Reklama
reklama

Baťův kanál je unikátní turistickou atrakcí. Oslavil 75. narozeniny

Baťův kanál je známým turistickým místem spjatým s řekou Moravou. Ročně jej navštíví desetitisíce lidí, kteří se po něm plaví na loďkách i moderních hausbótech. Jedinečná technická památka protínající malebnou krajinu Hodonínska, Uherskohradišťska a Zlínska původně ale nesloužila k rekreačním účelům. Byla vybudována pro závlahu okolních oblastí a přepravu hnědého uhlí. Od zahájení provozu na tomto vnitrozemském průplavu uplynulo v prosinci 75 let.

Výstavbu kanálu inicioval a z velké části financoval Jan Antonín Baťa, majitel známé obuvnické firmy, který potřeboval levně přepravovat hnědé uhlí do svých závodů v Otrokovicích (tehdejším Baťově). Stát zase poskytl nemalé příspěvky na produktivní péči o nezaměstnané, kterých na kanále pracovalo v době hospodářské krize až 1500. Veškerá stavební činnost byla ukončena na podzim roku 1938.

Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu. Přepravu zajišťovaly 36 metrů dlouhé nákladní čluny, tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Překonání celé trasy, oficiálně nazývané "průplav Otrokovice - Rohatec", trvalo za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.

Součástí kanálu bylo také 14 různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl 18,2 metru. Dále dva pomocné jezy (na Veličce a Radějovce), 23 silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další. Z těchto stavebních prvků se ale dochovaly jen některé.

Plavebnímu a závlahovému účelu sloužil kanál jen krátce. Koncem války jej poškodila ustupující německá armáda a s nástupem komunismu začala tamní lodní doprava stagnovat. Vodní cesta chátrala až do poloviny 90. let, kdy se za vydatné finanční podpory místní a státní správy a Evropské unie stala ojedinělou turistickou atrakcí. Mezi využitelné vodní cesty se průplav opětovně zařadil zákonem o vnitrozemské plavbě z května 1995.

Turistům poprvé posloužil v roce 1996, tehdy se po něm projelo 5000 lidí. Letos tuto turistickou atrakci projelo 70.000 lidí, což je sice o 10.000 méně než v loňské rekordní sezoně, ale pořád je to historicky druhé nejvyšší číslo.

V současnosti kanál měří zhruba 53 kilometrů a spojuje Otrokovice se Sudoměřicemi. Polovina trasy vede řečištěm řeky Moravy a polovina úzkými, uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Pro rekreační plavbu je využíván i úsek řeky Moravy Hodonín - Skalica - Rohatec. Do následujících let je plánováno splavnění Baťova kanálu do zdrže jezu Hodonín a splavnění severním směrem do Kroměříže. Unikátní vodní cesta by pak měřila 76 kilometrů.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Na začátku listopadu jihomoravští kriminalisté ve spolupráci s policisty z Útvaru rychlého nasazení a rakouskými kolegy zadrželi muže z Břeclavska, kterého podezřívali z obchodování s marihuanou,...
15.11.2018 - 11:21
Náměstí Svobody Foto: Centrum news
Studenti brněnským vysokých škol chystají druhý ročník akce s názvem Brněnský sedmnáctý. Na náměstí Svobody vzpomenou na události z let 1939 a 1989. Poté se vydají na lampionový průvod městem.
15.11.2018 - 07:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Začíná období viróz, a ačkoliv jde o nepříjemné onemocnění, většinou jeho léčba nevyžaduje zásah záchranářů a výjezd resuscitačního vozu. Jihomoravští záchranáři přesto evidují desítky hovorů denně...
14.11.2018 - 15:30
V pondělí dopoledne přijali policisté stručné oznámení o tom , že se mezi auty ve Štouračově ulici prochází kůň bez doprovodu.
14.11.2018 - 15:08
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Úřad začne vracet peníze rezidentům, kteří za první auto před změnou ceníku zaplatili 600 korun. Změna se týká druhé vlny parkování. Vrácení peněz je ale podmíněné žádostí.
14.11.2018 - 07:00
Ruské kolo na Moravském náměstí už stojí Foto: Centrum news
Už za deset dní v Brně začne opravdová vánoční atmosféra. Vánoční trhy na čtyřech brněnských náměstí odstartují 23. listopadu, takže intenzivní přípravy na vánoční Brno jsou v plném proudu.
13.11.2018 - 13:58
Komentáře