Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky - K Brněnské přehradě auta nepatří

Není to tak dávno, co se na nudistickou pláž na Brněnské přehradě dalo dostat dvěma způsoby: prudce se svažující cestou vedoucí kolem stánku s občerstvením a zadní cestičkou kolem jakési chaty, která se už tehdy od ostatních, skromnějších chatiček dost odlišovala. Pak si ale majitelé oněch chatiček vymohli částečně „textilní provoz“. Nudistická pláž byla zkrácena, nespíše proto, aby se chudáci nemuseli svlékat jak Škopkovi v Troškově filmu.

Teď jim ovšem mnohem více pije krev „Mackova chata“. Ta, kolem které se kdysi chodilo na nudapláž. Pokud by se dělala anketa, určitě by se našel nejeden vlastník okolních domečků, který by rád vyměnil někdejší velkou nudapláž za zbourání toho, co by tam po nedávné rekonstrukci pravděpodobně ani nemělo stát.

Je vůbec s podivem, že někdo tak usilovně znásilňuje přírodu civilizačními vymoženostmi, před kterými lidé spíše do té přírody utíkají. Není to jen problém Mackovy chaty, ale i nedalekého parkoviště na Osadě: z nějakého záhadného důvodu se lidé na cestě k vodě do přírody musejí přivézt autem až do vzdálenosti pár desítek metrů od vlastní pláže, přitom by mohli jít půl hodiny pěšky z parkoviště u přístaviště. Tento přístup, až na ojedinělé výjimky, zatím funguje například v Mariánském údolí. Tam se davy lidí dostávají k nádržím spořádaně pěšky či na kole – a to i malé děti, pro které je každý „dospělácký kilometr“ přinejmenším dvojnásobnou vzdáleností. A zrovna argument o dětech, pro které je to daleko, u Osady moc neobstojí, protože drtivá většina autem dorazivších návštěvníků jsou páry středního věku.

Lidé, kteří na budovy a pozemky kolem přehrady nemají žádné vazby, by tam autem vůbec neměli jezdit. Pokud tam jezdí za účelem trávení volného času a rekreace, nemohou popřít, že jejich auto je v rozporu s volnočasovými záměry jiných lidí. Jinými slovy, kdo chce odpočívat „v lese“, dostane se tam jinak než autem. Regulace vjezdu do lesa by jistě byla možná, pokud by se skutečně omezila jen na majitele nemovitostí, například přes smlouvy o zřízení věcného břemene chůze a jízdy.

Něco jiného je fenomén, který se v poslední době rozšiřuje po zahrádkářských koloniích – výstavba rodinných domů na místě někdejších zahradních chatek. Kolonie totiž slouží primárně vlastníkům a nikdo jiný tam teoreticky nemá co dělat, pokud „jen“ neprochází, nevenčí psa nebo neprojíždí na kole dopravně klidnějším (a tedy bezpečnějším) úsekem.

Při úpravě režimu na Brněnské přehradě by se vedení města mohlo inspirovat v Berlíně, kde se na cestičkách kolem stovek jezer lidé nemusejí bát aut a kde nikomu nepřijde divné auto nechat třeba kilometr až dva od místa, kam míří. A kde rekreační zóna zůstane rekreační zónou podle všech zavedených pravidel, i kdyby si tam chtěla postavit Angela Merkelová kadibudku.     

Autor: 
redakce
Aktuálně
K dalšímu neštěstí na jihomoravských železničních tratích došlo dnes ráno v Brně.
25.09.2017 - 13:54
Brněnský magistrát má plán, že do třiatřiceti let vybuduje chytré město. Z toho důvodu již nějakou dobu pracuje na strategii Brno 2050, kterou diskutuje s občany a která slibuje omezení dopravy a...
25.09.2017 - 08:00
Od pátečních pozdních nočních hodin vyšetřují brněnští kriminalisté zvlášť závažný zločin, který se stal ve vlaku směřujícím z Brna směrem do Adamova.
24.09.2017 - 20:29
Mezinárodní den kávy připadá každoročně na 1. říjen a Brno již posedmé chystá festival kávy, který se řadí mezi největší takovou akci v České republice.
24.09.2017 - 12:55
Fenomén únikových her, kdy účastníci musí řešit různé rébusy a snaží se dostat ven z labyrintu, pronikl do České republiky už dávno. Díky logickému myšlení a týmové práci musí skupina vyřešit příběh...
24.09.2017 - 09:00
Václav Vydra se narodil v Praze do herecké rodiny Dany Medřické a Václava Vydry. Diváci jej mohou vidět na prknech Divadla na Vinohradech, v karlínském divadle, ale také na televizních obrazovkách....
23.09.2017 - 16:58
Komentáře