Reklama
reklama

Brňané sbírali peníze na opravu tramvaje Caroline, nyní přispěje i město

Pomozte nám rozjet Karolínku! S takovou prosbou se na Brňany před časem obrátili lidé z technického muzea. Fenomén brněnské hromadné dopravy, zelená parní tramvaj Caroline, která městem při slavnostních příležitostech vozila děti i dospělé, totiž už nejezdí.

Technické muzeum proto na opravu tramvajové lokomotivy z roku 1889, pořádala veřejnou sbírku. „Lokomotivě minulý rok došel dech. Ve špatném stavu jsou kotlové trubky a ložiska pojezdu a rozvodu parního stroje,” přiblížil závady ředitel muzea Vlastimil Vykydal. Karolínka byla jediná trojnápravová parní lokomotiva v Brně. Pamětníci, kteří ji viděli v ostrém provozu už dnes nežijí.  

Město Brno nyní pomůže historickou parní lokomotivu Caroline opravit. Radní vyčlenili potřebnou částku 900 tisíc korun, která je nutná na opravu a znovuzprovoznění tohoto technického unikátu.

„Je to unikát, je to chlouba všech tramvajových vozů, které máme ve městě. Její historická hodnota je opravdu významná a pro Brno odjezdila stovky kilometrů, ať už ve službách tehdejší Zbrojovky nebo Společnosti brněnských elektrických pouličních drah na konci druhé světové války,“ uvedl primátor města Brna Roman Onderka.

Na brněnských tramvajových tratích se Caroline objevila v r. 1889 s tím, že v provozu byla až do r. 1914, kdy byla odprodána vojenské správě pro dopravu. V roce 1945 se Caroline uplatnila i při odklízení trosek a obnově provozu tramvají. Poté se znovu vrátila do Zbrojovky, která ji v r. 1952 věnovala Městskému muzeu v Brně. Díky iniciativě dopravního podniku byla opravena v lokomotivním depu Brno – dolní nádraží. V r. 1971 byla předána do sbírek Technického muzea a s přestávkami až do roku 1989 byla udržována v provozuschopném stavu. Poslední větší opravou spojenou s kompletní obnovou kotle prošla v roce 1993, kdy se zúčastnila oslav 750. výročí udělení městských práv. Následujícího roku byla prezentována na srazu parních strojů v železničním muzeu partnerského města Utrechtu. Dotaci města budou projednávat ještě brněnští zastupitelé.

Ve sbírce Technického muzea v Brně se nachází ještě druhá tramvajová lokomotiva Krauss společnosti Brünner Localbahn pocházející z roku 1894. Jde o lokomotivu Witkowitz, kterou zmíněná společnost využívala na trati Přívoz – Mor. Ostrava – Vítkovice. Typově se zcela shoduje s dalšími brněnskými lokomotivami č. 1 Mariette, 6 Hedwig, 3 a 4 (jména posledních dvou nejsou známa).  Lokomotiva Witkowitz byla objevena na vlečce lihovaru v Györu a do sbírek Technického muzea získána prostřednictvím Dopravního muzea v Budapešti. V současnosti je lokomotiva Witkowitz v depozitáři v Brně-Líšni ve stavu nedokončené renovace.

Autor: 
redakce
Aktuálně
K dalšímu neštěstí na jihomoravských železničních tratích došlo dnes ráno v Brně.
25.09.2017 - 13:54
Brněnský magistrát má plán, že do třiatřiceti let vybuduje chytré město. Z toho důvodu již nějakou dobu pracuje na strategii Brno 2050, kterou diskutuje s občany a která slibuje omezení dopravy a...
25.09.2017 - 08:00
Od pátečních pozdních nočních hodin vyšetřují brněnští kriminalisté zvlášť závažný zločin, který se stal ve vlaku směřujícím z Brna směrem do Adamova.
24.09.2017 - 20:29
Mezinárodní den kávy připadá každoročně na 1. říjen a Brno již posedmé chystá festival kávy, který se řadí mezi největší takovou akci v České republice.
24.09.2017 - 12:55
Fenomén únikových her, kdy účastníci musí řešit různé rébusy a snaží se dostat ven z labyrintu, pronikl do České republiky už dávno. Díky logickému myšlení a týmové práci musí skupina vyřešit příběh...
24.09.2017 - 09:00
Václav Vydra se narodil v Praze do herecké rodiny Dany Medřické a Václava Vydry. Diváci jej mohou vidět na prknech Divadla na Vinohradech, v karlínském divadle, ale také na televizních obrazovkách....
23.09.2017 - 16:58
Komentáře