Reklama
reklama

Silnice v kraji. Jsou nebezpečné. Proč?

Šest mrtvých chodců na jihomoravských silnicích. To je tragická bilance začátku letošního roku. Středně těžké zranění si vyžádala například i nehoda 4 osobních aut v Žabovřeské ulici druhou únorovou sobotu. Ve výčtu by bylo možné pokračovat a v nespočtu případů přidat i fatální následky. Proč není na jihomoravských silnicích bezpečno?

Podle nejnovějších údajů zveřejněných Krajskou správou ČSÚ v Brně došlo na komunikacích v Jihomoravském kraji  v roce 2019 k 8141 dopravním nehodám, při kterých přišlo o život 63 osob. Těžká zranění si z havárii odneslo 226 osob  a 2772 jich bylo zraněno lehce. Zanedbatelné nejsou ani hmotné škody, které loni v kraji přesáhly půl miliardy korun. Ze zveřejněných výsledků vyplývá, že počet dopravních nehod neustále roste, a podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého se v rámci situace na tuzemských silnicích jedná o celospolečenský problém. V porovnání s loňským rokem bouralo o 452 řidičů více a počet zemřelých se zvýšil o 14. Proč? Podle odborníků se řidiči často dostatečně nevěnují řízení, nepřizpůsobují jízdu okolnostem a stavu vozovky  a svůj podíl nese i stále se zvyšující míra  provozu. Potvrzují to i data ČSÚ. Podle nich byla více než polovina dopravních nehod v Jihomoravském kraji zapříčiněna nesprávným způsobem jízdy, a to  v  52,8 % z celkového počtu, následovala nepřiměřená rychlost jízdy v 13,1 %  a nedání přednosti v jízdě 12,2 %. Podobné zkušenosti má i profesionální řidič Pavel Havlas z Brna. „Velkým problémem je agresivní a rychlá jízda po městě, a tím pádem i nedodržení vzdálenosti. Jízda po centru je jiná, člověk musí rychle reagovat a přizpůsobit se tomu, co se kolem děje. A to v rychlosti nejde, i když stihnu zareagovat já, nezvládne to už to auto ze své podstaty,“ myslí si. Další nástrahu vidí i v nedostatku kontrolních hlídek. „Kdo jezdí po Brně tak zná problematická místa. Zmatek bývá často na Konečného náměstí, 28. října a podobně. Tam ale hlídky vidět téměř nejsou. Místo toho kontrolují rychlost tam, kde to zas až tak nebezpečné není,“ dodává. Přestože je jižní Morava krajem vína, byli řidiči pod vlivem alkoholu viníky u 457 nehod, tedy v necelých 6 % z celkového počtu. „Sednout si za volant s alkoholem v krvi je risk. Mám starší auto, tak mě už policie párkrát v noci zkontrolovala, ale hlavně jde o zdraví. To se spíš nevyhnu občas nějakému pivku na žízeň na kole,“ svěřil se pan Karel. Jenže i to je porušení pravidel. Koncem loňského září totiž poslanci odmítli návrh, aby mohli cyklisté nasednout na kolo v rámci silnic třetí třídy a cyklostezek s půl promile alkoholu v krvi.  

Autor: 
Lenka Gregorová
Aktuálně
Pondělní dopoledne se na jihomoravských silnicích neslo ve znamení nehod. V rozmezí tří hodin zasahovali hasiči u šesti dopravních střetů, během kterých se zranilo pět osob a zemřela mladá řidička.
25.05.2020 - 16:14
První návštěvníci mohou po více než dvouměsíční nucené pauze zavítat do jeskyní Moravského krasu, které se veřejnosti otevřely poslední květnové pondělí.
25.05.2020 - 12:52
V brněnských ulicích se mělo podle deklarace, kterou podepsalo město se společností ŠKODA AUTO DigiLab, objevit až 250 elektrických sdílených skútrů BeRider. Plány se však nyní kvůli současné situaci...
25.05.2020 - 07:20
Včerejší střet řidiče s vlakem na železničním přejezdu měl opět fatální následky.
24.05.2020 - 19:54
Kavárna přímo v parku na Moravském náměstí, nová kašna na Dominikánském náměstí nebo socha Gregora Johanna Mendela na náměstí nesoucí jeho jméno? Ani jeden z těchto prvků zatím Brňané na zmíněných...
24.05.2020 - 13:47
Rezidentní parkování se v Brně opět rozroste od 1. června. Původní plány počítaly s rozšířením o čtyři oblasti, kvůli situaci kolem koronaviru se však do systému nyní přidají pouze dvě.
24.05.2020 - 07:20
Komentáře