Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky - Nádraží v centru, u řeky a referendum

Současná poloha, odsunutá poloha, je mi to jedno. Tak se budou podle všeho už letos na podzim Brňané vyjadřovat v referendu o poloze hlavního nádraží. Aktivistům se podařilo sesbírat dost podpisů lidí, kteří by aspoň chtěli vyjádřit názor, i kdyby se nakonec neměla realizovat jimi preferovaná varianta.

Jenže i chystané referendum není úplně bez problémů. Předně jde o jednu z otázek, která zní „Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti k modernizaci železniční stanice Brno-hlavní nádraží v dosavadní poloze podél ulice Nádražní?“. Nic v této otázce nevylučuje stavbu nového nádraží na zelené louce. Město Brno by totiž klidně mohlo „podniknout všechny kroky k modernizaci“ spočívající v renovaci okolí a dál pokračovat v realizaci projektu nového nádraží. Vtip je totiž v tom, což organizátoři nijak zvlášť nezdůrazňují, že na těch klíčových součástech nádraží prakticky nic městu nepatří, takže magistrát může podnikat, co chce, ale na České dráhy a Správu železniční dopravní cesty žádné páky nemá.

Aby toho nebylo málo, „bezodkladně“ je velmi relativní termín, protože zákonné lhůty pro všechna řízení vyplývají ze zákona a žádný jiný subjekt není výsledkem referenda vázán. Pokud by aktivisté měli skutečně zabránit stavbě nového nádraží, museli by to pojmout chytřeji, například otázkou typu „chcete, aby to z vlaku na Petrov bylo vzdušnou čarou navždy nejvýše 300 metrů?“. Pak by to znamenalo, že nástupiště by se nemohlo přesunovat dále na jih, než je v současné době, plus minus pár desítek metrů, což by zcela nové nádraží nesplňovalo“.

Velkou pozornost si zaslouží fakt, že i v případě referenda tak zásadního významu by v něm hlasovali jen obyvatelé Brna. Jich se stavba jako taková dotkne nejvíce, jenže většina Brňanů vlakem jezdí minimálně, protože žijí a pracují přímo ve městě. V ideálním případě by měli o budoucí poloze nádraží rozhodovat přinejmenším obyvatelé bývalého okresu Brno-venkov, z titulu dojíždění do Brna nebo placení daní. Právě zmiňovaní Brňané, kteří žijí a pracují v Brně, vlakem jezdí minimálně, mají auto nebo preferují autobusy, tvoří obrovskou masu lidí, která se na hlasování o nádraží se vší pravděpodobností vykašle. Případných vysvětlení se nabízí několik: je jim to skutečně jedno, žijí přítomností, smíří se s oběma variantami anebo vědí, že bez ohledu na nakonec realizovanou variantu se na tom někdo „napakuje“. Referendum má šanci na úspěch jen ve vyloženě odpor vzbuzujících věcech, jako je skládka nebo úložiště jaderného odpadu, které z principu musí vadit snad každému. Tady jde o vláčky, které nikomu nevadí a o jejichž důležitosti nikdo nepochybuje. Účast bude 19 procent a referendum nebude závazné.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Pojem veřejná zeleň si v pátek velmi svérázně vyložila třiapadesátiletá žena.
15.07.2018 - 19:59
Na výstavě „Vize modernosti. Rudolf Sandalo“ na hradě Špilberku bude k vidění originální kus nábytku z vily Tugendhat – lavice, která stála před slavnou onyxovou stěnou. Výstavu unikátních originálů...
15.07.2018 - 07:35
Novou leteckou linku z Brna na Milán-Bergamo začne od nového zimního letového řádu 2018 provozovat dvakrát týdně letecká společnost Ryanair.
14.07.2018 - 19:52
V sobotu 14. 7. zahájí v Brně provoz nové středisko RETRO-USE na adrese Francouzská 36. Podobné zařízení ve Škrobárenské ulici v Brně-Černovicích, které fungovalo od roku 2016, ke stejnému dni...
14.07.2018 - 08:45
Současná situace s městskou hromadnou dopravou v Brně se nezlepší. Naopak. Brňané mohou očekávat další výluky. Od půlnoci 16. července 2018 do 27. července 2018 přestanou jezdit tramvaje mezi...
13.07.2018 - 16:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news / Tomáš Varga
Úderům do hlavy ocelovými tyčemi se nevyhnul starší muž, kterého napadla trojice mladíků ve věku třináct a patnáct let. Muž v autě s pootevřeným okýnkem spal. Děti putovali do výchovného zařízení.
13.07.2018 - 11:35
Komentáře