Reklama
reklama

Baťův kanál je unikátní turistickou atrakcí. Oslavil 75. narozeniny

Baťův kanál je známým turistickým místem spjatým s řekou Moravou. Ročně jej navštíví desetitisíce lidí, kteří se po něm plaví na loďkách i moderních hausbótech. Jedinečná technická památka protínající malebnou krajinu Hodonínska, Uherskohradišťska a Zlínska původně ale nesloužila k rekreačním účelům. Byla vybudována pro závlahu okolních oblastí a přepravu hnědého uhlí. Od zahájení provozu na tomto vnitrozemském průplavu uplynulo v prosinci 75 let.

Výstavbu kanálu inicioval a z velké části financoval Jan Antonín Baťa, majitel známé obuvnické firmy, který potřeboval levně přepravovat hnědé uhlí do svých závodů v Otrokovicích (tehdejším Baťově). Stát zase poskytl nemalé příspěvky na produktivní péči o nezaměstnané, kterých na kanále pracovalo v době hospodářské krize až 1500. Veškerá stavební činnost byla ukončena na podzim roku 1938.

Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu. Přepravu zajišťovaly 36 metrů dlouhé nákladní čluny, tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Překonání celé trasy, oficiálně nazývané "průplav Otrokovice - Rohatec", trvalo za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.

Součástí kanálu bylo také 14 různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl 18,2 metru. Dále dva pomocné jezy (na Veličce a Radějovce), 23 silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další. Z těchto stavebních prvků se ale dochovaly jen některé.

Plavebnímu a závlahovému účelu sloužil kanál jen krátce. Koncem války jej poškodila ustupující německá armáda a s nástupem komunismu začala tamní lodní doprava stagnovat. Vodní cesta chátrala až do poloviny 90. let, kdy se za vydatné finanční podpory místní a státní správy a Evropské unie stala ojedinělou turistickou atrakcí. Mezi využitelné vodní cesty se průplav opětovně zařadil zákonem o vnitrozemské plavbě z května 1995.

Turistům poprvé posloužil v roce 1996, tehdy se po něm projelo 5000 lidí. Letos tuto turistickou atrakci projelo 70.000 lidí, což je sice o 10.000 méně než v loňské rekordní sezoně, ale pořád je to historicky druhé nejvyšší číslo.

V současnosti kanál měří zhruba 53 kilometrů a spojuje Otrokovice se Sudoměřicemi. Polovina trasy vede řečištěm řeky Moravy a polovina úzkými, uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Pro rekreační plavbu je využíván i úsek řeky Moravy Hodonín - Skalica - Rohatec. Do následujících let je plánováno splavnění Baťova kanálu do zdrže jezu Hodonín a splavnění severním směrem do Kroměříže. Unikátní vodní cesta by pak měřila 76 kilometrů.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Herečka Erika Stárková (35) se narodila v Novém Městě na Moravě. Mnoho diváků ji zaregistrovalo díky populárnímu seriálu Most!, ve kterém si zahrála transsexuálku Dášu. Patnáct let žila Erika...
21.09.2019 - 10:30
Z nevyužívaných areálů a brownfiledů nová místa k bydlení a vznik nových pozemků pro stavbu rodinných domů. A jeden společný jmenovatel. Územní plán.
21.09.2019 - 09:10
V Janáčkově divadle v Brně začíná nová sezóna a návštěvníci si hned první premiéru – operu Hoffmannovy povídky – užijí v kompletně renovované budově. Po rekonstrukcích foyer a zázemí dnes dělníci...
20.09.2019 - 20:08
Devět známých i méně známých osobností letos získá Cenu Jihomoravského kraje. Výjimečné persony jižní Moravy zvolili krajští zastupitelé. Mezi oceněnými je například herec Bolek Polívka nebo dráhař...
20.09.2019 - 15:49
Autobus vezl 23 cestující Foto: HZS JMK
Po střetu nákladního vozu a autobusu na ulici Vídeňská jedna cestující zemřela. Nehoda se stala včera odpoledne na tříproudové komunikaci na výjezdu z Brna, která byla během zásahu uzavřena.
20.09.2019 - 09:50
Výstava na Moravském náměstí Foto: MMB
Na Moravském náměstí si od včerejšího dne lidé prohlédnou na dvaadvaceti velkoformátových panelech fotografie, jejichž hlavním tématem je voda a její význam pro společnost.
20.09.2019 - 07:00
Komentáře