Reklama
reklama

Vlaky se brzy vrátí na hlavní nádraží

Už to bude rok, co se téměř všechny vlakové spoje přesunuly z hlavního nádraží na dolní nádraží. Cestující si museli zvyknout na nižší komfort. Naštěstí však dočasný. Hlavní nádraží se má znovu plně otevřít 15. prosince. Opravy budovy však nabraly skluz. České dráhy ale slibují, že největší výluka Brna se neprodlouží.

 Čtyřicet tisíc cestujících denně by se mělo vrátit zpět na hlavní nádraží 15. prosince. Server iDnes.cz však informoval o zpoždění, které měly nabrat opravy budovy hlavního nádraží. České dráhy proto slíbily, že stavební práce, které by mohly ohrozit prodloužení výluky, budou do této doby hotové. Co to znamená? Vlaky i cestující budou od 15. prosince jezdit po roce opět z hlavního nádraží, nicméně některé opravy mohou pokračovat i při plném provozu nově zrekonstruovaného a opraveného nádraží. Důvodem zpoždění prací bylo zejména objevení původního kamenného zdiva pod mramorovou zdí v hlavním vestibulu, jehož osud museli vyřešit památkáři.

Podle nich pochází nález ze začátku dvacátého století. Práce se musely na nějaký čas pozastavit a mohou se tak protáhnout do příštího roku. Rekonstrukce budovy hlavního nádraží vyjde asi na 50 milionů korun. Vlastníkem budovy je národní dopravce České dráhy. Cestující se vrátí do hlavního vestibulu s novým osvětlením i s opravenými štuky a mramory, které se během dlouholetého provozu nádraží opotřebovaly. Interiér bude nově vymalovaný a přibudou nové vchody. V levém křídle by měla být jídelní zóna a pravé křídlo prosvětlí zasklená stěna. Kromě viditelných změn je v hale v plánu také výměna elektroinstalace a vzduchotechniky. Kromě budovy dělníci opravili také první nástupiště, kde asfalt nahradila zámková dlažba a změnila se i podoba zastřešení. Oprava budovy má také zvětšit komfort pro cestující. Z hlavní haly se odstranily stánky s jídlem, místo po nich České dráhy vyplní novými pokladnami a prodejem jízdenek. Provoz těchto pokladen bude celodenní, jízdenky tak bude možné zakoupit i v noci.

Rekonstrukce probíhá pod vedením Brno new station development, tedy společnosti, která nádraží provozuje. Ta využila pro opravu budovy čas velké vlakové výluky, kdy kvůli modernizaci kolejiště Správou železniční dopravní cesty byla přesunuta většina dopravy na dolní nádraží. Výluka má skončit 15. prosince. Brno new station development se rozhodlo pro opravdu hlavního nádraží za 50 milionů i přes to, že město již rozhodlo o přesunu hlavního železničního uzlu na jiné místo. Budova se však bude po přesunu využívat k jiným účelům.

Autor: 
Petra Slavíková
Aktuálně
Od prvního červnového dne musí řidiči projíždějící stavbou Velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici počítat se změnami organizace dopravy. Novinky budou platit zhruba měsíc.
28.05.2020 - 16:02
Na nenápadné černé oblečení a rychlost vsadil muž, který včera před čtvrtou hodinou ranní vešel do podchodu pod hlavním nádražím.
28.05.2020 - 09:17
Rubín, Musilka, hvězdárna a Dělnický dům. Celkem čtyři setkání s Brňany připravila na červen Kancelář architekta města. Společně se zástupci vedení města a Odboru územního plánování a rozvoje chtějí...
28.05.2020 - 07:49
Bezpečnější přecházení silnice a především zlepšení přístupu pro osoby s omezenou schopností. To je cílem rekonstrukce zastávky Grohova. Ta bude nově bezbariérová.
27.05.2020 - 16:08
Místo výmolů a prasklin vyrovnání povrchu ochrannou vrstvou mikrokoberce, který výrazně prodlouží životnost silnice. Nový živičný kabát dostanou v letošním a příštím roce čtyři úseky silnic II. třídy...
27.05.2020 - 09:00
Zásobárny pitné vody by Brňané mohli najít pod povrchem svého města. Tzv. artéská voda by mohla sloužit pro zásobování obyvatel města v případě dlouhotrvajícího sucha.
26.05.2020 - 08:15
Komentáře