Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky: Volební sliby, chyby

Popelnice, hromadná doprava, vybrané sociální služby. Tak vypadá neúplný výčet věcí, které by podle některých politických stran mohly být zadarmo. Před komunálními volbami se proto strany snaží přesvědčovat voliče, že pokud zvítězí, pokusí se tento slib prosadit. Některé musí doufat, že se jim to podaří z pozice minoritního koaličního partnera, protože předvolební průzkumy jim velké šance nedávají.

Popelnice zadarmo jsou podivné lákadlo, které stojí a padá se slibem ušetření jednorázové částky, kterou musí Brňané zaplatit někdy na jaře. Jenže popelnice zadarmo být nemohou. Pětapadesát korun za měsíc na osobu je odpovídající částka za to, že někdo odveze a něco udělá se zbytky toho, co Brňan sní, umyje, vyčistí nebo jinak použije, aby mohl být Brňanem. Pokud nějaká politická strana chce dát tuto službu voličům zadarmo, v tichosti jen ubere peníze někde jinde a dříve či později se ukáže nespravedlnost tohoto systému ve vztahu k firmám nebo producentům odpadů, kteří nemají v Brně trvalé bydliště.

Ona druhá nevýhoda by se projevila i u dalšího nápadu, kterým u velkých měst obecně, nejen Brna, bývá slib bezplatné hromadné dopravy. Bylo by naivní myslet si, že by možnost jet po městě bez jízdenky vyhnala lidi z aut a centrum by se „uvolnilo“. Lidé totiž nejezdí po městě vlastním autem proto, že to je levnější než měsíční jízdenka za 550 korun. Dost možná by hromadná doprava jezdila ještě nacpanější lidmi, kteří se dnes raději dvě zastávky projdou pěšky, než aby riskovali jízdu načerno… a díky pověsti, kterou hromadná doprava má u některých skupin lidí, by se z MHD „stala ještě větší socka“ a aut s jedním řidičem by ve městě ještě přibylo.

Omezení této stoprocentní slevu na lidi s trvalým pobytem v Brně by u takové veřejné služby asi brzy někde narazilo, ať už v rámci integrovaného dopravního systému nebo v přilehlých obcích, kam zajíždí linky dopravního podniku. Co by možná prošlo snadněji, je sloučení zón 100 a 101 do jedné brněnské, aby třeba na Palackého třídě nemusela být jedna zastávka v té první zóně a následující (o 300 metrů dále) v té druhé, ale stále v témže Králově Poli.

Kdo používá auto, platí za ně poplatky a je s tím smířený. Těžko bude argumentovat, že díky tomu nezabírá místo v tramvaji a neměl by platit silniční daň. Pravidlo „jedeš, tak plať“ ve veřejné dopravě pro nijak specificky nevymezené cestující (ZTP, děti do 6 let atd.) musí platit. Každopádně stojí za pozornost, jak některé strany staví na odiv sliby snižující příjmy městských pokladen, místo aby slíbily, že přísně a důsledně vymůžou 200 000 000 (dvě stě milionů) dluhů na nájemném v obecných bytech. Strana, která by to dokázala, by mohla šalinkartu klidně zlevnit o 55 korun měsíčně, a hned by byly „popelnice zdarma“.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Během druhého srpnového víkendu se město proměnilo v obří hudební scénu. Představily se desítky umělců, na které se přišlo podívat více než 16 000 diváků.
19.08.2017 - 16:04
Včera krátce po půl třetí odpoledne se u stanice Olbramkostel na železničním přejezdu střetl vlak s osobním autem.
19.08.2017 - 12:45
Největší obchodní centrum severní části Brna, Nákupní centrum Královo Pole, zná svého nového majitele. Investiční skupina CPI Radovana Vítka jej získala od britského investora do realit, skupiny...
19.08.2017 - 09:10
Dvanáctiletá dívka je pohřešovaná od úterního večera, kdy byla spatřena na zastávce Kuldova v Brně-Zábrdovicích. Policisté prověřují nemocnice i všechna známá místa.
18.08.2017 - 18:16
Tři srpnové dny, během kterých se v jihomoravské metropoli pozmění režim. Centrum i okolí ožije, noční klid vezme za své a reaguje například i Ředitelství silnic a dálnic. Do města zavítá...
18.08.2017 - 08:57
V parku na Kraví hoře čekalo dnes v noci na policistu překvapení. V nastartovaném autě seděl muž v bezvědomí. Zřejmě se pokoušel o sebevraždu.
17.08.2017 - 13:47
Komentáře