Reklama
reklama

Zásoby soli na zimu jsou už pryč. Brno uklízí jedenadvacet sypačů

Jedenadvacet sypačů vyjíždí v zimním období na hlavní silnice v Brně. Musí zvládnout uklidit nejen přívaly sněhu, kterého na jihu Moravy, naštěstí pro řidiče, není příliš, ale i námrazu na silnicích. Ukazatelem dobře odvedené práce sypačů je podle provozního ředitele společnosti Brněnské komunikace Leoše Chasáka městská hromadná doprava. „Když jedou tramvaje, autobusy a trolejbusy, vyjedou i auta a vše je v pořádku,“ vysvětluje Chasák.

Téměř pět set kilometrů silnic v Brně mají na starosti zaměstnanci Brněnských komunikací. Jde o hlavní přivaděče do a ven z města, hlavní průtahy městem a silnice, kde jezdí městská hromadná doprava. Za zbytek silnic zodpovídají městské části, které si firmy na úklid sněhu najímají. Řidiči, kteří silničářům za uklouzané silnice často spílají, tvrdí, že jedenadvacet sypačů určených na uklizení Brna, je směšný počet. „Asi by měli mít sypačů víc, s takovým počtem aut to prostě nemohou zvládnout a silnice pak v zimě vypadají, jak vypadají,“ tvrdí brněnský řidič Vladimír Buček.

Podle Chasáka ale víc než na počtu sypačů záleží na počasí a denní době. „Když začne hustě sněžit ve dne, tak by nestačil ani dvojnásobný počet sypačů. Než se totiž auto dostane na určené místo na druhém konci města ve špičce, může to trvat i hodinu. Naopak v noci třeba deset minut,“ vysvětluje ředitel.

 

Každý sypač má své trasy určeny tak, aby se nestalo, že někde bude silnice posypána třikrát a někde vůbec. „Proto mohou řidiči vidět a nadávat na sypač, který jede a nesype. Jenže si už neuvědomí, že on si jede na svoje a na tu danou silnici dojede třeba za pět minut další sypač, který ji má na
starosti,“ poukazuje Chasák.

Porovnat počet brněnských sypačů lze například s Ostravou. Tam zajišťuje úklid přibližně 360 kilometrů hlavních silnic šestnáct sypačů. „Myslím, že počet je srovnatelný s Brnem, oproti Brnu ale kvůli poloze Ostravy určitě spotřebujeme víc posypového materiálu a také častěji vyjíždíme,“ uvedl mluvčí Ostravských komunikací Jiří Maléř.

Každý vůz vyjíždí v Brně na stejnou trasu dvakrát. Když je potřeba, pokaždé nabere posypový materiál. Zásoby soli na zimu jsou obrovské. Při průměrné zimě spotřebují sypače okolo šesti tisíc tun soli. Za posledních šestnáct let musela společnost zásoby doplňovat jen dvakrát, naposledy v roce 2011. Také letos už šest tisíc tun soli na silnice vysypali. Z pohledu náročnosti úklidu silnic a spotřeby posypové soli je podle Chasáka letošní zima nadprůměrná, ale ne kalamitní. „Naštěstí padá málo sněhu, ale měli jsme už hodně dní, kdy se opakovaly v rychlém sledu za sebou slabé sněžení a ledovka a silnice namrzaly.“

 

Mezi na úklid nejnáročnější části Brna patří městské části na kopečku – Útěchov, Soběšice, Vinohrady, Líšeň nebo Bystrc. Práce pro řidiče sypačů letos přibyla i na nájezdových mostech okolo Dobrovského tunelů, které je potřeba kvůli namrzání hlídat a důkladně solit. V létě se z řidičů sypačů stanou dělníci, kteří pomáhají při opravách výtluků na silnicích, vyřezávají keře a uklízí okolo silnic. „Už nyní vidím, že letošní zima nám hodně zasáhla do kvality silnic, výtluky jsou v nebývalé míře. Největší díry už opravujeme studenou směsí, abychom nejezdili po tankodromu,“ dodává ředitel Chasák.

 

Řidič sypače: Žádné auto nám neuhne

Za volantem sypače sedí sedmatřicetiletý Jaroslav Kratina už sedmnáctou sezónu. Letos jezdí brněnské kopečky: Bystrc a v okolí přehrady. Noci tráví na noclehárně poblíž sypačů a čeká na povel dispečera. Řidiči drží v zimě nepřetržitou službu. Do deseti minut tak, pokud začne sněžit, může vyjíždět první auto. Mají naježděnou jednu trasu, aby perfektně znali každý ostrůvek a obrubník na silnici. A přes zimu také pečlivě sledují zprávy
o počasí. „Každý z nás chce vědět, jestli ho v noci čeká náročná služba, nebo jestli bude klid,“ říká řidič sypače Kratina.

 

V noci se ale podle Kratiny jezdí líp, je malý provoz. „Ve dne stojíme v kolonách, klouže to, řidiči sice vidí vůz s radlicí, ale před sebe nás nepustí. Jsou neohleduplní, ani je nenapadne, že by se posunuli na okraj silnice,“ vyčítá Kratina.

 

Sám však musí dodržovat bezpečnostní předpisy. Jezdit opatrně okolo chodníků a nástupních ostrůvků tak, aby sněhem nebo špinavou vodou nepostříkal chodce. Pozor dává i v okolí domů blízko u silnice. „Za nahozenou fasádu by nás asi majitelů domů nepochválili, takže jezdím hodně opatrně.“

 

Zatímco v zimě jezdí Jaroslav Kratina s pluhem a solí, v létě s košťaty a vodou. Svoje auto tak celý rok neopustí. „Sundám pluhy, nasadím zametadla a kropím,“ dodává s úsměvem muž.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Alkohol, možná v kombinaci s drogami, hrál pravděpodobně podstatnou roli včera nad ránem v Mokré.
19.09.2017 - 07:31
Kožní problémy, tělesné bolesti a řadu dalších zdravotních neduhů, které sužují mnoho lidí, lze u nás řešit zákonnými produkty z konopí. Od prosince roku 2016 mohou obyvatelé moravské metropole Brno...
18.09.2017 - 20:03
Pokoje zalité sluncem a doširoka otevřené okenice, se kterými si pohrává lehký vánek se slanou příchutí. A šplouchání moře. Idylická představa bydlení, která ožívá především nyní, v čase...
18.09.2017 - 18:18
Řidiči si v centru Brna musí připravit pevné nervy. K mnoha uzavírkám se dnes přidala další. Jejich trpělivost prověří zákaz vjezdu do Křenové ulice.
18.09.2017 - 12:41
Krátce po velkých změnách ve vlakové dopravě během letních prázdnin musí cestující počítat s dalšími výlukami na železniční trati.
18.09.2017 - 08:30
Ceny bytů v České republice stále rostou a současný stav neovlivnily ani prázdninové měsíce. V meziročním srovnání nyní pořídí Češi nové bydlení až o 20 % dráž a průměrná rodina tak na vlastní...
17.09.2017 - 19:58
Komentáře