Reklama
reklama

Nádraží u řeky nebo v centru pod Petrovem? Radní dávají přednost odsunutí

Stavbu nového vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky Svratky prosazují brněnští radní i poté, co se seznámili se studiemi obou variant, tedy i varianty pod Petrovem. Železniční uzel je v Brně potřeba modernizovat co nejdříve. Současné nádraží už není schopné odbavit více vlaků.

Variantu Petrov (nádraží v poloze pod Petrovem), navrhla Občanská koalice Nádraží v centru. Musela být ale zpracována studie, která umožnila její porovnání s koncepčním řešením železničního uzlu Brno v dosud sledované podobě s nádražím u řeky Svratky - varianta Řeka.

„Dopracování variant prokázalo možnost realizace přestavby brněnského železničního uzlu v obou variantách, ovšem objektivním pohledem je zřejmé, že s podporou evropského spolufinancování v současném programovacím období a se znalostí všech dopadů řešení na rozvoj města Brna je způsobilá k realizaci pouze přestavba uzlu s nádražím u řeky,“ uvedl po jednání rady náměstek primátora Robert Kotzian.

Varianta pod Petrovem má několik zádrhelů. V územním plánu je totiž zanesena pouze varianta odsunutého nádraží. „Narušila by se schválená urbanistická koncepce města, existuje hrozba nutné kompenzace za majetkové újmy vlastníkům, jimž se změní v územním plánu využití území,“ upozornil Kotzian. Nádraží pod Petrovem by také omezilo bydlení v Jižním centru, bylo by nutné překládat inženýrské sítě, musel by se posoudit vliv projektu na dopravní a technickou infrastrukturu města.

S ohledem na dosažitelnost realizace je podle radních varianta Řeka de facto jediná do takové míry připravená, že je v souladu se strategickými dokumenty státu, které předpokládají modernizaci železničního uzlu Brno od roku 2018 se spolufinancováním z evropských zdrojů v programovacím období EU 2014-2020 včetně využití finančního Nástroje pro propojení Evropy. Modernizace železničního uzlu Brno bez ohledu na polohu hlavního nádraží je také součástí seznamu předem identifikovaných evropských dopravních projektů pro období 2014-2020.

O přesunu vlakového nádraží se v Brně začalo mluvit už před druhou světovou válkou. Pokud by nádraží mělo stát zhruba 800 metrů jižně od současného, náklady se odhadují na 20 miliard korun.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Zlatá tramvaj Foto: MMB
První tramvaj se Brnem projela 17. srpna 1869. Ke 150. výročí, které připadá na příští rok, připravuje Dopravní podnik města Brna řadu akcí. Brňané si teď mohou adoptovat sedačku v tramvaji a tím...
20.08.2018 - 06:30
Chládek vyhledávají kvůli vysokým teplotám nejen lidé, ale také zvířata. Ta dokážou být nezvykle urputná, jak se ve středu odpoledne přesvědčili strážníci vyslaní do bytu v Králově Poli.
18.08.2018 - 07:26
Den Brna Foto: TIC Brno
Neúspěšné obléhání Brna Švédy se letos poprvé slaví hned dva víkendy po sobě. Ten první – duchovně-hudební – již máme za sebou. Nyní probíhá doprovodný program a schyluje se k bojovému střetu na...
17.08.2018 - 07:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news/Tomáš Varga
Řidič v Bohunicích překročil povolenou rychlost 50 kilometrů v hodině téměř dvojnásobně. Jeho dechová zkouška na alkohol byla negativní, z opilosti však obvinil strážníka. Jak dechová zkouška ukázala...
16.08.2018 - 07:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news/Tomáš Varga
Větší slevy pro studenty a seniory při cestování vlakem a autobusem a pro všechny bez rozdílu věku možnost pořídit si měsíční „navazující šalinkartu“. Při efektivním užívání bude pro cestující téměř...
15.08.2018 - 09:00
Smrtelná dopravní nehoda se udála dnes ve Vranovicích. Šestaosmdesátiletý řidič osobního auta tam před polednem nedal na křižovatce přednost a srazil se s projíždějící dodávkou. Šofér osobního...
14.08.2018 - 16:09
Komentáře