Reklama
reklama

TÉMA: Přes letní prázdniny řádí vandalové v tramvajích, autobusech a trolejbusech nejvíc

Letní měsíce skončily. Přestože tramvaje, trolejbusy a autobusy jezdily v Brně v prázdninovém provozu a na linkách bylo nasazeno méně vozů, v dopravním podniku si oddechli. A sčítají škody. Na odstranění toho, co ve vozech napáchají vandalové, totiž vydá dopravní podnik v každém prázdninovém měsíci i o sto tisíc korun navíc.

Fixou počmáraný interiér tramvají, trolejbusů a autobusů, promáčklá skla, rozbitá okna, vyvrácená madla, vytrhané sedačky. Tak vypadají vozy, které se z brněnských kolejí a silnic vracejí do vozoven dopravního podniku. Jenom za loňský rok vydal dopravní podnik na odstranění následků vandalismu 4 miliony 600 tisíc korun.

Ze všech dopravních prostředků bývají nejvíce poškozené tramvaje. Hlavně druhé vozy a v případě dlouhých obousměrných tramvají KT8 zadní části vozových souprav, kam nedohlédne řidič. „Největší škody u tramvají registrujeme na lince tramvají číslo 8. Největší škody dělají zejména leptacími fixy a máme v nich také hodně poškrábaná okna. Obecně se problém posprejování týká odlehlých lokalit, například ve smyčkách, kde sprejeři využívají i anonymity sídlištního komplexu,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

  

Nejúčinnějším způsobem, jak může dopravní podnik s vandaly bojovat, jsou kamery ve vozech. Dopravní podnik má 300 tramvají, 300 autobusů a 150 trolejbusů. Zatím jsou kamery namontovány do 29 nových tramvajových vozů ŠKODA 13T, snímají prostor, pořizují záznam, ke kterému má dopravní podnik povolení. V těchto vozech nebyly zaznamenány stopy vandalismu, už samotná přítomnost kamer tedy působí preventivně.

„Vandalismus je velký a dá se říci každodenní problém. Jeho řešení je rozšíření kamer do více tramvajových souprav. Nebál bych se zabudovat kamerový systém postupně i do nočních linek autobusových spojů,“ říká například starosta Žebětína Vít Beran.

Dopravní podnik má také v plánu na vybraných třiceti zastávkách zabudovat kamery do informačních panelů. Zastávky by měly být pod neustálým dohledem pracovníků dispečinku a ti budou moct v případě potřeby zavolat městskou policii a vandalismu zabránit.

Hledá a čistí "pozdravy" vandalů

Petr Silnica pracuje ve vozovně brněnského dopravního podniku více než rok. A je to právě on, kdo vrací autobusy na pravidelné linky čisté. Ze sedaček, stěn a oken už umyl stovky nápisů, které tam nechali vandalové.

Kde nejčastěji nacházíte pozdravy od sprejerů a vandalů a co s nimi děláte?

Nejčastěji na sedačkách a bočních stěnách autobusu, ale také na podlaze. Obvykle vše umýváme acetonem a čistící pastou, v těch horších případech odstraňujeme nápisy smirglovacím papírem. Pokud je nápis z venku autobusu, musíme celou část přelakovat. Problém je, když jsou poškozeny čalouněné sedačky, ty musíme vyměnit. Úplně nejhorší jsou ale tužky, které leptají sklo. S tím už neumíme udělat vůbec nic.

Petr Silnica čistí autobus od nápisů. Foto: CENTRUM news / Gabriela Peringerová

Kolik autobusů se vrací do vozovny poškozených?

Když jsou ve městě nějaké akce, je jich víc. Ale bývá to tak dva až pět vozů každý den. Snažíme se je umýt co nejrychleji, aby barva co nejméně zaschla a odstraňování nebylo tak náročné

Co a z jakého materiálu nejde umýt?

Ze starších sedaček většinou vše smyjeme, záleží ale na typu plastu na sedačce, v nových autobusech je zdrsnělý a tam bojujeme. Špatně nám jdou čistit umakarty, obložení autobusů a pak podlaha. Ta je nejhorší. Na ní ty nápisy černou fixou spíš jen rozšmudláme.

Jak dlouho trvá, než dáte autobus do pořádku?

Průměrně dvacet minut, ale někdy i hodinu a půl.

Stává se, že ten co autobus počmárá, ho pak s vámi ve vozovně čistí?

Měli jsme jeden takový případ. Dva kluky při čmárání po autobusu strážníci chytli. A otec jednoho z těch kluků nekompromisně řekl, že se musí jít podívat do vozovny, jak se to čistí a není to legrace nápisy odstranit. Nedělali to sami, ale my jsme jim to ukázali. Byl to ale vzácný případ, protože většinou vůbec pachatele při čmárání nebo sprejování nikdo nevidí.

