohoto rozvoje řádně a včas navíc dokazuje schopnost Masarykovy univerzity efektivně řídit a spravovat tak rozsáhlé projekty,“ řekl rektor MU Mikuláš Bek.

V nově otevřených pavilonech získali vědci téměř 7000 m² prostor pro bádání i výuku. Větší z pavilonů má atypický eliptický půdorys se zastřešeným atriem. V pavilonu se nachází například speciální laboratoř s novým kryo-elektronovým mikroskopem FEI Titan Krios, který umožňuje studovat struktury a prostorové uspořádání izolovaných komplexů bílkovin a nukleových kyselin až na úroveň atomů. V celém areálu Univerzitního kampusu Bohunice je umístěno osm centrálních laboratoří s řadou prvotřídních přístrojů jako spektrometry nukleární magnetické rezonance (NMR), které slouží pro studium 3D struktury látek na atomární úrovni, hmotnostní spektrometry pro sledování genetiky a proteomiky rostlin nebo speciální elektroencefalograf (EEG) pro studium mozku.

Nové prostory v kampusu slouží pro výzkumné programy: Strukturní biologie, Genomika a proteomika rostlinných systémů, Molekulární medicína a Výzkum mozku a lidské mysli a částečně pro program Pokročilé nanotechnologie a mikrotechnologie. Největším z nich je Strukturní biologie, která se zabývá studiem struktury a také funkcí biologicky významných molekul, k nimž patří hlavně bílkoviny a nukleové kyseliny. Vědci v tomto programu se konkrétně věnují například kontrole kvality RNA nebo zkoumání virů. Program Genomika a proteomika rostlin může do budoucna přinést mimo jiné odpovědi na otázky efektivnějšího využití rostlin jako obnovitelného zdroje materiálů a biologicky účinných látek. Molekulární medicína se zaměřuje na objasnění mechanismů vzniku, ale i na šíření závažných chorob a hledání metod jejich prevence i terapie. Program Výzkum mozku a lidské mysli se pak soustředí na studium epilepsie či Parkinsonovy choroby, ale například i na příčiny agresivního chování řidičů.

Stavba dvojice pavilonů pro CEITEC MU trvala dva roky a stála 440 milionů korun. Dalších 950 milionů korun pak bylo investováno do vybavení, zejména přístrojů. Veškeré náklady jsou hrazeny z projektu CEITEC. Celkový rozpočet projektu je 5,246 miliard korun, z toho výše příspěvku EU činí 4,459 miliard korun a výše příspěvku státního rozpočtu 786 milionů korun. Hlavním zdrojem financování projektu je Evropský fond pro regionální rozvoj.

Unikátnost projektu CEITEC, do kterého jsou zapojeny čtyři brněnské univerzity a dva brněnské výzkumné ústavy, spočívá v propojení výzkumu a vývoje v oblasti věd o živé přírodě a pokročilých materiálů a technologií. „CEITEC udělal další významný krok směrem k vytyčenému cíli a věřím, že naše výsledky ocení i široká veřejnost. Dokončení budov části CEITECu v kampusu Masarykovy univerzity, kde budou bádat odborníci z oblasti věd o živé přírodě, poskytne zázemí k realizaci vědeckých projektů, které povedou k podpoře a zajištění zdravějšího a produktivnějšího života celé naší společnosti,” řekl ředitel institutu CEITEC Markus Dettenhofer.

Autor:
redakce
Aktuálně
V parku na Kraví hoře čekalo dnes v noci na policistu překvapení. V nastartovaném autě seděl muž v bezvědomí. Zřejmě se pokoušel o sebevraždu.
17.08.2017 - 13:47
Stavební práce, kdy dělníci dláždili nástupiště před hlavním nádražím, jsou hotové. Pracovníci DPMB teď budou intenzivněji dohlížet na to, zda na nich cestující udržují pořádek. V plánu jsou i akce...
17.08.2017 - 08:27
Tři kuriózní nehody museli policisté řešit na přelomu července a srpna. Naštěstí při nich nebyl nikdo zraněn, ovšem měly společného jmenovatele.
16.08.2017 - 17:38
Během tropických dní je cestování veřejnou dopravou pro mnoho lidí velice nepříjemné, a to především kvůli vysokým teplotám uvnitř vozů. Stejně jako Praha, i Brno se chystá nakoupit nové...
16.08.2017 - 17:24
Velkolepá fotografická výstava Jeden kmen zavede návštěvníky do fantasy světa skřetů z kmene Snaga. Samotné výstavě bude předcházet jednodenní fantasy festival.
16.08.2017 - 14:49
Placení parkovného bezkontaktně či pomocí SMS. Běžná praxe, která vzniká na mnoha místech v republice. Řidiči v Brně si však musejí ještě počkat.
16.08.2017 - 07:52