Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky - Brno, dálnice D1 a Amazon

Až dva tisíce lidí by mohly najít práci v novém distribučním centru společnosti Amazon. Už příští rok. Vedení města se ale obává dopravní zátěže a příchod zahraničního investora podmiňuje vybudováním dálničního napojení, mimo jiné proto, aby netrpěli zejména obyvatelé přilehlých Tuřan. Toho se chytají města, která jsou připravena stát se přijatelnou alternativou.

Na tak důležitého investora se pochopitelně nabalují další podnikatelské aktivity, takže by vedle slibovaných dvou tisícovek zaměstnanců mohly získat práci další desítky lidí. Úprava dopravní infrastruktury se ale pravděpodobně nestihne. Přitom ale příprava na další rozvoj průmyslové zóny mohla dávno existovat. Při výstavbě obchvatu Olomouce vznikl jeden „budoucí exit“, který je v současnosti zaslepený a nepoužívaný, ale stačí doslova pár metrů asfaltu a nová průmyslová zóna bude mít luxusní spojení. Minimálně jeden takový skoro-exit existuje i na Pražském okruhu.

Jen byrokracie zpravidla zabere týdny až měsíce a Amazonu rozhodně nebude dělat problém otočit se k Brnu zády. Jednoduše proto, že v tu chvíli bude stát čelem k jednomu z měst, které ví, jak důležité je zaměstnat dva tisíce lidí. Zahraničnímu investorovi situaci neulehčuje ani skutečnost, že jedná a bude jednat se statutárním městem, jehož rozhodnutí by mohla prospět lidem z opačného konce města, zatímco obyvatelé dotčené městské části budou spíše trpět. Zaměstnanci giganta internetových obchodů asi nebudou obyvatelům Tuřan nic přinášet. Amazon není Hyundai a Tuřany nejsou Nošovice.

Ve světě není výjimkou, že firmy budující své továrny a závody v menších městech čelí nesplnitelným požadavkům, a proto musí svoji přítomnost místním lidem nějak kompenzovat. Někde například vysazují stromy za každou vyrobenou tunu materiálu, ve Spojených státech kupují fi rmy představující zvýšené riziko nová auta místním hasičům. Je nepochybně pravda, že obyvatelům Tuřan a Slatiny se špatně spí a větrá a že spánkový deficit bude jakýkoliv investor těžko kompenzovat něčím, co se dá využít hlavně za bílého dne. Jenže i  obyvatelé Tuřan a Slatiny někde pracují a po cestě do práce stojí v zácpě v jiné části města, i oni cestou na dovolenou jedou třeba někomu v jižních Čechách pod okny.

Přístup „not in my back yard“ (česky řečeno „postavte to, kde chcete, jen ne v mém sousedství“) se velmi těžko vyvažuje k absolutní spokojenosti všech. Většinou to končí tak, že každá zúčastněná strana ocení tu sjednanou kompenzaci a přijme onu kompenzovanou nepříjemnost. Třeba obyvatelé Bohunic nejsou nadšení z turistických charterů, které jim v létě burácí nad hlavami a které vlastně mohou kdykoliv i spadnout (nejvíce letadel havaruje při přistání), ale i oni občas někam letí. Už teď je snad všem jasné, že bez určitých kompromisů to nepůjde, ať už  exit bude, nebo nebude.
 

Autor: 
redakce
Aktuálně
Novinky a trendy ze světa potravinářství přinese od 27. února do 2. března na brněnské výstaviště Mezinárodní potravinářský veletrh SALIMA. Tradičně jej doplní i další veletrhy z příbuzných oborů -...
19.02.2018 - 18:08
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Bary, restaurace i diskotéky. Takové brněnské podniky měli v hledáčku policisté v noci z pátku na sobotu. Kontrolovali, zda tam neodchází k prodeji alkoholu mladistvým. To, co odhalili v jednom...
19.02.2018 - 13:34
Ilustrační foto, policie Foto: Centrum news / Tomáš Varga
Marnými sliby se chtěl trestu vyhnout muž, který se v sobotu brzy ráno pokoušel vloupat do sklepa v Židenicích. Upozornil na sebe kvůli dřevěné tyči s kterou popocházel a tím na sebe upoutal...
19.02.2018 - 07:45
Prvním mládětem roku 2018 je v brněnské zoo samice zebry Grévyho. Chovatelé jí vybrali jméno Mia.
18.02.2018 - 11:03
Svérázným způsobem se v Újezdu u Brna dostával do psychické kondice před několika dny čtyřiadvacetiletý mladík.
18.02.2018 - 08:24
Větší část lavičky na trolejbusové zastávce zabrala dívka, které si strážníci všimli ve čtvrtek večer v Černých Polích.
17.02.2018 - 07:48
Komentáře