Reklama
reklama

Metro v Brně. A co na to Brňané?

Jaká je nejznámější stavba v Brně? Výpadovka na Prahu. Jaká je definice Brna podle Pražana? Hustě osídlená pravotočivá zatáčka mezi Prahou a Vídní. Jde jen o krátký výčet. Vtipů směřujících ze stověžaté matičky do města pod Špilberkem je mnohem více. A platí to i naopak. Kdo z rodilých Brňanů by neznal anekdotu doporučující pražskému výletníkovi, aby pil vodu z kašny na Zelném trhu pomalu, protože je studená?

Zdá se, že rivalita dvou tuzemských největších měst není pouze pomyslná a na bázi televizních estrád. Stačí se vydat na jakékoliv sportovní utkání a předpoklad ihned dostane za pravdu. Počátek letošního listopadu a výroky nejen vrcholných představitelů města Brna, ale i Jihomoravského kraje, posunul moravskou metropoli v pomyslném boji zase o krok vpřed.

Protože v očích prestižních žebříčků a uznávaných zahraničních serverů hodnotících kvalitu života či turistický komfort již Brno hlavní město předběhlo, je zřejmě podle jihomoravských politiků na čase Prahu dohnat i v jiném měřítku. A co tedy Brnu s jeho podzemními historickými chodbami a kanály chybí nejvíce? Metro! A to ne ledajaké. Takzvaný severojižní diametr by totiž měl okraje metropole propojit například i s Tišnovem či Slavkovem. Má to ale, jak bohužel bývá v Brně často zvykem, jeden háček. Plány jsou, peníze ne. Studie proveditelnosti je již hotová, naplánováno je 15 zastávek, z toho 7 podzemních, dokonce již existuje i jízdní řád. Zbývá tedy pomyslná třešnička na dortu. Vše zrealizovat a krtka v Brně postavit.

Podle Matěje Hollana, náměstka brněnského primátora pro dopravu, by se měl nový dopravní prostředek podobat spíše tunelu pod městem. Tím by pak pod jednotlivými městskými částmi projížděli vlaky. Inspiraci hledal například v Lipsku či Paříži. Ostatně, jak je známo, právě Matěj Hollan má zahraničí rád. Rád jej nejen navštěvuje, ale bere si i za vzor. Otázkou je, zda je Brno na podobné řešení dopravní problematiky a karambolů připraveno. Stačí se například projet po městských silnicích či silnicích a dálnicích do města vedoucích a sledovat schopnost institucí zkoordinovat jednotlivé uzavírky a opravy. Dalším příkladem může být i dlouhodobě řešená a stále nevyřešená problematika přesunu brněnského nádraží. Ostatně není náhodou, že tematiku metra otevřeli politici v době vydání studie proveditelnosti řešící právě polohu hlavního nádraží. A co na to Brňané? Ze sociálních sítí je patrné, do jaké míry místní obyvatelé svým politickým zástupcům důvěřují. Například na oblíbeném facebooku již vznikla událost nazvaná Slavnostní otevření prvního úseku brněnského metra datovaná na prvního dubna roku 2051. O názoru Brňanů tak uvedené datum i rok napovídá mnohé.

Autor: 
Lenka Gregorová
Aktuálně
Víkend na silnicích v Jihomoravském kraji nebyl k řidičům laskavý. Po nedělní smrtelné nehodě dvou motorkářů zemřel v neděli těsně po půlnoci na silnici mezi Hodonínem a Moravskou Novou Vsí další...
16.07.2018 - 19:50
Ilustrační foto Foto: Centrum news/Daniel Kempský
Přes 25 druhů vín z Moravy i ze světa se představí na akci Ovínění pod Petrovem, která se uskuteční 20. července na Denisových sadech v Brně. Místo, kam především mladí lidé chodí s kamarády popíjet...
16.07.2018 - 13:48
Ilustrační foto Foto: Centrum news / Tomáš Varga
Vážná dopravní nehoda se stala v neděli v obci Rešice na Znojemsku. Zranění po střetu dodávky s motorkou bylo pro jednoho z řidičů neslučitelné se životem.
16.07.2018 - 08:00
Pojem veřejná zeleň si v pátek velmi svérázně vyložila třiapadesátiletá žena.
15.07.2018 - 19:59
Na výstavě „Vize modernosti. Rudolf Sandalo“ na hradě Špilberku bude k vidění originální kus nábytku z vily Tugendhat – lavice, která stála před slavnou onyxovou stěnou. Výstavu unikátních originálů...
15.07.2018 - 07:35
Novou leteckou linku z Brna na Milán-Bergamo začne od nového zimního letového řádu 2018 provozovat dvakrát týdně letecká společnost Ryanair.
14.07.2018 - 19:52
Komentáře