Kampaň "NO TAG" pomohla

Přesně před rokem dopravní podnik spustil kampaň nazvanou jednoduše – NO TAG! Je zaměřená zejména proti vandalům, kteří škrábáním nebo leptáním ničí okna dopravních prostředků. Jejich podpisy nebo krátké nápisy se označují jako „tagy“, proto kampaň pracuje s tímto pojmem. Využívá také slovní hříčky tag – tak a v grafice se uplatňují vyjadřovací prvky graffiti stylu. Kampaň měla oslovit zejména mladší generaci a cestující, protože ne každého napadne nahlásit vandala na linku městské nebo státní policie. Samotná kampaň poškrábání oken zcela nezabrání, ale upozorňuje veřejnost, aby byla k poškozování majetku pozornější. Nálepky NO TAG! se objevily na oknech tramvají a v zadních částech kloubových autobusů, tedy tam, kde jsou okna terčem vandalů nejčastěji. „Kampaň je úspěšná, zvláště v prvních měsících přibylo ohlášení vandalství na tísňové linky policie a strážníků. V konečném součtu finančních nákladů na odstranění vandalských činů ve vozech MHD se to ale bohužel neprojevilo. Kampaň ale běží dál,“ upřesnila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Úklid a ztráty a nálezy

Přemýšleli jste někdy o tom, jak vypadají autobusy, které se vrací z nočních rozjezdů? Pro dopravní podnik je těsně nad ránem uklízí externí firma. Ve vyčleněné hale četa uklízečů používá různé čistící prostředky, výjimkou ale není ani to, že musí autobus v myčce vyšplíchat hadicí.

V autobusech, které se vrátí do vozoven, lze ale kromě zvratků a špíny najít i mnoho poztrácených věcí. Deštníky, rukavice, čepice, školní sešity, tašky se sportovním vybavením, telefony i notebooky. „Hledali jsme třeba i úplně nový fotoaparát za dvacet tisíc korun, našli jsme i zapadnutý mobil,“ doplnila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Rozbité čelní sklo autobusu ve vozovně ve Slatině. Foto: CENTRUM news / Gabriela Peringerová

Kdo čmárá nápisy SIK?

Ti, kteří čistí autobusy a tramvaje městské hromadné dopravy už práci některých vandalů poznají. Například téměř v každém voze lze najít nápis vandala, který se představuje jako SIK. Jeho práci už dopravní podnik dokumentuje a pečlivě zakládá do složky. A až tohoto zatím neznámého vandala dopadnou, bude se asi divit. Sprejerství je totiž trestný čin, takže se rozhovoru s policií a postihu nevyhne.

Protože odhalení pachatele je problematické, dopravní podnik vkládá naděje do systému, který se nyní testuje a který dokáže vyhledat graffiti, která jsou si podobná, a tedy případně připsatelná jednomu autorovi. V české právní praxi jde o inovativní přístup, zatím spíše platí, že pachatel je usvědčen jen z toho díla, u kterého byl přistižen. Systém například zkouší v Břeclavi, fotografie a popisy graffiti do databáze zatím vkládají strážníci, spolu s informacemi o poloze, rozměrech a přibližném datu vzniku.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Během druhého srpnového víkendu se město proměnilo v obří hudební scénu. Představily se desítky umělců, na které se přišlo podívat více než 16 000 diváků.
19.08.2017 - 16:04
Včera krátce po půl třetí odpoledne se u stanice Olbramkostel na železničním přejezdu střetl vlak s osobním autem.
19.08.2017 - 12:45
Největší obchodní centrum severní části Brna, Nákupní centrum Královo Pole, zná svého nového majitele. Investiční skupina CPI Radovana Vítka jej získala od britského investora do realit, skupiny...
19.08.2017 - 09:10
Dvanáctiletá dívka je pohřešovaná od úterního večera, kdy byla spatřena na zastávce Kuldova v Brně-Zábrdovicích. Policisté prověřují nemocnice i všechna známá místa.
18.08.2017 - 18:16
Tři srpnové dny, během kterých se v jihomoravské metropoli pozmění režim. Centrum i okolí ožije, noční klid vezme za své a reaguje například i Ředitelství silnic a dálnic. Do města zavítá...
18.08.2017 - 08:57
V parku na Kraví hoře čekalo dnes v noci na policistu překvapení. V nastartovaném autě seděl muž v bezvědomí. Zřejmě se pokoušel o sebevraždu.
17.08.2017 - 13:47
Komentáře