Reklama
reklama

V Brně pracují preventisté. V Praze si tramvaják vyhodí bezdomovce sám

Příjemnější cestování. To byl jeden z hlavních důvodů, proč brněnský dopravní podnik před několika týdny zavedl „preventisty“. Od začátku za to schytává kritiku kvůli represi, mnohým cestujícím je proti srsti i vyhánění lidí, kteří svým vzhledem a zápachem obtěžují okolí. „Já a další mí kolegové v tomto ohledu žádného preventistu nepotřebujeme. Už víme, kde tyto osoby nejčastěji nastupují, a ani jim to neumožníme,“ říká o své zkušenosti řidič pražského dopravního podniku.

Divoká Šárka, Kobylisy nebo Modřany. Právě tam často nastupují do tramvají pražští bezdomovci, kteří přebývají v tamních koloniích. Ale jiní si zvykli přecházet na zastávky, kde se mohou ztratit v davu. „Většinou ty davy nebývají až tak velké, snad s výjimkou Václavského náměstí, ale třeba na konečné třikrát do týdne při nástupu vyzývám některé jedince, aby si ani nenastupovali,“ vysvětluje řidič. Jak dodává, měří téměř dva metry, takže má i určitou autoritu.

Zásadní problém s funkcí preventisty podle něj spočívá právě v onom „vykazování“ z tramvaje. Není to zdaleka tak jednoduché a v některých případech tramvaj ještě ujede několik zastávek, než se to podaří. „Nepsané pravidlo číslo jedna zní – nedotýkat se rukou viditelně nemytých osob. Proto třeba na konečné budíme spící bezdomovce jemným ťukáním špičkou boty do jejich boty, aby se lekli a vzbudili,“ vysvětluje.

Konfrontace mezi cestujícími je vždy problém, protože se ozývají jak ti soucitnější, tak ti rezolutnější, takže řidič je prý téměř vždy ten špatný. „Měl jsem jednou v zadním voze nehybného muže, kterého jsem vezl přes půl Prahy, než se mi podařilo se na jedné zastávce sejít s hlídkou městské policie. Ti ho dostali ven, ale při cestě zpět už na té samé zastávce zase čekal. Kdybych si to nehlídal a nepoznal ho, zase by nastoupil,“ říká.

Takto zavedený systém považuje za dostatečný, i když nefunguje stoprocentně. Když se svého času začali řidiči na nastupující cestující více zaměřovat, problémů ubylo. Dokud se neozvou cestující, je nemytý cestující černý pasažér jako každý jiný. „Pochopitelně první kontakt je slušný, rozhodně lidem netykám. A při vykazování na konečné je budím stejně, jako bych budil chlápka v obleku, který jen usnul po cestě z podnikového večírku,“ vypráví řidič, ale zároveň dodává, že zvýšit hlas musí nakonec vždy, takže je otázka, jestli by veřejnost přijala přísné a nekompromisní preventisty. „Pokud vidím, že by to nezabralo, volám policii rovnou. Chlapi v uniformě si vystačí s menší důrazností a městská policie je navíc může odkázat na azylové domy,“ vysvětluje řidič.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Roční e-šalinkartu si v Brně pořídilo už téměř 30 tisíc cestujících. Pracovníci DPMB zatím nezaznamenali hromadný přechod mezi jednotlivými kategoriemi jízdného. Na podzim navíc dopravce chystá...
23.09.2017 - 12:38
Další z brněnských obchodních domů čekají změny. V letošním roce své vlastníky již změnila Olympie a Nákupní centrum Královo Pole, od srpna má nového majitele i Tesco u hlavního nádraží na ulici...
23.09.2017 - 08:37
Systém parkovací revoluce, který plánovali brněnští radní spustit v letošním roce, se odsouvá. Rezidentní parkování mělo ve středu města nejprve platit již od jara, poté se start přesunul na letošní...
22.09.2017 - 19:01
S nástupem dětí do škol a školek se pojí zvýšená nemocnost. Nárůst nemocnosti mezi dětmi bývá patrný pravidelně již od poloviny září a jde především o respirační onemocnění a infekční nemoci...
22.09.2017 - 13:46
Kvalita ovzduší v městě Brně a Jihomoravském kraji se výrazně zlepšuje, zaznamenaly to všechny typy stanic imisního monitoringu, které tento trend potvrzují od roku 2010. Silniční doprava je...
22.09.2017 - 07:55
Letos v dubnu vyvolal poprask a nevoli obcí, o kterých se nelichotivě zmiňoval, nyní vychází jeho nová verze. Autentický průvodce To je Brno má i novou kapitolu, v níž dotčená místa vyzdvihují svou...
21.09.2017 - 19:53
Komentáře