Reklama
reklama

Po zimě zase na kolo. Přinášíme návod na jednoduchou údržbu

Cyklisté, kteří vyjíždí na kolo pravidelně, dobře vědí, že kolo je po zimě třeba zkontrolovat a připravit na novou sezonu. Pro ty, kteří si troufnou udělat základní údržbu vlastními silami, bez pomoci servis, přinášíme jednoduchý návod, na co při jarní údržbě nezapomenout. Čím pečlivější a častější totiž údržba je, tím bude kolo lépe a déle fungovat.

Řetěz - Řetěz je třeba pravidelně mazat. Není nutné před každou vyjížďkou. Stačí to zhruba každých 80 až 200 kilometrů. Interval pak záleží hlavně na podmínkách, v jakých jezdíme a na použitém mazivu. Při jízdě za deště nebo v blátě vydrží mazivo méně než za sucha. Před mazáním bychom ale měli řetěz vyčistit. Pokud nechceme používat pračku na řetěz,  měli bychom ho alespoň otřít hadrem od hrubých nečistot. Vyčistit bychom měli také kazetu a převodníky. Můžeme na to použít speciální kartáče, ale třeba i kartáček na zuby.

K mazání jsou vhodné speciální oleje na řetěz, ideálně ve formě kapátek. Sprejem můžeme při nesprávné manipulaci nanést olej například na brzdové destičky, čímž by se výrazně snížil brzdný účinek. Po nanesení ho necháme chvíli zaschnout. Poté řetěz otřeme suchým hadrem.

Vidlice - Máte-li odpruženou přední vidlici, případně celoodpružené kolo, můžete zkontrolovat nastavení vidlice i tlumiče. Pokud ovšem nemáte vysokotlakou pumpičku na tlumiče, nechte to raději na specializovaném servisu.

Výměna duše - Pokud po zimě zjistíte, že máte prázdné kolo, nemusí to nutně znamenat, že je píchlá duše. Nejdříve zkuste kolo dofouknout a teprve pokud uchází, vyměňte duši. Zároveň zkontrolujte stav pláště, jestli není sjetý nebo zpuchřelý. Třeba deset let starý plášť už nemá nejlepší vlastnosti.

U duše je nutné dát pozor na její rozměr a typ ventilku. Když jsme si jisti, že máme tu správnou, vložíme ji do pláště a usadíme ventilek do ráfku. Pak postupně rukou nebo pomocí montpáky přetáhneme patku pláště zpět do ráfku. Začínáme vždy u ventilku.

Nahuštění kola - Při foukání kol dodržujte vždy doporučené tlaky, které máte uvedené na plášti.

Horské kolo: jezdíte-li na horském kole po zpevněných cestách a asfaltu, nafoukejte pláště na 3 - 3,5 baru. Při jízdě v náročném terénu se spoustou kamenů a kořenů a na vlhkých kamenech můžete pláště upustit na 2 – 2,5 baru. Budou mít lepší přilnavost, nabídnou více komfortu, ale zároveň se zvyšuje riziko defektu. Je třeba přihlédnout také k váze jezdce. Čím těžší jezdec, tím vyšší tlak v plášti.

Krosové kolo: u krosového kola se nepočítá s ježděním v náročném terénu, můžeme foukat na 4 – 5 barů.

Silniční kolo: pláště foukáme na 6 – 9 barů, galusky 10-12

Brzdy - Před první jízdou bychom měli zkontrolovat také stav brzd. Zmáčknutím páky zkusíme, jestli nemá brzda příliš dlouhý krok. Jak u "V" brzd, tak i kotoučových by měla brzda zabírat už v první polovině kroku páky. Pokud páku promáčkneme až k řídítkům, je to známka, že brzdy nejsou v pořádku. U mechanických brzd stačí utáhnout lanko, u hydraulických je nutné odvzdušnění brzd v servisu. U brzdových špalků zkontrolujeme jejich správné dosedání na brzdnou plochu ráfku. Měly ba na ni dosedat celou svou plochou.

Přehazovačka - Jsou-li dobře nastavené dorazy přehazovačky, rovná patka měniče, stačí jen stavěcím šroubem na přehazovačce nebo řadící páčce doladit napětí lanka.

Pokud se nám nepovede nastavit správný chod přehazovačky jen nastavením lanka, bude nutné zkontrolovat patku přehazovačky.  Doma to ovšem není úplně snadné, proto se raději obraťte na servis.

Pedály - Pedály není potřeba dotahovat "na krev", stačí jemné utažení klíčem. V případě, že měníte pedály na kole, nezapomeňte namazat závity pedálu vazelínou. Bez namazání může totiž ze spoje kliky a pedálu vycházet nepříjemné vrzání.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Řidič auta najel na vyvýšený obrubník Foto: PČR JMK
V neděli nad ránem přijali strážníci oznámení od náhodného svědka, že v Hodoníně havarovalo auto najetím na vyvýšený ostrůvek a jeho řidič uvnitř auta spí. Když se nejbližší policejní hlídka blížila...
25.09.2018 - 07:42
Následky vichřice Foto: HZS JMK
Od včerejší dvacáté do dnešní sedmnácté hodiny řešili hasiči, v souvislosti se silným větrem, téměř sedm desítek událostí. Převážně odstraňovali spadlé stromy a zlomené větve.
24.09.2018 - 18:45
Bike and Run festival. Novinka, která zahrnovala prestižní Cannondale MTB Kritérium a Noční běh 5,10 mil Brnem, přilákala téměř pět set závodníků. Podzimní počasí přálo bajkerům i běžcům všech...
24.09.2018 - 11:45
V pátek 21.9. odstartovalo finále 8. ročníku Ankety Dobrovolní hasiči roku, do kterého postupuje 25 jednotek a 25 sborů dobrovolných hasičů ze všech krajů České republiky. Finalisty nominovala...
24.09.2018 - 08:13
Už to bude téměř měsíc, kdy se silnice v brněnském středu zahalily do modré barvy. Jak se vede modrým zónám a jak funguje rezidentní parkování v reálu?
23.09.2018 - 18:18
K neobvyklému obyvateli řeky Svitavy vyrazili v pátek dopoledne strážníci do Tkalcovské ulice.
23.09.2018 - 08:54
Komentáře