Reklama
reklama

Vozový park retrovozů dopravního podniku se rozrůstá. Přibude „Sputnik“ i vlečný vůz

Vlečný vůz č. 215 vyrobený v Ringhofferových závodech v roce 1926 a tramvaj T2 přezdívaná „Sputnik“ z roku 1959. Tyto dva dopravácké klenoty rozšíří sbírku retrovozů brněnského dopravního podniku.
Foto:Jiří Černý
Foto:Jiří Černý

Vlečný vůz č. 215 i tramvaj T2 s evidenčním číslem 1435 prochází proměnou v ústředních dílnách DPMB. Tam dělníci a technici vrací vozům jejich staronovou podobu. „V roce 2019 si budeme připomínat 150 let MHD v Brně. Tyto vozy neodmyslitelně do historie brněnské dopravy patří. Opravujeme je, ale hlavně z toho důvodu, aby sloužily jako připomínka, a to nejen dnešní generaci. Navíc se jedná o technicky zajímavé stroje,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Vozy budou mít totožnou podobu jako v letech, kdy jezdily v ulicích Brna. Před zahájením prací proto bylo nutné prostudovat hlavně archivní materiály, ale i vyzpovídat pamětníky a dlouholeté zaměstnance podniku, až poté bylo možné začít s prací. „U vlečného vozu byla během opravy odstraněna veškerá dřevěná výbava. Nová byla vyrobena ve stolařské dílně dopravního podniku. Dřevěné součásti jako je podlaha, lavice cestujících, stěny a strop pak byly vestavěny do opravené karoserie,“ vyjmenoval Jiří Černý z technického odboru DPMB, který má obnovu starých vozů na starosti. Vyměněny byly i brzdové kotouče. K nerozeznání od původního je lak a osvětlení. Stejně náročné jsou i práce na tramvaji T2, jejíž vzhled musí odpovídat počátku 70. let minulého století.

O unikátnosti vozů vypovídá jejich historie. „Vlečný vůz sloužil v provozu s cestujícími až do roku 1969, kdy se už jako historický po opravě v podnikových dílnách účastnil oslav 100 let MHD v Brně,“ prozradil Černý. To tramvaje T2, které si v Brně vysloužily pro ně typickou přezdívku „Sputnik“, jezdily brněnskými ulicemi mnohem déle. „Náš retro vůz 1435 pochází z dodávky 94 kusů vozů z let 1958 – 1962. V provozu s cestujícími jezdil do roku 1990. Následně sloužil jako služební tramvaj, a to až do roku 2009 ve vozovně Pisárky zejména k odtahům vadných tramvají z trati. V letech 2009 – 2015 byl útulnou pro pracovníky vozovny na příjezdové koleji,“ popsal Černý

T2 a vlečný vůz doplní již dříve dokončené vozy Tatra K2 a T3. „S provozem vlečného vozu ve spojení s motorovým vozem 107 se počítá při Dopravní nostalgii nebo jiných akcích DPMB. Současně je také nabízen k pronájmu. T2 bude společně s již dříve dokončenými vozy Tatra K2 a T3 jezdit na lince 10,“ sdělil Havránek

 

Autor: 
redakce
Aktuálně
K dalšímu neštěstí na jihomoravských železničních tratích došlo dnes ráno v Brně.
25.09.2017 - 13:54
Brněnský magistrát má plán, že do třiatřiceti let vybuduje chytré město. Z toho důvodu již nějakou dobu pracuje na strategii Brno 2050, kterou diskutuje s občany a která slibuje omezení dopravy a...
25.09.2017 - 08:00
Od pátečních pozdních nočních hodin vyšetřují brněnští kriminalisté zvlášť závažný zločin, který se stal ve vlaku směřujícím z Brna směrem do Adamova.
24.09.2017 - 20:29
Mezinárodní den kávy připadá každoročně na 1. říjen a Brno již posedmé chystá festival kávy, který se řadí mezi největší takovou akci v České republice.
24.09.2017 - 12:55
Fenomén únikových her, kdy účastníci musí řešit různé rébusy a snaží se dostat ven z labyrintu, pronikl do České republiky už dávno. Díky logickému myšlení a týmové práci musí skupina vyřešit příběh...
24.09.2017 - 09:00
Václav Vydra se narodil v Praze do herecké rodiny Dany Medřické a Václava Vydry. Diváci jej mohou vidět na prknech Divadla na Vinohradech, v karlínském divadle, ale také na televizních obrazovkách....
23.09.2017 - 16:58
Komentáře