Reklama
reklama

Ondřej Havelka: Diváky je důležité překvapit

Herec, zpěvák, tanečník a frontman skupiny Melody Makers Ondřej Havelka se v posledních letech, víc než jindy, zabývá i režií. Tu vystudoval na brněnské Janáčkově akademii múzických umění. „Už jako mladý herec jsem věděl, že představa hopsání na jevišti až do důchodu mě moc neláká. Sklony k režii jsem měl už od mládí a jsem překvapený, že se to šlo téměř samo. Vše co dělám je částí dílem náhody. Na druhou stranu: když už se do něčeho pustím, je to cílevědomá věc, jdu za představou a snažím se, abych cíle dosáhl ve vrcholné podobě,“ říká Ondřej Havelka.

Režii jste vystudoval v Brně. Jak jste se jako Pražák na JAMU dostal?

Začal jsem studovat normální divadelní režii v Praze a z osobních důvodů, které se pojily  s jedním panem profesorem, jsem chtěl přestoupit na JAMU do Brna. Tam ale otevírali jen obor operní režie, ale přemluvili mě. Nakonec jsem v Brně absolvoval dva roky postgraduálního studia, ale musím přiznat, že moje studia v Brně byla velice formální. Dostudoval jsem, ale k samotné režii v praxi jsem se dostal až po letech.

 

Na čem teď právě pracujete?

Završili jsme a úspěšně lidem představili ideu, která začala vznikat před rokem a půl. Cítil jsem, že bych potřeboval dostat Melody Makers do vnitřního pohybu. Tak jsem oslovil fenomenálního slovenského trumpetistu Juraje Bartoše, jestli by s námi nepřipravil nový program k nastartování nové mízy. Juraj napsal aranže, s kapelou je nastudoval a dokonce jsme natočili desku. Vrcholný koncert naší sezóny byl před Vánoci v pražské Lucerně, kde jsme to naše fungl nové album představili světu. Nyní jezdíme po republice s koncertním turné „Ondřej Havelka a jeho Melody Makers házejí perly swingu“.  Mám z toho výsledku ohromnou radost.

 

Jak s Melody Makers hledáte hudební kousky, které se líbí posluchačům?

V archivech. Kromě úžasných a nesmrtelných kusů ale víme, že součástí repertoáru musí být takový ten balast, kterému se dnes už spíše zasmějeme. To lidi baví. Říkám tomu věci, které jsou tak blbé, až jsou krásné.

 

Nepřejedla se Vám už hudba dvacátých až třicátých let, nechcete se jí zbavit?

Dělám to už dlouho a prošel jsem mnoha krizemi, ale nikdy se mi nepřejedla muzika. Ta je úžasná a baví mě pořád. Když hledám nové věci, je to pro mě velké dobrodružství a zážitek.

 

Co pohybové finty. Od koho jste se je učil?

Nejzajímavější okamžik v mé taneční průpravě bylo před pětadvaceti lety setkání s tanečním mistrem z Karlových Varů Evženem Horákem. On vyučoval tanec ve dvacátých letech a navíc když vykládal a předváděl, tak to americké provedení už mělo šmrnc českého koloritu. Od něj jsem se naučil starý charleston, black bottom, šimi a další tance. Lituji, že jsem tenkrát neměl kameru a vše jsem si jen zapisoval.

 

Dříve jste prý vozil na vystoupení písek z New Orleans a tancoval jste na něm. To už teď neděláte?

Ano, to jsem dělal. Říká se tomu sand dance. Je to tradiční stepařská disciplína. Je tam ale více sladů, které na tom písku šustí, a je to hrozně hezké a málokdo to dělá. Dělal jsem to u bluesovek, ke kterým se to hodí nejvíce. Písek ale hrozně sviní kapsy.

 

Kdo Vás přivedl k profesionálnímu zpívání hudby dvacátých a třicátých let?

Zásadní bylo setkání s Pavlem Klikarem, který zakládal Originální pražský synkopický orchestr. Spolupráce s ním byla nejdůležitější etapa v mém životě. Je to mimořádná osobnost a od něj jsem se naučil nejvíc. Já nyní pokračuji s Melody Makers a je to krásná práce. 

 

Podle kritiků je Vám blízké moderní kontroverzní zpracování. Například v opeře Nagano v Národním divadle. Nebyla to odvaha?

Nebyla a dokonce si myslím si, že je to jediná cesta, jak zachovat operu. Jinak jí za takových dvacet let hrozí zaniknutí, protože zvolna vymře publikum, které na ni chodí. Jediná její spása je přiblížit se současnému vnímání světa a zaujmout tak mladé lidi, kteří mají nadhled a neberou to „šedě“. Najít hrdiny dnešního dne. Já jsem vlastně konzervativní člověk, přitom nechci nudit a podléhat klišé. Ve svých režiích klasických děl ovšem zásadně ctím autora, vycházím z reálií, v nichž se pohyboval, ale zároveň se snažím vyprávět příběh jiným, moderním způsobem.

 

Viděli tu operu Hašek s Jágrem?

Jarda Jágr ji neviděl, Dominik Hašek ano. Nevím, co říkal, ale snad se mu to líbilo. Na premiéře byl Jiří Holeček a ten byl nadšen. Vím, že někteří říkali, že to je pošpinění jména hokejistů, ale tím vznikla taková antireklama, která byla k dobru.

