Reklama
reklama

V Brně pracují preventisté. V Praze si tramvaják vyhodí bezdomovce sám

Příjemnější cestování. To byl jeden z hlavních důvodů, proč brněnský dopravní podnik před několika týdny zavedl „preventisty“. Od začátku za to schytává kritiku kvůli represi, mnohým cestujícím je proti srsti i vyhánění lidí, kteří svým vzhledem a zápachem obtěžují okolí. „Já a další mí kolegové v tomto ohledu žádného preventistu nepotřebujeme. Už víme, kde tyto osoby nejčastěji nastupují, a ani jim to neumožníme,“ říká o své zkušenosti řidič pražského dopravního podniku.

Divoká Šárka, Kobylisy nebo Modřany. Právě tam často nastupují do tramvají pražští bezdomovci, kteří přebývají v tamních koloniích. Ale jiní si zvykli přecházet na zastávky, kde se mohou ztratit v davu. „Většinou ty davy nebývají až tak velké, snad s výjimkou Václavského náměstí, ale třeba na konečné třikrát do týdne při nástupu vyzývám některé jedince, aby si ani nenastupovali,“ vysvětluje řidič. Jak dodává, měří téměř dva metry, takže má i určitou autoritu.

Zásadní problém s funkcí preventisty podle něj spočívá právě v onom „vykazování“ z tramvaje. Není to zdaleka tak jednoduché a v některých případech tramvaj ještě ujede několik zastávek, než se to podaří. „Nepsané pravidlo číslo jedna zní – nedotýkat se rukou viditelně nemytých osob. Proto třeba na konečné budíme spící bezdomovce jemným ťukáním špičkou boty do jejich boty, aby se lekli a vzbudili,“ vysvětluje.

Konfrontace mezi cestujícími je vždy problém, protože se ozývají jak ti soucitnější, tak ti rezolutnější, takže řidič je prý téměř vždy ten špatný. „Měl jsem jednou v zadním voze nehybného muže, kterého jsem vezl přes půl Prahy, než se mi podařilo se na jedné zastávce sejít s hlídkou městské policie. Ti ho dostali ven, ale při cestě zpět už na té samé zastávce zase čekal. Kdybych si to nehlídal a nepoznal ho, zase by nastoupil,“ říká.

Takto zavedený systém považuje za dostatečný, i když nefunguje stoprocentně. Když se svého času začali řidiči na nastupující cestující více zaměřovat, problémů ubylo. Dokud se neozvou cestující, je nemytý cestující černý pasažér jako každý jiný. „Pochopitelně první kontakt je slušný, rozhodně lidem netykám. A při vykazování na konečné je budím stejně, jako bych budil chlápka v obleku, který jen usnul po cestě z podnikového večírku,“ vypráví řidič, ale zároveň dodává, že zvýšit hlas musí nakonec vždy, takže je otázka, jestli by veřejnost přijala přísné a nekompromisní preventisty. „Pokud vidím, že by to nezabralo, volám policii rovnou. Chlapi v uniformě si vystačí s menší důrazností a městská policie je navíc může odkázat na azylové domy,“ vysvětluje řidič.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Vozovna Foto: MMB
Nová střecha a tím i parkovací místa pro tramvaje, hala denního ošetření a očisty a také nová myčka vzniknou při modernizaci vozovny v Pisárkách. Ta začala dnes slavnostním poklepáním na základní...
20.09.2018 - 06:00
Vizualizace Foto: MMB
Deset čtyřmetrových platanů vysází v polovině listopadu Veřejná zeleň města Brna na nově opravené Dominikánské náměstí. Rychle mohutnící platany do budoucna zastíní skoro celou plochu náměstí.
19.09.2018 - 16:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news/ Daniel Kempský
Jak změnit anonymitu lidí, kteří ačkoli žijí blízko sebe, nic o sobě nevědí? Nové společenské aktivity sdružení Mezigenerace mohou pomoct "sátníkům" poznat nové lidi a seznámit se.
19.09.2018 - 11:34
Chemikálie Foto: HZS JMK
V základní škole v Modřicích včera museli zasahovat hasiči. Po úniku čpavkové vody bylo evakuováno 75 lidí. Nikdo se při tom nezranil.
19.09.2018 - 07:00
Zářijové noční prohlídky Jaderné elektrárny Dukovany jsou jen jednou z několika akcí, které Infocentrum elektrárny připravilo pro své návštěvníky a zájemce o speciální zážitky z technických prostředí...
18.09.2018 - 20:03
Rezidenti modré zóny mohou třeba na Masarykovu ulici Foto: Google maps
Od prvního září je možné vidět v Brně více aut jezdících v pěších zónách. Náměstím Svobody, Masarykovou ulicí nebo třeba Českou nyní totiž mohou projíždět rezidenti z modré zóny.
18.09.2018 - 08:00
Komentáře