Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky: Kultura cestování v městské hromadné dopravě

Brněnský dopravní podnik zvýšil pokuty. Místo tisíce korun zaplatí hříšníci o polovinu více. Pokud zaplatí na místě nebo do pěti dnů, bude je to stát osm set místo dosavadních sedmi set. Stejně jako v jiných městech si dopravce od této změny slibuje větší ukázněnost cestujících.

Je jasné, že mnozí černí pasažéři jsou zdatní matematici a umějí si spočítat roční náklady na měsíční jízdenky a tyto náklady srovnat s počtem jízd načerno (protože někdy si tu jízdenku přeci jen koupí), pravděpodobností setkání s revizorem a z toho plynoucími náklady na pokuty. Mnohým to asi vychází, mnohým možná ne. Už jedna pokuta je vyšší než cena měsíční jízdenky pro dospělého. Ozývají se hlasy, že by městská hromadná doprava měla být zadarmo, kvůli tomu, jak to v ní vypadá. Jenže paradoxně právě kvůli neutěšenému stavu některých vozidel (hlavně zadních vozů souprav) se kromě pokut zvyšuje také jízdné těm poctivým. Výměna jednoho okna stojí, alespoň podle informací na samolepkách, pět tisíc korun. To je v přepočtu asi tři a půl černého pasažéra. A protože ve městě všechno souvisí se vším, existuje souvislost mezi výší pokut pro černé pasažéry a hustotou dopravy. Zejména v letních měsících, kdy teplota v tramvajích a autobusech překračovala čtyřicítku bez možnosti větrat jinak než během stání v zastávkách, usedali mnozí Brňané do vlastních aut, než aby se trápili v neklimatizovaných vozech, namačkáni na cizí lidi, z nichž mnozí asi v životě neměli v ruce parfém. Kdyby nemusel dopravní podnik opravovat vozy poničené vandaly nebo vymáhat dluhy z neplatičů pokut, mohl by v zimě chladit prostory pro cestující podobně, jako je v zimě vytápí, a náklady spojené s klimatizováním by jej určitě tak netrápily (ve srovnání s vandalským řáděním). V této souvislosti se nabízí otázka, jak na vandaly zapůsobí nová kampaň „No tag!“ – jestli se začnou předhánět, kdo svým tagem „ozdobí“ polep tramvaje. Se všímavostí veřejnosti je vždycky problém, protože se už několikrát stalo, že snaživý svědek na svoji snaživost doplatil, když byl napaden nebo když si dotyčný pachatel v průběhu líčení nebo řešení přestupku zjistil svědkovo celé jméno a adresu. Podobné kampaně zaměřené na „všímavost“ veřejnosti by totiž měly mít naprosto jasnou a jednoznačnou oporu v zastřešující legislativě, což v současnosti rozhodně nemají.

Petr Bokůvka

Autor: 
redakce
Aktuálně
Brněnský magistrát má plán, že do třiatřiceti let vybuduje chytré město. Z toho důvodu již nějakou dobu pracuje na strategii Brno 2050, kterou diskutuje s občany a která slibuje omezení dopravy a...
25.09.2017 - 08:00
Od pátečních pozdních nočních hodin vyšetřují brněnští kriminalisté zvlášť závažný zločin, který se stal ve vlaku směřujícím z Brna směrem do Adamova.
24.09.2017 - 20:29
Mezinárodní den kávy připadá každoročně na 1. říjen a Brno již posedmé chystá festival kávy, který se řadí mezi největší takovou akci v České republice.
24.09.2017 - 12:55
Fenomén únikových her, kdy účastníci musí řešit různé rébusy a snaží se dostat ven z labyrintu, pronikl do České republiky už dávno. Díky logickému myšlení a týmové práci musí skupina vyřešit příběh...
24.09.2017 - 09:00
Václav Vydra se narodil v Praze do herecké rodiny Dany Medřické a Václava Vydry. Diváci jej mohou vidět na prknech Divadla na Vinohradech, v karlínském divadle, ale také na televizních obrazovkách....
23.09.2017 - 16:58
Roční e-šalinkartu si v Brně pořídilo už téměř 30 tisíc cestujících. Pracovníci DPMB zatím nezaznamenali hromadný přechod mezi jednotlivými kategoriemi jízdného. Na podzim navíc dopravce chystá...
23.09.2017 - 12:38
Komentáře