Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky - Nádraží v centru, u řeky a referendum

Současná poloha, odsunutá poloha, je mi to jedno. Tak se budou podle všeho už letos na podzim Brňané vyjadřovat v referendu o poloze hlavního nádraží. Aktivistům se podařilo sesbírat dost podpisů lidí, kteří by aspoň chtěli vyjádřit názor, i kdyby se nakonec neměla realizovat jimi preferovaná varianta.

Jenže i chystané referendum není úplně bez problémů. Předně jde o jednu z otázek, která zní „Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti k modernizaci železniční stanice Brno-hlavní nádraží v dosavadní poloze podél ulice Nádražní?“. Nic v této otázce nevylučuje stavbu nového nádraží na zelené louce. Město Brno by totiž klidně mohlo „podniknout všechny kroky k modernizaci“ spočívající v renovaci okolí a dál pokračovat v realizaci projektu nového nádraží. Vtip je totiž v tom, což organizátoři nijak zvlášť nezdůrazňují, že na těch klíčových součástech nádraží prakticky nic městu nepatří, takže magistrát může podnikat, co chce, ale na České dráhy a Správu železniční dopravní cesty žádné páky nemá.

Aby toho nebylo málo, „bezodkladně“ je velmi relativní termín, protože zákonné lhůty pro všechna řízení vyplývají ze zákona a žádný jiný subjekt není výsledkem referenda vázán. Pokud by aktivisté měli skutečně zabránit stavbě nového nádraží, museli by to pojmout chytřeji, například otázkou typu „chcete, aby to z vlaku na Petrov bylo vzdušnou čarou navždy nejvýše 300 metrů?“. Pak by to znamenalo, že nástupiště by se nemohlo přesunovat dále na jih, než je v současné době, plus minus pár desítek metrů, což by zcela nové nádraží nesplňovalo“.

Velkou pozornost si zaslouží fakt, že i v případě referenda tak zásadního významu by v něm hlasovali jen obyvatelé Brna. Jich se stavba jako taková dotkne nejvíce, jenže většina Brňanů vlakem jezdí minimálně, protože žijí a pracují přímo ve městě. V ideálním případě by měli o budoucí poloze nádraží rozhodovat přinejmenším obyvatelé bývalého okresu Brno-venkov, z titulu dojíždění do Brna nebo placení daní. Právě zmiňovaní Brňané, kteří žijí a pracují v Brně, vlakem jezdí minimálně, mají auto nebo preferují autobusy, tvoří obrovskou masu lidí, která se na hlasování o nádraží se vší pravděpodobností vykašle. Případných vysvětlení se nabízí několik: je jim to skutečně jedno, žijí přítomností, smíří se s oběma variantami anebo vědí, že bez ohledu na nakonec realizovanou variantu se na tom někdo „napakuje“. Referendum má šanci na úspěch jen ve vyloženě odpor vzbuzujících věcech, jako je skládka nebo úložiště jaderného odpadu, které z principu musí vadit snad každému. Tady jde o vláčky, které nikomu nevadí a o jejichž důležitosti nikdo nepochybuje. Účast bude 19 procent a referendum nebude závazné.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Aktuální stav hypoték? Ke konci roku započaly banky s masivním zdražováním a stav se nemění ani v prosinci. Sazby úvěrů na bydlení začínající dvojkou se stávají minulostí a po čtyřech letech se...
16.12.2018 - 18:46
Mandrage   Foto: Tomáš Gal
Úspěšná česká kapela Mandrage se po několika letech rozhodla z velkých festivalových pódií a koncertních sálů navrátit zpátky do klubů. Původně plzeňská kapela začínala před téměř dvaceti lety v...
16.12.2018 - 14:30
Přesně 15. prosince uplynulo 40 let od uvedení do provozu posledního čtvrtého turbosoustrojí Přečerpávací vodní elektrárny Dalešice. Završilo se tak osmileté období, kdy bylo budováno toto unikátní...
16.12.2018 - 12:51
Jihomoravská metropole by po AZ Tower a Spielberk Tower B mohla získat svou třetí nejvyšší budovu.
16.12.2018 - 09:29
Perníky, punč a betlém. To jsou Vánoce v AVION Shopping parku Brno
14.12.2018 - 19:45
Sportovcem Brna je Adam Ondra Foto: MMB
Sportovcem Brna je již po páté v řadě sportovní lezec Adam Ondra. Mezi nejlepší brněnské sportovce Akademie brněnského sportu zařadila také kapitána Komety Leoše Čermáka a triatlonistku Vendulu...
14.12.2018 - 13:42
Komentáře