Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky: Volební sliby, chyby

Popelnice, hromadná doprava, vybrané sociální služby. Tak vypadá neúplný výčet věcí, které by podle některých politických stran mohly být zadarmo. Před komunálními volbami se proto strany snaží přesvědčovat voliče, že pokud zvítězí, pokusí se tento slib prosadit. Některé musí doufat, že se jim to podaří z pozice minoritního koaličního partnera, protože předvolební průzkumy jim velké šance nedávají.

Popelnice zadarmo jsou podivné lákadlo, které stojí a padá se slibem ušetření jednorázové částky, kterou musí Brňané zaplatit někdy na jaře. Jenže popelnice zadarmo být nemohou. Pětapadesát korun za měsíc na osobu je odpovídající částka za to, že někdo odveze a něco udělá se zbytky toho, co Brňan sní, umyje, vyčistí nebo jinak použije, aby mohl být Brňanem. Pokud nějaká politická strana chce dát tuto službu voličům zadarmo, v tichosti jen ubere peníze někde jinde a dříve či později se ukáže nespravedlnost tohoto systému ve vztahu k firmám nebo producentům odpadů, kteří nemají v Brně trvalé bydliště.

Ona druhá nevýhoda by se projevila i u dalšího nápadu, kterým u velkých měst obecně, nejen Brna, bývá slib bezplatné hromadné dopravy. Bylo by naivní myslet si, že by možnost jet po městě bez jízdenky vyhnala lidi z aut a centrum by se „uvolnilo“. Lidé totiž nejezdí po městě vlastním autem proto, že to je levnější než měsíční jízdenka za 550 korun. Dost možná by hromadná doprava jezdila ještě nacpanější lidmi, kteří se dnes raději dvě zastávky projdou pěšky, než aby riskovali jízdu načerno… a díky pověsti, kterou hromadná doprava má u některých skupin lidí, by se z MHD „stala ještě větší socka“ a aut s jedním řidičem by ve městě ještě přibylo.

Omezení této stoprocentní slevu na lidi s trvalým pobytem v Brně by u takové veřejné služby asi brzy někde narazilo, ať už v rámci integrovaného dopravního systému nebo v přilehlých obcích, kam zajíždí linky dopravního podniku. Co by možná prošlo snadněji, je sloučení zón 100 a 101 do jedné brněnské, aby třeba na Palackého třídě nemusela být jedna zastávka v té první zóně a následující (o 300 metrů dále) v té druhé, ale stále v témže Králově Poli.

Kdo používá auto, platí za ně poplatky a je s tím smířený. Těžko bude argumentovat, že díky tomu nezabírá místo v tramvaji a neměl by platit silniční daň. Pravidlo „jedeš, tak plať“ ve veřejné dopravě pro nijak specificky nevymezené cestující (ZTP, děti do 6 let atd.) musí platit. Každopádně stojí za pozornost, jak některé strany staví na odiv sliby snižující příjmy městských pokladen, místo aby slíbily, že přísně a důsledně vymůžou 200 000 000 (dvě stě milionů) dluhů na nájemném v obecných bytech. Strana, která by to dokázala, by mohla šalinkartu klidně zlevnit o 55 korun měsíčně, a hned by byly „popelnice zdarma“.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Pojem veřejná zeleň si v pátek velmi svérázně vyložila třiapadesátiletá žena.
15.07.2018 - 19:59
Na výstavě „Vize modernosti. Rudolf Sandalo“ na hradě Špilberku bude k vidění originální kus nábytku z vily Tugendhat – lavice, která stála před slavnou onyxovou stěnou. Výstavu unikátních originálů...
15.07.2018 - 07:35
Novou leteckou linku z Brna na Milán-Bergamo začne od nového zimního letového řádu 2018 provozovat dvakrát týdně letecká společnost Ryanair.
14.07.2018 - 19:52
V sobotu 14. 7. zahájí v Brně provoz nové středisko RETRO-USE na adrese Francouzská 36. Podobné zařízení ve Škrobárenské ulici v Brně-Černovicích, které fungovalo od roku 2016, ke stejnému dni...
14.07.2018 - 08:45
Současná situace s městskou hromadnou dopravou v Brně se nezlepší. Naopak. Brňané mohou očekávat další výluky. Od půlnoci 16. července 2018 do 27. července 2018 přestanou jezdit tramvaje mezi...
13.07.2018 - 16:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news / Tomáš Varga
Úderům do hlavy ocelovými tyčemi se nevyhnul starší muž, kterého napadla trojice mladíků ve věku třináct a patnáct let. Muž v autě s pootevřeným okýnkem spal. Děti putovali do výchovného zařízení.
13.07.2018 - 11:35
Komentáře