Reklama
reklama

Silnici R43 prý lze postavit podle válečných projektů Hitlerovy dálnice

Při plánované stavbě rychlostní silnice R43, která spojí Brno a Svitavy, lze vycházet z plánů německých stavitelů vytvořených za druhé světové války. Jsou stále technicky na takové úrovni, že na nich není třeba mnoho měnit. „Silnice je na projektech označena jako Německá průchozí dálnice, přezdívá se jí Hitlerova dálnice,“ uvedl Tomáš Janda, který se historií této dálnice zabývá dvacet let. 

Na výstavbě komunikace, protínající Moravu od Pohořelic přes Brno, Kuřim až k Městečku Trnávka, se dohodlo vedení třetí říše v roce 1938 s  vedením tehdejšího Československa okleštěného o Sudety. Průtah Moravou měl spojit Vídeň a Vratislav. „Německo na projekt nasadilo své nejlepší
dopravní inženýry. Šlo o světové jedničky v oboru. Nevytvářeli projekt tak, aby byl co nejlevnější nebo nejsnazší, jak se to dělá nyní, ale aby byl co nejvíce citlivý ke krajině,“ podotkl Janda. Dálnice a příroda měly vytvářet jeden celek přirovnatelný k uměleckému dílu.

Do roku 1942 byla na výstavbě Německé průchozí dálnice proinvestována zhruba miliarda československých korun v přepočtu k roku 1939. Pro srovnání; stavba československého opevnění na hranicích stála přibližně 2,5 miliardy tehdejších korun. Na trase nové komunikace bylo postaveno asi sto mostů, němečtí odborníci udělali náročné výzkumy podloží a velké částky stály rozsáhlé zemní práce. V roce 1942 zbývalo v některých úsecích jen položit na už připravenou trasu povrch. Práce se ale zastavily. Nacisté totiž začali prohrávat a veškerou výrobu, včetně oceli, betonu a lidských zdrojů, zaměřili na frontu.

 

  

 
Z Hitlerovy dálnice proto zbyla jen torza staveb rozesetá v krajině. Mnohé z nich jsou na Moravskotřebovsku. Dva z mostů se využívají u Drnovic na
Blanensku. U nedaleké Svitávky se jezdí  po asi dvoukilometrovém úseku dálnice. „Od roku 1945 se mluví o její dostavbě a stále nestojí. Není k tomu politická vůle,“ domnívá se Janda. Přitom podle něj stačí rozpracovat původní německou dokumentaci ke stavbě, která je v Národním archivu v Praze a také v Německém spolkovém archivu v Berlíně.
Projekt představuje také výstava, která se koná v Muzeu Boskovicka. K vidění je vizualizace dálnice, dokumenty inženýrů, a dokonce i modely  některých mostů.
Brno a Svitavy nyní spojuje silnice I/43. Kvůli častým nehodám se jí přezdívá silnice smrti a odborníci o ní hovoří jako o nejrizikovější dopravní tepně
na Moravě. Denně jí projede přes 20 tisíc aut. V minulosti vznikly petice a protestní akce za uspíšení stavby R43, ale termín plánované výstavby to nijak nezměnilo. Ministerstvo dopravy na tyto požadavky odpovídá stejně: na projekt momentálně nejsou peníze. Současná vláda počítá s její výstavbou někdy po roce 2025.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Systém parkovací revoluce, který plánovali brněnští radní spustit v letošním roce, se odsouvá. Rezidentní parkování mělo ve středu města nejprve platit již od jara, poté se start přesunul na letošní...
22.09.2017 - 19:01
S nástupem dětí do škol a školek se pojí zvýšená nemocnost. Nárůst nemocnosti mezi dětmi bývá patrný pravidelně již od poloviny září a jde především o respirační onemocnění a infekční nemoci...
22.09.2017 - 13:46
Kvalita ovzduší v městě Brně a Jihomoravském kraji se výrazně zlepšuje, zaznamenaly to všechny typy stanic imisního monitoringu, které tento trend potvrzují od roku 2010. Silniční doprava je...
22.09.2017 - 07:55
Letos v dubnu vyvolal poprask a nevoli obcí, o kterých se nelichotivě zmiňoval, nyní vychází jeho nová verze. Autentický průvodce To je Brno má i novou kapitolu, v níž dotčená místa vyzdvihují svou...
21.09.2017 - 19:53
Prostor Flédy se v neděli 1. října opět zaplní oblíbeným bleším trhem. Celkem tu nabídne téměř 50 lokálních prodejců vlastnoruční výrobky, věci z druhé ruky, knihy, originální retro věci a rozšíří se...
21.09.2017 - 13:38
Milovníci tradičních i netradičních burgerových specialit a dobré společnosti zbystřete. Již od pátku do neděle můžete potěšit své chuťové pohárky, stačí jenom zavítat na prostranství před obchodní...
21.09.2017 - 07:00
Komentáře