Až patnáctina Evropanů má DNA lovců mamutů z Dolních Věstonic

Podle nových zjištění vědců totiž převládal v době ledové genofond lidí ze sídlišť z okolí Pálavy. Mezinárodního výzkumu mapujícího vývoj populací v Evropě během doby ledové se zúčastnil také Jiří Svoboda, ředitel Ústavu antropologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, genetickou studii zveřejnil magazín Nature.

Podle výsledků má 10–15% Evropanů ve své DNA zakódované geny lidí z Dolních Věstonic. Právě z této oblasti pochází některé kosterní pozůstatky, které vědci využili pro analýzu DNA, celkem zkoumali 51 koster z celé Evropy. Výzkum, který přinesl průlomová zjištění, prováděli zejména odborníci z Německa a Spojených států amerických.

Genofond, tedy soubor dědičných vlastností zakódovaných do genové výbavy jedince, lidí z okolí Pálavy svého času ovládl celou Evropu. Členové populace si byli příbuzní a vzájemně podobní, společné znaky byly patrné například ve stavbě kostry. Muži byli s výškou kolem sto osmdesáti centimetrů vysocí, ženy byly pravděpodobně o dvacet centimetrů menší. Podle ředitele ústavu Jiřího Svobody, který se výzkumem zabýval přibližně šest let, tito lovci a k nim patřící lidé rozvinuli silnou, takzvanou gravettienskou kulturu, jejich genofond však postupně vymizel a zhruba před 25 000 až 20 000 lety se po evropském kontinentu rozšířili představitelé dalších genetických skupin.

Autor:
redakce
Aktuálně
Prvním mládětem roku 2018 je v brněnské zoo samice zebry Grévyho. Chovatelé jí vybrali jméno Mia.
18.02.2018 - 11:03
Svérázným způsobem se v Újezdu u Brna dostával do psychické kondice před několika dny čtyřiadvacetiletý mladík.
18.02.2018 - 08:24
Větší část lavičky na trolejbusové zastávce zabrala dívka, které si strážníci všimli ve čtvrtek večer v Černých Polích.
17.02.2018 - 07:48
Dálnice D1 Foto: Centrum news
U kulatého stolu se dnes sešel ministr dopravy Dan Ťok s představiteli Jihomoravského kraje v čele s hejtmanem Bohumilem Šimkem. Zúčastnil se i brněnský primátor Petr Vokřál. Hlavním tématem byla...
16.02.2018 - 14:25
Ilustrační foto, policie Foto: Centrum news / Tomáš Varga
Zákazníkovi cykloprodejny v centru města ukradl zloděj kolo, které nechal stát nezamčené. Přivolaní strážníci ohlásili případ svým kolegům a za čtvrt hodiny se zloděj i s kolem našel.
16.02.2018 - 07:54
K dopravní nehodě ve východní části města vyjížděli dnes kolem půl jedné ráno brněnští strážníci.
15.02.2018 - 18:46