Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky - Aupark? A co se Zvonařkou?

Vedle brněnského autobusového nádraží Zvonařka velmi pravděpodobně vyroste další obchodní a nákupní centrum. Aupark má být jmenovcem centra, které se už nějakých deset let nachází v bratislavské Petržalce. Když vznikalo, široko daleko nic podobného nebylo, takže ani ty protesty lidí ze sídliště nebyly tak zásadní jako to, co nyní předvádí Brnění. Možná i proto, že horší než tehdejší Petržalka to být nemohlo.

V Brně je to trochu jiné. Velmi pravděpodobně totiž Aupark vyroste a otevře ještě dříve, než se cokoliv podaří udělat s vedle stojící Zvonařkou. Brloh lemovaný z jedné strany řadou stánků, ve které stále ještě vítězí prodejny vietnamského šuntu nad službami, které by na moderním autobusovém nádraží měly být, se za poslední desetiletí změnil jen minimálně. Největší ostudou je odbavovací hala, která připomíná sedmdesátá léta a ve které z nějakého záhadného důvodu sídlí cestovka a v zimě občas spí bezdomovci. Jako z filmu se sedmdesátek také působí cedulka s otvírací dobou na dveřích, podle které má nádraží na povel člověk, který je profesorem, doktorem a doktorem věd. Evidentně i tři tituly jsou člověku nanic, když nádraží vypadá tak, jak vypadá.

Něco je špatně, když brněnské cestovní kanceláře, za jejichž autobusy by provozovatel Zvonařky mohl inkasovat slušné peníze, musejí odjíždět z parkovišť například u hřbitova, kam lidé svážejí své (na dovolenou odjíždějící) příbuzné auty. Na dotyčných parkovištích není kde sedět, lidé bojují o každý strom (ve snaze najít stín v letním vedru) a jedinou službou jsou přenosné toalety. V případě zpoždění svozových autobusů, které po cestě do Chorvatska vyjíždějí například z Ostravy, nezbývá než sedět na kufru.

Na místě plánovaného Auparku mohlo už několik let stát nové vzdušné nádraží, zastřešené jen nad nástupišti, i s čekárnami a službami i pro charterové spoje. S kavárnami, čekárnami pro rodiče s dětmi, internetovou kavárnou, ale hlavně bez prodejen levných hadrů. Nebylo by to nic, co by zásadně narušovalo územní plán, protože ta stará nástupiště tam ještě dnes jsou vidět. A v kontextu nového jižního centra by takové nové nádraží bylo i „hezčí“ než současná Zvonařka. Ta totiž vzbuzuje dojem, že se jí město už nikdy nezbaví a že takto zůstane navěky. Pokud by se totiž měla opravovat s vyloučením provozu, neexistuje alternativní řešení. Zatímco Praha by čistě teoreticky mohla při přestavbě Florence všechen provoz vyhnat a ukončovat na periferii (Zličín, Černý Most, Na Knížecí a Roztylech), jediné staré nádraží v Brně je ještě víc v centru a už teď praská ve švech při běžném provozu žlutých autobusů.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Fenomén únikových her, kdy účastníci musí řešit různé rébusy a snaží se dostat ven z labyrintu, pronikl do České republiky už dávno. Díky logickému myšlení a týmové práci musí skupina vyřešit příběh...
24.09.2017 - 09:00
Václav Vydra se narodil v Praze do herecké rodiny Dany Medřické a Václava Vydry. Diváci jej mohou vidět na prknech Divadla na Vinohradech, v karlínském divadle, ale také na televizních obrazovkách....
23.09.2017 - 16:58
Roční e-šalinkartu si v Brně pořídilo už téměř 30 tisíc cestujících. Pracovníci DPMB zatím nezaznamenali hromadný přechod mezi jednotlivými kategoriemi jízdného. Na podzim navíc dopravce chystá...
23.09.2017 - 12:38
Další z brněnských obchodních domů čekají změny. V letošním roce své vlastníky již změnila Olympie a Nákupní centrum Královo Pole, od srpna má nového majitele i Tesco u hlavního nádraží na ulici...
23.09.2017 - 08:37
Systém parkovací revoluce, který plánovali brněnští radní spustit v letošním roce, se odsouvá. Rezidentní parkování mělo ve středu města nejprve platit již od jara, poté se start přesunul na letošní...
22.09.2017 - 19:01
S nástupem dětí do škol a školek se pojí zvýšená nemocnost. Nárůst nemocnosti mezi dětmi bývá patrný pravidelně již od poloviny září a jde především o respirační onemocnění a infekční nemoci...
22.09.2017 - 13:46
Komentáře