Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky - Brno, dálnice D1 a Amazon

Až dva tisíce lidí by mohly najít práci v novém distribučním centru společnosti Amazon. Už příští rok. Vedení města se ale obává dopravní zátěže a příchod zahraničního investora podmiňuje vybudováním dálničního napojení, mimo jiné proto, aby netrpěli zejména obyvatelé přilehlých Tuřan. Toho se chytají města, která jsou připravena stát se přijatelnou alternativou.

Na tak důležitého investora se pochopitelně nabalují další podnikatelské aktivity, takže by vedle slibovaných dvou tisícovek zaměstnanců mohly získat práci další desítky lidí. Úprava dopravní infrastruktury se ale pravděpodobně nestihne. Přitom ale příprava na další rozvoj průmyslové zóny mohla dávno existovat. Při výstavbě obchvatu Olomouce vznikl jeden „budoucí exit“, který je v současnosti zaslepený a nepoužívaný, ale stačí doslova pár metrů asfaltu a nová průmyslová zóna bude mít luxusní spojení. Minimálně jeden takový skoro-exit existuje i na Pražském okruhu.

Jen byrokracie zpravidla zabere týdny až měsíce a Amazonu rozhodně nebude dělat problém otočit se k Brnu zády. Jednoduše proto, že v tu chvíli bude stát čelem k jednomu z měst, které ví, jak důležité je zaměstnat dva tisíce lidí. Zahraničnímu investorovi situaci neulehčuje ani skutečnost, že jedná a bude jednat se statutárním městem, jehož rozhodnutí by mohla prospět lidem z opačného konce města, zatímco obyvatelé dotčené městské části budou spíše trpět. Zaměstnanci giganta internetových obchodů asi nebudou obyvatelům Tuřan nic přinášet. Amazon není Hyundai a Tuřany nejsou Nošovice.

Ve světě není výjimkou, že firmy budující své továrny a závody v menších městech čelí nesplnitelným požadavkům, a proto musí svoji přítomnost místním lidem nějak kompenzovat. Někde například vysazují stromy za každou vyrobenou tunu materiálu, ve Spojených státech kupují fi rmy představující zvýšené riziko nová auta místním hasičům. Je nepochybně pravda, že obyvatelům Tuřan a Slatiny se špatně spí a větrá a že spánkový deficit bude jakýkoliv investor těžko kompenzovat něčím, co se dá využít hlavně za bílého dne. Jenže i  obyvatelé Tuřan a Slatiny někde pracují a po cestě do práce stojí v zácpě v jiné části města, i oni cestou na dovolenou jedou třeba někomu v jižních Čechách pod okny.

Přístup „not in my back yard“ (česky řečeno „postavte to, kde chcete, jen ne v mém sousedství“) se velmi těžko vyvažuje k absolutní spokojenosti všech. Většinou to končí tak, že každá zúčastněná strana ocení tu sjednanou kompenzaci a přijme onu kompenzovanou nepříjemnost. Třeba obyvatelé Bohunic nejsou nadšení z turistických charterů, které jim v létě burácí nad hlavami a které vlastně mohou kdykoliv i spadnout (nejvíce letadel havaruje při přistání), ale i oni občas někam letí. Už teď je snad všem jasné, že bez určitých kompromisů to nepůjde, ať už  exit bude, nebo nebude.
 

Autor: 
redakce
Aktuálně
Pořídit si nemovitost jako další zdroj příjmu. Češi i přes stále se zvyšující ceny považují koupi bytu či domu a jeho následné pronajímání za jeden z nejvýhodnějších způsobů jak zhodnotit své vlastní...
19.09.2017 - 20:14
Vymyslet za 24 hodin inovativní řešení reálného byznysového zadání, tak aby se dalo uplatnit v praxi. A to navíc s lidmi, které jste poznali teprve před chvílí. To bude cílem ČEZ Inovačního maratonu...
19.09.2017 - 19:55
Alkohol, možná v kombinaci s drogami, hrál pravděpodobně podstatnou roli včera nad ránem v Mokré.
19.09.2017 - 07:31
Kožní problémy, tělesné bolesti a řadu dalších zdravotních neduhů, které sužují mnoho lidí, lze u nás řešit zákonnými produkty z konopí. Od prosince roku 2016 mohou obyvatelé moravské metropole Brno...
18.09.2017 - 20:03
Pokoje zalité sluncem a doširoka otevřené okenice, se kterými si pohrává lehký vánek se slanou příchutí. A šplouchání moře. Idylická představa bydlení, která ožívá především nyní, v čase...
18.09.2017 - 18:18
Řidiči si v centru Brna musí připravit pevné nervy. K mnoha uzavírkám se dnes přidala další. Jejich trpělivost prověří zákaz vjezdu do Křenové ulice.
18.09.2017 - 12:41
Komentáře