Reklama
reklama

Nádraží u řeky nebo v centru pod Petrovem? Radní dávají přednost odsunutí

Stavbu nového vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky Svratky prosazují brněnští radní i poté, co se seznámili se studiemi obou variant, tedy i varianty pod Petrovem. Železniční uzel je v Brně potřeba modernizovat co nejdříve. Současné nádraží už není schopné odbavit více vlaků.

Variantu Petrov (nádraží v poloze pod Petrovem), navrhla Občanská koalice Nádraží v centru. Musela být ale zpracována studie, která umožnila její porovnání s koncepčním řešením železničního uzlu Brno v dosud sledované podobě s nádražím u řeky Svratky - varianta Řeka.

„Dopracování variant prokázalo možnost realizace přestavby brněnského železničního uzlu v obou variantách, ovšem objektivním pohledem je zřejmé, že s podporou evropského spolufinancování v současném programovacím období a se znalostí všech dopadů řešení na rozvoj města Brna je způsobilá k realizaci pouze přestavba uzlu s nádražím u řeky,“ uvedl po jednání rady náměstek primátora Robert Kotzian.

Varianta pod Petrovem má několik zádrhelů. V územním plánu je totiž zanesena pouze varianta odsunutého nádraží. „Narušila by se schválená urbanistická koncepce města, existuje hrozba nutné kompenzace za majetkové újmy vlastníkům, jimž se změní v územním plánu využití území,“ upozornil Kotzian. Nádraží pod Petrovem by také omezilo bydlení v Jižním centru, bylo by nutné překládat inženýrské sítě, musel by se posoudit vliv projektu na dopravní a technickou infrastrukturu města.

S ohledem na dosažitelnost realizace je podle radních varianta Řeka de facto jediná do takové míry připravená, že je v souladu se strategickými dokumenty státu, které předpokládají modernizaci železničního uzlu Brno od roku 2018 se spolufinancováním z evropských zdrojů v programovacím období EU 2014-2020 včetně využití finančního Nástroje pro propojení Evropy. Modernizace železničního uzlu Brno bez ohledu na polohu hlavního nádraží je také součástí seznamu předem identifikovaných evropských dopravních projektů pro období 2014-2020.

O přesunu vlakového nádraží se v Brně začalo mluvit už před druhou světovou válkou. Pokud by nádraží mělo stát zhruba 800 metrů jižně od současného, náklady se odhadují na 20 miliard korun.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Chystáte se jet lyžovat do zahraničí? Oblíbené jsou evropské destinace jako Itálie, Rakousko nebo Francie. Je ale na takovou cestu připravené i vaše auto? Víte, jaká pravidla v těchto zemích platí?
25.02.2018 - 10:14
Odpočinková zóna s kavárnou a dětským hřištěm, více místa pro sezónní trhy i lepší možnosti parkování či rekonstrukce inženýrských sítí. Hned tři brněnská náměstí čekají v brzké budoucnosti...
25.02.2018 - 08:39
Na jedné straně rozvoj města ve sportovní či dopravní rovině, na straně druhé obyvatelé či historické klenoty města. Situace týkající se směňování městských nemovitostí budí aktuálně v jihomoravské...
24.02.2018 - 09:07
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Radnice Brno-střed vypsala výzvu pro provozovatele kaváren, barů, restaurací a dalších podniků poskytujících občerstvení v městské části Brno-střed, aby umožnili využívat své toalety i kolemjdoucím...
23.02.2018 - 12:51
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Rekonstrukce silnic, uzavírky, opravy, výluky nebo i Velká cena. To vše zkomplikuje v následujících měsících brněnskou dopravu. Jak se s těmito problémy vypořádat co nejlépe řešil kraj spolu se...
23.02.2018 - 07:04
Plameny chatu zničily Foto: HZS JMK
V noci ze středy na čtvrtek hořela dřevěná chata v Brně-Bosonohách. Uvnitř našli hasiči ohořelé lidské torzo.
22.02.2018 - 12:28
Komentáře