Reklama
reklama

Baťův kanál je unikátní turistickou atrakcí. Oslavil 75. narozeniny

Baťův kanál je známým turistickým místem spjatým s řekou Moravou. Ročně jej navštíví desetitisíce lidí, kteří se po něm plaví na loďkách i moderních hausbótech. Jedinečná technická památka protínající malebnou krajinu Hodonínska, Uherskohradišťska a Zlínska původně ale nesloužila k rekreačním účelům. Byla vybudována pro závlahu okolních oblastí a přepravu hnědého uhlí. Od zahájení provozu na tomto vnitrozemském průplavu uplynulo v prosinci 75 let.

Výstavbu kanálu inicioval a z velké části financoval Jan Antonín Baťa, majitel známé obuvnické firmy, který potřeboval levně přepravovat hnědé uhlí do svých závodů v Otrokovicích (tehdejším Baťově). Stát zase poskytl nemalé příspěvky na produktivní péči o nezaměstnané, kterých na kanále pracovalo v době hospodářské krize až 1500. Veškerá stavební činnost byla ukončena na podzim roku 1938.

Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu. Přepravu zajišťovaly 36 metrů dlouhé nákladní čluny, tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Překonání celé trasy, oficiálně nazývané "průplav Otrokovice - Rohatec", trvalo za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.

Součástí kanálu bylo také 14 různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl 18,2 metru. Dále dva pomocné jezy (na Veličce a Radějovce), 23 silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další. Z těchto stavebních prvků se ale dochovaly jen některé.

Plavebnímu a závlahovému účelu sloužil kanál jen krátce. Koncem války jej poškodila ustupující německá armáda a s nástupem komunismu začala tamní lodní doprava stagnovat. Vodní cesta chátrala až do poloviny 90. let, kdy se za vydatné finanční podpory místní a státní správy a Evropské unie stala ojedinělou turistickou atrakcí. Mezi využitelné vodní cesty se průplav opětovně zařadil zákonem o vnitrozemské plavbě z května 1995.

Turistům poprvé posloužil v roce 1996, tehdy se po něm projelo 5000 lidí. Letos tuto turistickou atrakci projelo 70.000 lidí, což je sice o 10.000 méně než v loňské rekordní sezoně, ale pořád je to historicky druhé nejvyšší číslo.

V současnosti kanál měří zhruba 53 kilometrů a spojuje Otrokovice se Sudoměřicemi. Polovina trasy vede řečištěm řeky Moravy a polovina úzkými, uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Pro rekreační plavbu je využíván i úsek řeky Moravy Hodonín - Skalica - Rohatec. Do následujících let je plánováno splavnění Baťova kanálu do zdrže jezu Hodonín a splavnění severním směrem do Kroměříže. Unikátní vodní cesta by pak měřila 76 kilometrů.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Dívka odešla z koupaliště Foto: Centrum news/ Tomáš Varga
Nedělní návštěvu kohoutovického aquaparku ukončily předčasně neshody mezi rodiči a desetiletou dívkou. Dcera se podle šestatřicetileté ženy volající na linku 156 urazila a odešla z areálu.
25.06.2019 - 09:36
Brněnské letiště Foto: Centrum news/ Tomáš Varga
Do výběrového řízení na leteckého dopravce pro spojení z Brna do Mnichova nepřišla žádná nabídka. Včera skončila lhůta pro podání nabídek. Brno tak zůstane bez linky do Mnichova.
25.06.2019 - 08:00
Několik silnic druhé a třetí třídy v Jihomoravském kraji čeká rekonstrukce. Dělníci opraví například cesty mezi Starovičkami, Rakvicemi a Břeclaví, Šaraticemi a Milešovicemi nebo Újezdem u Brna a...
24.06.2019 - 20:00
Letní kino v historických kulisách radnice Brna-střed je opět zde. Na adrese Dominikánská 2 se od 28. června 2019 až do 30. srpna 2019 budou každý den a za každého počasí promítat kinematografické...
24.06.2019 - 17:19
Pavilon G Foto: FN Brno
Fakultní nemocnice Brno začala s velkou rekonstrukcí Psychiatrické kliniky. Opraví pavilon G v Bohunicích z roku 1962, který svým účelům již nevyhovuje.
24.06.2019 - 13:57
Foto z akce Foto: Fire Brno
Mladá žena spadla v neděli dopoledne z lomu Hády. V těžko přístupném terénu ji našel kolemjdoucí. Vrtulník zraněnou transportoval do nemocnice. Žena utrpěla vážná zranění.
24.06.2019 - 07:00
Komentáře