Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky - Vyhnání lidí a nákladu z aut do vlaku

Kdykoliv se něco vážnějšího stane na dálnici D1 u Brna, mívá to dva důsledky: jednak se vytvoří několik kilometrů dlouhá kolona, na jejíž délce se podepisují hlavně kamiony, a za druhé se doprava, včetně těchto kamionů, přesune na Jihlavskou ulici v Bohunicích, případně i na starou silnici do Bosonoh. Podle toho, jak špatné to na dálnici je a jak dlouho trvají odklízecí práce.

Vypadá to, že poslední dobou se řidiči na dálnicích naučili „dělat místo“ hasičům a sanitkám, i když bezohledných ignorantů, kteří spěchají víc než všichni ostatní odstavným pruhem, se stále najde dost. Každopádně se ale stále častěji objevují hlasy, že za dálniční kolapsy a přetížené objízdné trasy zčásti může i poskytovatel železniční nákladní přepravy.

S kamiony je to jednoduché. Jednoduše se přistavují, snadná je i objednávka a vůbec celá organizace nezabere tolik času, a pokud firma potřebuje „přepravit kontejner“, snadno se domluví. Domluva s poskytovatelem těchto služeb je podstatně složitější, protože se všechno musí objednávat dlouho dopředu, což je často v rozporu s potřebami větších firem na oběh zboží. Vyhnat kamiony ze silnic na železnici je proto v současných podmínkách téměř neproveditelné, protože by kvůli tomu mnohé firmy nemohly fungovat, prodávat a přežít.

Ani to vyhnání lidí z aut do vlaků se nedaří. Mezi Brnem a Olomoucí jezdí příšerné, špinavé, staré a nepohodlné vagony, kterými se dopravují snad jen lidé, kteří nemohou jinak. Moderní elektrické jednotky končí v Nezamyslicích, což je sice „železniční uzel“, ale jinak obec s patnácti sty obyvateli. Jenže ke vší smůle lidí, kteří dojíždějí mezi dvěma krajskými městy, v této vesnici končí jedna trakční soustava a začíná jiná. Nabízejí se tak jen dvě možnosti, z nichž jedna je pendolino – a to dráhy používají v rámci konkurenčního boje s Radimem Jančurou a Leošem Novotným mezi Ostravou a Prahou.

Už vůbec se Českým drahám nedaří dodržovat slogan „Auta stojí, vlaky jedou“. Stačí sledovat kanál o mimořádnostech v železniční dopravě na Twitteru, aby člověk zjistil, že přibývá jak skokanů, tak výpadků zabezpečovacího zařízení nebo krádeží kabelů. A zatímco z vlaku není po vlastních nohách úniku, kolona na dálnici mezi Brnem a Prahou se dá při troše štěstí objet. Třeba přes nějakou vesnici, kde se lidé málem bojí kvůli hustému provozu přejít silnici. Na té Jihlavské u nemocnice by to pomalu chtělo semafor s tlačítkem pro chodce, ocenilo by to mimo jiné devět z deseti lékařů, kteří v té nemocnici pracují.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Studenti brněnských vysokých škol začali přijíždět po prázdninách do města. Jednou z prvních záležitostí, kterou musí na začátku semestru udělat, je zařídit si předplatní jízdenku na městskou...
21.09.2018 - 18:43
Nové hřiště Foto: MMB
V brněnských Medlánkách vzniklo nové hřiště pro děti. Vzniklo díky participačnímu projektu, který umožnil občanům vymyslet si vlastní nápady pro Brno. Hřiště se jmenuje Dobrodružná halda podle...
21.09.2018 - 06:00
Vozovna Foto: MMB
Nová střecha a tím i parkovací místa pro tramvaje, hala denního ošetření a očisty a také nová myčka vzniknou při modernizaci vozovny v Pisárkách. Ta začala dnes slavnostním poklepáním na základní...
20.09.2018 - 06:00
Vizualizace Foto: MMB
Deset čtyřmetrových platanů vysází v polovině listopadu Veřejná zeleň města Brna na nově opravené Dominikánské náměstí. Rychle mohutnící platany do budoucna zastíní skoro celou plochu náměstí.
19.09.2018 - 16:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news/ Daniel Kempský
Jak změnit anonymitu lidí, kteří ačkoli žijí blízko sebe, nic o sobě nevědí? Nové společenské aktivity sdružení Mezigenerace mohou pomoct "sátníkům" poznat nové lidi a seznámit se.
19.09.2018 - 11:34
Chemikálie Foto: HZS JMK
V základní škole v Modřicích včera museli zasahovat hasiči. Po úniku čpavkové vody bylo evakuováno 75 lidí. Nikdo se při tom nezranil.
19.09.2018 - 07:00
Komentáře