 

Chystáte něco podobného jako Nagano?

Jaroslav Dušek koketuje s dalším opusem. Jestli vše dobře dopadne, na podzim roku 2014 by mohla být premiéra nové opery u niž bude stát jako jeden z autorů. Nebude to provokativně aktuálně české, ale niterná záležitost, velice komorní věc, ale pro operu naprosto nečekaná.

 

Jaká je vaše oblíbená opera. Máte rád klasiku?

Mám rád modernější opery, víc vychází z dramatického tvaru a je tam víc dialogů.

 

Plánujete se opět ujmout nějaké operní režie?

Jedna věc je jistá. Na jaře 2014 budu režírovat v Národním divadle Lišku Bystroušku. Ale mezitím možná podniknu takový comeback do Českého Krumlova, kde bych se měl příští rok ujmout režie Orfea v podsvětí.

 

Režisérský sen jste si tedy už splnil?

Splnění mého snu nastane, až natočím film, který se bude věnovat hudbě z třicátých let, které se věnuji.

 

Film prý ale už připravujete. Jaký?

Zatím tomu říkejme scénář. První je už hotový, ale to je jen nástřel, který se musí ještě hodně dodělávat. Je to zvláštní věc. Film, který bude natočen podle knihy Miloše Urbana Hastrman. Je strašně náročná záležitost převést právě tento text na scénář. Kniha se skládá ze dvou částí a já víc preferuji tu první, ta mě baví.

 

Budete v tom filmu i hrát?

Ne, to rozhodně ne.

 

V televizi Vás ale nyní diváci příliš mnoho nevidí. Proč?

Já jsem si před časem řekl, že nemá smysl honit se za herectvím. Já vlastně jsem na scéně pořád se svým orchestrem, čímž jsem dostatečně uspokojen. Tím, že se navíc věnuji i režii, na herectví opravdu nyní nemám čas.

 

Tak to asi ani nemáte čas na Váš oblíbený golf?

V poslední době opravdu moc ne.

 

Kdo je Vaším ideálem, kdo byste chtěl, aby spolu s Vámi a Melody Makers vystupoval?

Já bych pozval Woodyho Allena, ale vedle hry na klarinet, bych radši, kdyby povídal. Těch hostů, které bych na naše jeviště rád pozval je mnoho, jenže jsou to většinou lidé, kteří by se museli vrátit ze záhrobí, jako třeba Bing Crosby, Billie Holiday, Bix Biederbecke nebo  Coleman Hawkins.

 

Působíte jako velice klidný člověk, který se snad ani neumí rozčílit. Je to tak?

Já se učím moc nekřičet i při režii. Výkřiky příliš zásadní účinek nemají. Je potřeba dát najevo autoritu a zkoncentrovat pozornost ráznějším gestem. Křičení je spíš věc, která pomůže vypustit páru samotnému člověku a většinou to odnese člověk, jehož vina není zas až tak veliká. Režírování je věc diplomacie, ke každému herci je potřeba přistupovat jinak, ctít jednotlivce.

 

Jak bojujete proti každodenní šedi?

Rád okolo sebe vytvářím auru správných energií. Snažím se věci prezentovat originálně, vtipně a chytře. Tak aby lidi bavili. A přitom vyzdvihovat skutečné vnitřní hodnoty. I nový program je pro mě i Melody Makers nová kapitola. Jsou to věci, na které jsme si do dnešní doby netroufali. Důležité je ale překvapit diváka, ať už novou sestavou nebo novým tématem. I sám v sobě musím mít pocit, že jdeme dál. To mě dává pocit, že žiju.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Systém parkovací revoluce, který plánovali brněnští radní spustit v letošním roce, se odsouvá. Rezidentní parkování mělo ve středu města nejprve platit již od jara, poté se start přesunul na letošní...
22.09.2017 - 19:01
S nástupem dětí do škol a školek se pojí zvýšená nemocnost. Nárůst nemocnosti mezi dětmi bývá patrný pravidelně již od poloviny září a jde především o respirační onemocnění a infekční nemoci...
22.09.2017 - 13:46
Kvalita ovzduší v městě Brně a Jihomoravském kraji se výrazně zlepšuje, zaznamenaly to všechny typy stanic imisního monitoringu, které tento trend potvrzují od roku 2010. Silniční doprava je...
22.09.2017 - 07:55
Letos v dubnu vyvolal poprask a nevoli obcí, o kterých se nelichotivě zmiňoval, nyní vychází jeho nová verze. Autentický průvodce To je Brno má i novou kapitolu, v níž dotčená místa vyzdvihují svou...
21.09.2017 - 19:53
Prostor Flédy se v neděli 1. října opět zaplní oblíbeným bleším trhem. Celkem tu nabídne téměř 50 lokálních prodejců vlastnoruční výrobky, věci z druhé ruky, knihy, originální retro věci a rozšíří se...
21.09.2017 - 13:38
Milovníci tradičních i netradičních burgerových specialit a dobré společnosti zbystřete. Již od pátku do neděle můžete potěšit své chuťové pohárky, stačí jenom zavítat na prostranství před obchodní...
21.09.2017 - 07:00
Komentáře