Reklama
reklama

Tramvaje a vlaky „doskřípaly“ díky vědcům z VUT v Brně

Pravděpodobně každý si dokáže vybavit nepříjemný zvuk skřípajících tramvajových či vlakových kol… Nejen tomu pomůže zabránit nový inteligentní systém mazání okolků kolejových vozidel, tedy mazání mezi kolem a kolejnicí, který vyvinuli brněnští vědci z Ústavu konstruování Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně. Ten ve spojení s GPS daty navíc dokáže sám rozložit dávkování maziva po trati tak, aby bylo co nejefektivnější a na správném místě. 

Přes neustále se zvyšující počet aut hraje kolejová doprava nezastupitelnou roli v moderních dopravních systémech. Vzhledem ke své účinnosti a šetrnosti k životnímu prostředí se bezesporu jedná o dopravu, které patří budoucnost. Tak, jak se zvyšují nároky na rychlost a komfort přepravy, roste množství sofistikovaných systémů, které moderní tramvaje a vlaky využívají. Mnohá zařízení, která jsou pro provoz zásadní, však zůstávají očím cestujících skryta.

Jedním z nich je zařízení na mazání okolků, které významně snižuje negativa velkého tření mezi okolkem kola a kolejnicí při průjezdu traťovým obloukem, jako jsou zejména zvýšené opotřebení kol i kolejnic a nepříjemné skřípění, které obtěžuje cestující i obyvatele lokalit v blízkosti tratí. S rostoucími požadavky na ochranu životního prostředí rovněž rostou požadavky na co nejúspornější dávkování maziva. Ve světě i u nás se zatím obvykle používá zařízení, které v pravidelných intervalech vstřikuje mazadlo na kolo. Nevýhodou je příliš vysoká spotřeba drahého maziva, a to i tam, kde to není zapotřebí.

Vědci z Ústavu konstruování FSI VUT v Brně se proto zaměřili na vývoj systému, který sám dokáže rozhodnout o tom, kolik maziva bude pro dané kolo v daném místě trati právě potřeba. Výsledkem je unikátní zařízení, instalované na vozidlo, které s pomocí GPS dat, automaticky vytvořených mapových podkladů, informací o aktuálních provozních podmínkách a řídicích algoritmů, za jízdy průběžně optimalizuje a řídí celý proces mazání.

„Opotřebení kolejnic je běžné a zcela zamezit mu prozatím nelze. Optimalizací systému mazání však může být opotřebení významně omezeno a současně snížena environmentální zátěž, protože se nadbytečné množství maziva neuvolňuje do okolí. Situace je zvlášť významná ve městech. Problémy spojené s pravidelnou výměnou opotřebených tramvajových kolejí se nedotýkají jen provozovatelů kolejové dopravy, ale prakticky všech obyvatel města,“ vysvětlil profesor Martin Hartl z Ústavu konstruování FSI VUT v Brně.

Systém byl ve spolupráci s firmou Tribotec, spol. s r.o., vyroben a úspěšně odzkoušen v provozu tramvajové linky č. 4 Dopravního podniku města Brna. „Linka č. 4 poskytla vzhledem k velkému množství ostrých zatáček a zajímavému výškovému profilu ideální příležitost ověřit vlastnosti systému v praxi,“ upřesnil vedoucí výzkumného projektu Michal Vašíček z firmy Tribotec.

O tom, že se jedná o unikátní systém, se bylo možné před dvěma měsíci přesvědčit na největším evropském veletrhu železniční techniky InnoTrans 2014 v Berlíně, kde bylo zařízení pro adaptivní mazání okolků poprvé představeno.

Tento systém byl vyvinut v rámci spolupráce firmy Tribotec, spol. s r.o. a Ústavu konstruování při Vysokém učení technickém v Brně. Vývoj byl podpořen z veřejného rozpočtu České Republiky prostřednictvím projektu Ministerstva průmyslu a obchodu.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Ilustrační foto Foto: Centrum news / Tomáš Varga
Hnutí Žít Brno se rozhodlo napsat italskému premiérovi dopis, ve kterém uvádí, že pokud domluva s jeho českým protějškem Andrejem Babišem dopadne úspěšně, "klidně si těch pár lidí vezmeme do...
20.07.2018 - 06:30
Hledaný pachatel Foto: PČR
Kriminalisté od nedělního rána pátrají po muži, který se pokusil znásilnit mladou ženu v brněnské Líšni. Naštěstí jej vyrušil svědek, který slyšel křik a volání o pomoc. Poznáváte muže na fotografii...
19.07.2018 - 19:40
Téměř šest hodin trvala operace, při níž ortopedové z Fakultní nemocnice u sv. Anny pacientovi odstranili velkou část stehenní kosti s nádorem včetně některých měkkých tkání a svalů. Doktorům se...
19.07.2018 - 11:50
Hlasování pokračuje. Od včerejšího dne i osobně. Foto: MMB
Brněnští obyvatelé rozhodnou, zda nově opravené Dominikánské náměstí doplní socha Josefa II. Během prázdnin o tom mohou hlasovat přes BrnoID a od včerejška i vyplněním hlasovacího lístku v...
19.07.2018 - 06:30
Čtvrtý ročník festivalu věnovanému jedné z výrazných brněnských osobností – Johannu Gregoru Mendelovi – se letos uskuteční v jihomoravské metropoli. Festival započne 20. července a skončí 22....
18.07.2018 - 14:50
Pohřešovaná Foto: Policie
Rodina a policisté pátrají po ženě z Kyjovska, která v sobotu odešla z místa bydliště a od té doby o sobě nepodává žádnou zprávu.
18.07.2018 - 11:54
Komentáře