Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky - Vyhnání lidí a nákladu z aut do vlaku

Kdykoliv se něco vážnějšího stane na dálnici D1 u Brna, mívá to dva důsledky: jednak se vytvoří několik kilometrů dlouhá kolona, na jejíž délce se podepisují hlavně kamiony, a za druhé se doprava, včetně těchto kamionů, přesune na Jihlavskou ulici v Bohunicích, případně i na starou silnici do Bosonoh. Podle toho, jak špatné to na dálnici je a jak dlouho trvají odklízecí práce.

Vypadá to, že poslední dobou se řidiči na dálnicích naučili „dělat místo“ hasičům a sanitkám, i když bezohledných ignorantů, kteří spěchají víc než všichni ostatní odstavným pruhem, se stále najde dost. Každopádně se ale stále častěji objevují hlasy, že za dálniční kolapsy a přetížené objízdné trasy zčásti může i poskytovatel železniční nákladní přepravy.

S kamiony je to jednoduché. Jednoduše se přistavují, snadná je i objednávka a vůbec celá organizace nezabere tolik času, a pokud firma potřebuje „přepravit kontejner“, snadno se domluví. Domluva s poskytovatelem těchto služeb je podstatně složitější, protože se všechno musí objednávat dlouho dopředu, což je často v rozporu s potřebami větších firem na oběh zboží. Vyhnat kamiony ze silnic na železnici je proto v současných podmínkách téměř neproveditelné, protože by kvůli tomu mnohé firmy nemohly fungovat, prodávat a přežít.

Ani to vyhnání lidí z aut do vlaků se nedaří. Mezi Brnem a Olomoucí jezdí příšerné, špinavé, staré a nepohodlné vagony, kterými se dopravují snad jen lidé, kteří nemohou jinak. Moderní elektrické jednotky končí v Nezamyslicích, což je sice „železniční uzel“, ale jinak obec s patnácti sty obyvateli. Jenže ke vší smůle lidí, kteří dojíždějí mezi dvěma krajskými městy, v této vesnici končí jedna trakční soustava a začíná jiná. Nabízejí se tak jen dvě možnosti, z nichž jedna je pendolino – a to dráhy používají v rámci konkurenčního boje s Radimem Jančurou a Leošem Novotným mezi Ostravou a Prahou.

Už vůbec se Českým drahám nedaří dodržovat slogan „Auta stojí, vlaky jedou“. Stačí sledovat kanál o mimořádnostech v železniční dopravě na Twitteru, aby člověk zjistil, že přibývá jak skokanů, tak výpadků zabezpečovacího zařízení nebo krádeží kabelů. A zatímco z vlaku není po vlastních nohách úniku, kolona na dálnici mezi Brnem a Prahou se dá při troše štěstí objet. Třeba přes nějakou vesnici, kde se lidé málem bojí kvůli hustému provozu přejít silnici. Na té Jihlavské u nemocnice by to pomalu chtělo semafor s tlačítkem pro chodce, ocenilo by to mimo jiné devět z deseti lékařů, kteří v té nemocnici pracují.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Systém parkovací revoluce, který plánovali brněnští radní spustit v letošním roce, se odsouvá. Rezidentní parkování mělo ve středu města nejprve platit již od jara, poté se start přesunul na letošní...
22.09.2017 - 19:01
S nástupem dětí do škol a školek se pojí zvýšená nemocnost. Nárůst nemocnosti mezi dětmi bývá patrný pravidelně již od poloviny září a jde především o respirační onemocnění a infekční nemoci...
22.09.2017 - 13:46
Kvalita ovzduší v městě Brně a Jihomoravském kraji se výrazně zlepšuje, zaznamenaly to všechny typy stanic imisního monitoringu, které tento trend potvrzují od roku 2010. Silniční doprava je...
22.09.2017 - 07:55
Letos v dubnu vyvolal poprask a nevoli obcí, o kterých se nelichotivě zmiňoval, nyní vychází jeho nová verze. Autentický průvodce To je Brno má i novou kapitolu, v níž dotčená místa vyzdvihují svou...
21.09.2017 - 19:53
Prostor Flédy se v neděli 1. října opět zaplní oblíbeným bleším trhem. Celkem tu nabídne téměř 50 lokálních prodejců vlastnoruční výrobky, věci z druhé ruky, knihy, originální retro věci a rozšíří se...
21.09.2017 - 13:38
Milovníci tradičních i netradičních burgerových specialit a dobré společnosti zbystřete. Již od pátku do neděle můžete potěšit své chuťové pohárky, stačí jenom zavítat na prostranství před obchodní...
21.09.2017 - 07:00
Komentáře